خوزنا : ماسك ۳لايه را بيشتر از ۱۳۰۰تومان نخريد
سه شنبه، 22 مهر 1399 - 14:47 کد خبر:90358

خبرگزاري ايسنا: رييس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا مبني بر اجبار استفاده از ماسك از درب منزل، نسبت به هر گونه گرانفروشي ماسك از سوي مراجع توزيع و عرضه هشدار داد و تاكيد كرد: مصرف كننده نبايد ماسك سه لايه را بيش از ۱۳۰۰ تومان دريافت كند.

دكتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبري كه به بهانه توزيع ماسك ۱۳۰۰ توماني در داروخانه ها برگزار شد، ضمن سپاسگزاري از رسانه ها به دليل همراهي شان در دوران كرونا، گفت: آنچه كه امروز براي آن جمع شده ايم، در حوزه توليد و عرضه ماسك است. قبل از شيوع بيماري كرونا، ميزان توليد انواع ماسك در كشور، بسيار محدود بود و مصرف مان هم بسيار محدود بود. در عين‌حال بخشي از توليد علاوه بر پوشش نياز داخلي، صادر مي شد. اما با شيوع بيماري كرونا در فاز اول، نياز كشور حدود ۲۰ برابر افزايش يافت كه در كوتاه مدت امكان تامين اين نياز وجود نداشت و بر همين اساس يك ماه الي يك ماه و نيم مشكلاتي را داشتيم كه نيروهاي مردمي به كمك آمدند و نياز كشور برطرف شد.

ماسك ۳لايه را بيشتر از ۱۳۰۰ تومان نخريد

وي افزود: آنچه كه احساس مي شود امروز بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد، عرضه ماسك با قيمت مصوب است. به هر حال اكنون نزديك به ۸۰ تا ۹۰ روز از اعلام رسمي قيمت ماسك براي مصرف كننده مي گذرد و اعلام شده كه مصرف كننده نبايد ماسك سه لايه را بيش از ۱۳۰۰ تومان دريافت كند، اما متاسفانه شاهديم كه علي رغم توليد بسيار زياد ماسك در كشور، اين اقلام با رقم هاي بالاتر از ۱۳۰۰ تومان عملا به دست مصرف كننده مي رسد.

قيمت مصوب ماسك رعايت شود

شانه ساز با بيان اينكه طبق دستور رييس جمهور حتما بايد اين قيمت رعايت شود، ادامه داد: بر همين اساس ظرف چند هفته گذشته پيگيري هايي با جديتي بيشتر انجام شد و امروز اعلام مي كنم كه در فاز اول برنامه ريزي كرديم تا بيش از ۶۰ ميليون ماسك را كه توسط ۲۳ شركت توليدي، توليد مي شود و از طريق شركت هاي پخش سراسري به داروخانه هاي سراسر كشور توزيع مي كنند. امروز مي خواهم به مردم اطلاع رساني كنم كه نبايد در داروخانه و جاهاي ديگر، ماسك سه لايه را بيشتر از قيمت ۱۳۰۰ تومان خريداري كنند.

داروخانه؛ مركز اصلي عرضه ماسك

توزيع روزانه ۵ تا ۶ ميليون ماسك در داروخانه ها

رئيس سازمان غذا و دارو با بيان اينكه در مواردي شاهديم كه عملا ماسك ۱۳۰۰ توماني با قيمت بيشتري به دست مصرف كننده مي رسد، گفت: از مردم مي خواهيم مطالبه گر ماسك ۱۳۰۰ توماني باشند و اجازه ندهند ماسك سه لايه با قيمت بيشتر عرضه شود. از نظر تعداد توليد هيچ مشكلي در كشور نداريم و روزانه ۲۱ ميليون ماسك در كشور توليد مي شود و ۵ تا شش ميليون ماسك روزانه در اختيار داروخانه ها به عنوان مركز اصلي عرضه ماسك قرار داده شود كه برنامه ريزي آن آغاز شده است. تمركز جدي ستاد كرونا بر عرضه ماسك در داروخانه ها است كه اين باور در تمام اعضاي ستاد وجود دارد تا ماسك به وفور و با قيمت مصوب عرضه شود.

شانه ساز همچنين گفت: در عين حال علاوه بر داروخانه ها، فروشگاه هاي لوازم تجهيزات پزشكي و فروشگاه هاي زنجيره اي معتبر را هدف گيري مي كنيم‌ تا ماسك را با قيمت و كيفيت مورد نظر عرضه كنند. اين اقدامي است كه آغاز شده و با توجه به اينكه استفاده از ماسك اجباري مي شود و همه بايد از درب منازل ماسك بزنند، رعايت اين قيمت ها برايمان بسيار مهم است. اميدواريم با اقداماتي كه انجام شده و تعدادي كه روزانه تحويل داده مي شود، دچار مشكلي نشويم. رئيس جمهور و مسوولان رياست جمهوري تاكيدشان بر اين است كه حداقل دو سوم ماسك ها بايد در داروخانه و مراكز اينچنيني عرضه شود تا مردم بتوانند ماسك را با قيمت مصوب و كيفيت اصلي و آنچه مورد نظر سازمان غذا و دارو است، دريافت كنند.

وي در پاسخ به سوال ايسنا، درباره احتمال گرانفروشي به داروخانه‌ها و در نتيجه عرضه گرانتر ماسك به مردم از سوي اين واحدها، گفت: قيمت مصوب ماسك را طي اين روزها اعلام نكرديم بلكه مدت زيادي است كه آن را اعلام كرديم. اگر مركزي ماسكي را گرانتر فروخته يا بايد جنسش مرجوع شود كه با قيمت مصوب ارائه دهد و يا اينكه فاكتورها اصلاح شوند. پيشنهاد ما راه دوم است، زيرا توزيع كننده ها و تامين كنندگان بايد فاكتور اصلي ارائه دهند وگرنه گرانفروشي محسوب مي شود. اينكه يك واحد اعلام كند من گران خريدم و مي خواهم گران هم بفروشم، با توجه به اينكه كالا قيمت مصوب و اعلام شده داشته، توجيه درستي نيست و نبايد تاوان گرانفروشي را مردم و مصرف كننده بپردازد. مدت هاست كه اين قيمت ها اعلام شده و از توليد كننده، توزيع كننده و عرضه كننده خواسته ايم كه اين قيمت ها را رعايت كنند.

تخلفات را به ۱۹۰ و معاونتهاي غذا و دارو اعلام كنيد

شانه ساز ادامه داد: حداقل ۱۰ اكيپ در شهر و استان تهران براي بازرسي قرار داديم و در همه استان ها به فراخور شرايط استان بازرسي ها آغاز شده است. به ويژه شهرهايي كه از نظر شيوع كرونا وضعيت بحراني تري دارد، اولويت بيشتري دارند. در عين حال اگر مردم با تخلفي در اين حوزه مواجه شدند، مي توانند به معاونت هاي غذا و داروي دانشگاه هاي علوم پزشكي محل مراجعه كنند كه در آنجا بلافاصله رسيدگي شده و اگر مورد تخلفي باشد برخورد انتظامي و قضايي از سوي معاونت ها انجام مي شود. مردم مي توانند از ۱۹۰ هم استفاده كنند اما توصيه ما اين است كه براي سرعت بيشتر به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه كرده و تماس بگيرند.

فروش اينترنتي داروهاي تقلبي كرونا

شانه ساز در پاسخ به سوالي درباره فروش اينترنتي دارو به ويژه داروهايي مانند رمدسيوير و... گفت: همواره اعلام كرديم كه هنوز سازوكار لازم براي فروش اينترنتي دارو فراهم‌ نشده است. زيرا دارو بايد يا بر اساس نسخه پزشك درخواست داده شده و تحويل شود و يا بايد از سوي داروساز از بيمار شرح حال كامل دريافت شود و دارو تحويل شود. آنچه تحت عنوان فروش داروهاي مختلف به ويژه داروهايي كه براي كرونا استفاده مي شود به صورت اينترنتي فروخته مي شود، حتما غيرقانوني بوده و قصد سوءاستفاده در آن است و حتما تقلبي پشت اين قضيه است. اگر همكاران ما با موارد تخلف مواجه شوند، حتما برخورد مي كنند. اين داروها خصوصا رمدسيوير بيمارستاني است و نبايد در داروخانه هاي سرپايي وجود داشته باشد. در غير اين صورت تخلف محسوب مي شود.

وي درباره فروش اينترنتي شير خشك هاي رژيمي و متابوليك نيز گفت: عرضه اينترنتي اين شيرخشك ها نيز مانند دارو است و عرضه اينترنتي آن مجاز نيست. البته شير خشك جزو اقلامي است كه كانديداي اين موضوع است و مي تواند در رديف فروش اينترنتي با تدوين دستورالعمل قرار گيرد. با توجه به بيماري كرونا داريم بحث فروش اينترنتي اقلام سلامت محور را سرعت مي بخشيم. اميدواريم بتوانيم زودتر زمينه اين كار را فراهم كنيم و مطمئن شويم كه امكان سوءاستفاده از آن وجود ندارد.

چرا فروش اينترنتي دارو، قانوني نمي شود؟

شانه ساز افزود: از سالها پيش يكي از مشكلات ما در برخورد با قاچاق و تقلب، تبليغاتي بود كه از سوي شبكه هاي ماهواره اي و فضاي مجازي ايجاد شد كه نظارت ما را بر عرضه و فروش اين اقلام سخت مي كرد و از اين مسير شبكه هاي قاچاق مي توانستند اقلام شان را عرضه كنند. اكنون آنچه باعث طولاني شدن روند فروش اينترنتي شده، اين است كه بتوانيم به راهكارهاي جدي در اين حوزه برسيم. به عنوان مثال اگر مصرف كننده خود را ملزم به استفاده از برچسب ها و سامانه اصالت كند، اين كار ما را راحت مي كند، اما از آنجايي كه هنوز فرهنگ اين موضوع جا نيفتاده، هنوز نتوانستيم به اين اعتماد كنيم كه مصرف كننده مي تواند به سلامت و اصالت كالا اطمينان حاصل كند و اين موضوع كمي بين ما و فروش اينترنتي فاصله انداخته است. همه شيرخشك ها به ويژه وارداتي ها كه از طريق پست به مصرف كننده مي رسد، برچسب اصالت را دارا هستند.

وي درپاسخ به سوال ايسنا، درباره تحويل داروي بيماران خاص در درب منازل شان، گفت: اين كار در حال پيگيري و انجام است. ما در حوزه عرضه واكسن آنفلوانزا و بعد از آن عرضه انسولين اين اقدام را انجام مي دهيم و با اين اقدام مي توانيم مصرف كننده و داروي مورد نيازش را شناسايي كنيم. منتها فاكتور سوم اين كار داروخانه است. زيرا همه اين موارد در داروخانه ثبت مي شوند و مي توانيم متوجه شويم كه كدام بيمار چه دارويي را در كدام داروخانه دريافت كرده است. در آغاز اين راه هستيم كه با تكميل زنجيره در آينده نزديك اين اقدامات انجام مي شود.

سرانجام توليد داخلي واكسن آنفلوآنزا

شانه ساز درباره زمان عرضه داروخانه اي واكسن آنفلوانزا نيز گفت: امسال به دليل كارشكني هايي كه انجام‌ شد و مواد اوليه به دليل تحريم ها نرسيد، متاسفانه نتوانستند واكسن آنفلوانزا توليد داخل را به موقع برسانند و به نظر مي آيد امسال زمان طلايي توليد داخلي واكسن آنفلوانزا را از دست داديم و بيشتر از طريق واردات اقدام مي كنيم.

شانه ساز ادامه داد: تاكنون يك و نيم‌ميليون دوز واكسن آنفلوانزا وارد شده و به معاونت بهداشتي تحويل شده است. ارز واكسن ها هم تامين و نقل و انتقال آن انجام شده است، اما به دليل تحريم‌هاي بانكي، پولي كه چند بار به خارج از كشور منتقل شده بود و مي رفت كه به دست تامين كننده برسد، به بهانه هاي واهي دوباره برگردانده مي شد. با اين حال اميدواريم قبل از پايان مهر چند ميليون دوز واكسن داشته باشيم كه اولويت مان بيماران خاص و افرادي هستند كه بايد واكسن را تزريق كنند. در مرحله بعد اولويت هاي بعدي هم مي توانند اين واكسن را دريافت كنند.

وي تاكيد كرد: ما امسال تاكيد كرديم كه مردم به دنبال استفاده‌ از واكسن آنفلوانزا نباشند. زيرا به دليل رعايت پروتكل هاي بهداشتي احتمال شيوع آنفلوانزا بسيار كم است. آمار نيم كره جنوبي هم نشان داد كه ميزان شيوع آنفلوانزا بسيار پايين تر از سالهاي قبل بوده است. با اين حال باز هم عده زيادي اصرار به استفاده از واكسن آنفلوانزا دارند كه اجازه مي دهيم مقداري از واكسن با ارز نيمايي هم وارد شود كه به زودي وارد كشور مي شود كه براي همه مردم قابل تهيه است و نيازي به ثبت و ضبط كد ملي هم ندارد.