خوزنا : آزمايش واكسن كروناي ايراني روي ميمون
دوشنبه، 21 مهر 1399 - 13:51 کد خبر:90346

خبرگزاري ايسنا: وزير بهداشت درباره اقدامات ايران در زمينه توليد واكسن كرونا توضيح داد.

دكتر سعيد نمكي با اشاره به پيشرفت‌هاي ايران در زمينه توليد واكسن كرونا، گفت: در مراحل مختلف كار را دنبال كرده‌ايم و آزمايش بر نمونه حيواني تا ميمون هم انجام شده و نتايج بسيار خوبي گرفتيم.

وي افزود: در ۲ تا ۳ هفته آينده كار آزمايش واكسن بر نمونه انساني را آغاز خواهيم كرد. تمام اقدامات ما در اين زمينه منطبق بر استانداردهاي بين‌المللي و پروتكلهاي سازمان جهاني بهداشت و سازمان غذا و دارو است. گزارش اين اقدامات از امروز به سازمان جهاني بهداشت ارائه مي‌شود.

وي با اشاره به ابهاماتي كه در زمينه واكسن كرونا وجود دارد، بيان كرد: گام‌هاي موثري براي دسترسي به واكسن بر مي‌داريم اما همچنان ابهاماتي درباره ميزان ماندگاري، اثرگذاري و... در مورد واكسن كرونا وجود دارد و روي آن كار مي شود.

وي افزود: علي‌رغم تمام تحريم‌هاي ظالمانه در زمينه ساخت داروهايي كه حتي تاثير كمي در درمان كرونا داشتند مانند فاويپيراوير و رمدسيوير فعال بوديم و اكنون توليدات خود را مصرف مي‌كنيم. در مورد واكسن نيز چنين است و امروز بعد از ظهر در جلسه دوم اِمرو، نتايج تحقيقات خود را اعلام مي‌كنيم. در مورد واكسن پلتفرم‌هاي متعددي دنبال شده است و حدود ۷ گروه تحقيقاتي بر توليد واكسن كار مي‌كنند كه از روز اول بر فرايندهاي انجام شده نظارت داشتم.

وي درباره واكسن آنفلوآنزا نيز گفت: به دليل مشكلات تحريم‌ها و آگاهي كه از ميزان توليد واكسن داشتم، كار مذاكره براي تهيه‌ واكسن را از اسفندماه سال قبل آغاز كردم. سال قبل ۴۰۰ ميليون دوز واكسن آنفلوآنزا در جهان توليد شده بود و امسال با توجه به افزايش تقاضاها اين عدد به ۷۰۰ ميليون دوز رسيد. با اقدامات زودهنگام براي تهيه واكسن آنفلوآنزا، قول تهيه‌ ۱۶ ميليون دوز واكسن را از شركت‌هاي سازنده گرفتم كه بخشي از آن فراهم شد.

نمكي ادامه داد: امسال به دليل تحريم‌ها سخت‌ترين سال ارزي كشور است اما با تلاش دوستان بالاخره ارز خريد واكسن آنفلوآنزا از ۱۵ شهريور ماه فراهم شد اما در اين بين بدقولي شركت‌هاي سازنده واكسن، افزايش قيمت واكسن و تحريم‌هاي آمريكا در مقابل ما قرار داشت. تاكنون حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار دوز واكسن به كشورمان رسيده است كه در خانه‌هاي بهداشت به گروه‌هاي پرخطر تزريق مي‌شود. نوبت بعدي دريافت واكسن هم در راه است. گرچه مي‌خواستيم واكسن براي ۱۵ شهريور در دسترس باشد اما امروز مي‌بينيم ساير كشورها نيز تزريق واكسن را از ۱۵ اكتبر آغاز كرده‌اند.

وي در ادامه تاكيد كرد: در حال حاضر با استفاده از ماسك و رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي شيوع آنفلوآنزا كاهش يافته است و بايد اين آگاهي وجود داشته باشد كه واكسن ايمني ۱۰۰ درصدي ايجاد نخواهد كرد. حداكثر محافظت عليه آنفلوآنزا ۳۰ تا ۳۵ درصد است، اما در تلاش هستيم واكسن براي گروه‌هاي پرخطر تامين شود. خودمان واكسن را با ارز ۴۲۰۰ توماني تامين كرديم و به داروخانه‌ها هم اجازه خواهيم داد با ارز نيمايي واكسن تهيه كرده اما بر فرايند قيمت‌گذاري نظارت خواهيم كرد.

وي با تاكيد بر اينكه موج جديد كرونا سنگين‌تر از امواج قبلي بود، تصريح كرد: به محض خنثي شدن يك موج بيماري ميزان رعايت نكات بهداشتي كاهش مي‌يابد و همين موضوع سبب مي‌شود تا شاهد روند تصاعدي بيماري باشيم. ابهاماتي در زمينه داشتن تخت خالي در بيمارستان‌ها وجود دارد اما نكته مهم آن است كه مردم نبايد به دليل خالي بودن تخت‌ها خود را به بيماري مبتلا كنند. جلسه‌اي روزهاي قبل در تهران برگزار شد و خوشبختانه در اين استان آمادگي كامل وجود دارد. با دستور رهبر معظم انقلاب تخت‌هاي بيمارستان‌هاي نيروهاي مسلح در اختيارمان قرار گرفت و با دستور وزير رفاه تخت‌هاي بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي نيز قرار است در صورت نياز در اختيارمان باشد.

وي افزود: ممكن است بخش‌هاي كرونا در بيمارستانها پر شده باشد كه با خالي كردن ساير بخش‌ها، تخت به بيماران اختصاص مي‌دهيم. مردم بدانند در حال استفاده از ذخاير استراتژيك هستيم و بيماران الكتيو كه در نوبت انجام اعمال حراحي بودند در نوبت مانده‌اند. اين در حالي است كه در آمد بيمارستان‌ها نيز كاهش يافته است