خوزنا : در مورد چالش مومو چه مي دانيد؟
دوشنبه، 28 مهر 1399 - 08:30 کد خبر:90415

به گزارش «تابناك»، در چالش مومو ابتدا يك شماره تماس ناشناس، كاربران را به بازي دعوت مي‌كند تا به Momo پيامي ارسال كنند. پس از ارسال پيام، تصاوير ترسناك و پيام‌هاي خشونت‌آميزي براي كاربر فرستاده مي‌شود. همچنين مومو مدعي مي‌شود كه به اطلاعات  شخصي فرد قرباني از جمله محل سكونت وي دسترسي دارد. تاكنون انگيزه اصلي بازي و سازندگان آن مشخص نشده است.

اين بازي آنلاين تاكنون در كشورهايي مانند آرژانتين، مكزيك، آمريكا، آلمان و فرانسه مشاهده شده و به نظر مي‌رسد در آمريكاي جنوبي گسترش بيشتري پيدا كرده است.

 

هدف از ايجاد بازي مومو 


هدف از اين بازي ترسناك، قرباني كردن كودكان و نوجوانان بوده است. مومو كودكان و نوجوانان را تهديد مي‌كند كه در صورتي كه از دستورات او پيروي نكنند در شب به رويشان ظاهر شده و آن‌ها را نفرين مي‌كند.

 

خطراتبازي مومو 


سؤالي كه ممكن است براي برخي از كاربران پيش آمده باشد اين است كه ايجاد ارتباط با يك شماره ناشناس و احيانا دريافت چند تصوير و پيام، كه به آن ها مي توان اهميتي نداد، چه خطراتي مي تواند داشته باشد؟ براي پاسخ به اين سوال مي توانيم گزينه هاي زير را عنوان كنيم.

 

امكان سرقت اطلاعات كاربران

ايجاد مزاحمت هاي تلفني در اثر ذخيره شماره تلفن شما در پروفايل مومو

دريافت وقت و بي وقت پيام هاي خشونت آميز و تصاوير وحشتناك

ترغيب نوجوانان به انجام عمل خودكشي و تهديد آنان

امكان اخاذي و باج خواهي از افراد

 

انتشار چالش در واتساپ


 اين چالش در واتس اپ انتشار مي يابد و ذخيره هر شماره اي در واتس اپ، منجر به ذخيره شماره شما نيز در واتس اپ طرف مقابل مي شود، بنابراين با اولين پيامي كه به مومو ارسال كنيد، در واقع شماره خود را به او داده ايد و او مي تواند از طريق همين شماره اقدام به ايجاد مزاحمت براي شما كند.

حتي پس از ديليت اكانت و ايجاد يك حساب جديد، چون از همان شماره استفاده كرده ايد، مومو بار ديگر شما را خواهد يافت و مي تواند ارسال پيام هاي تهديد آميز خود را از سر بگيرد. همچنين گزارشاتي از تماس مومو با افراد نيز دريافت شده است كه حتي با وجود پاك كردن واتس اپ، مومو از طريق شماره تلفن ذخيره شده با آنها تماس گرفته و تهديدهاش را مجدا آغاز كرده است.

اگر درگير چالش مومو شده ايد، بهترين راهكار پاك كردن حساب واتس اپ و استفاده از يك شماره جديد است تا از شر پيام ها و تصاوير وحشتناك اين پروفايل خطرناك، رهايي يابيد.

مديران پيام رسان واتس اپ در واكنش به فراگير شدن چالش مومو در اين پيام رسان اعلام كردند ما عميقا به امنيت افراد اهميت مي‌دهيم. كاربران مي‌توانند هر شماره‌اي را بلاك كنند. همچنين از كاربران خواسته شده به درخواست شماره‌هاي ناشناس در واتس اپ به خصوص با عكس كاربري اين زن ترسناك پاسخ ندهند و هرگونه پيام‌هاي مشكوك گزارش داده شود.

 

چطور كودكان و نوجوانان خود را از چالش مومو دور نگه داريم؟


كار چالش مومو آزار و اذيت كودكان و تحريكشان به انجام دادن كار‌هاي خطرناك است. عروسك مومو در واقع ژاپني و يك زن ترسناك است كه در پروفايل تماس گيرنده قرار مي‌گيرد

عروسك مومو يك زن ترسناك است و يك عروسك ژاپني است. عكس عروسك مومو در حساب كاربري اينستاگرامش قرار گرفته است. از زماني كه چالش مومو به عنوان يك چالش خودكشي شناخته شد، عكس عروسك مومو در پروفايل كسي كه با شماره‌هاي مختلف با شما تماس مي‌گيرد قرار مي‌گيرد.

عملكرد كلي اين دسته پروفايل‌ها يا اگر بخواهيم به صورت كلي بگوييم، اين چالش به اين صورت است كه گرداننده يكي از پروفايل‌هاي مومو (كه لزوما يك پروفايل با يك زبان خاص نيست) پيامي را در فيسبوك يا ديگر شبكه‌هاي اجتماعي به كودك شما داده و به او مي‌گويد كه «بيا با هم يه بازي بكنيم». اين شروع ماجراست و ابتدا تلاش مي‌شود كه با كودك شما ارتباط برقرار كند.

 

مومو با كودك ما چه مي‌كند؟


بعد از اينكه مومو با كودك شما ارتباط برقرار كرد و كمي بيشتر به او نزديك شد سمت و سوي فعاليت‌هاي خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش به انجام اموري خطرناك مي‌برد. براي مثال ممكن است با ظاهر ترسناك خود به كودك بگويد، «اگه سرتو نكوبي به ديوار من شب ميام تو خوابت و اذيتت مي‌كنم».

 

 براي جلوگيري از خطرات احتمالي چالش مومو چه بايد كرد؟


در حالتي كه چالش مومو كم‌كم در حال گسترش در شبكه‌هاي اجتماعي است، موجي از اعتراضات نيز به پا شده كه بيشتر تلاش دارند تا در جهت جلوگيري از آسيب‌ها برآيند. البته بايد به اين مورد اشاره كنيم كه در برخي كشور‌ها و مناطق تلاش‌هاي بسياري در جهت غيرفعال كردن مومو‌هاي خيالي شده است. براي مثال در جولاي سال گذشته در اتريش و آلمان بسياري از پروفايل‌هايي كه اعمال مومويي انجام مي‌دادند شناسايي و از آن‌ها سلب امتياز شد. بنابر اعلام يوتيوب، همه ويديو‌هاي حامل پيام مومو و محتوا‌هاي ديگر مرتبط با مومو حذف شده است. اما به واقع راهكار اصلي در جاي ديگري است، چرا كه گرداننده بيمار يك حساب مومو مي‌تواند به راحتي حساب ديگري ايجاد كرده و دوباره به انجام امور مد نظر خود بپردازد

كنترل هميشگي والدين به فعاليت كودكان در اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي از موارد بسيار مهم در تربيت آنهاست
در اين راستا مادران و به صورت كلي والدين بايد همواره نظارت داشته باشند كه كودك آن‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي چطور فعاليت مي‌كند و با چه دست افرادي در آن‌ها ارتباط دارد. بنابراين، قبل از هر مورد ديگري، اين اشخاص بايد حتما با شبكه‌هاي اجتماعي آشنا شوند و روش صحيح استفاده از آن را ياد بگيرند. به خاطر داشته باشيد كه شبكه‌هاي اجتماعي مانند همه پديده‌هاي انساني دو وجه مثبت و منفي دارد و اين ما هستيم كه مشخص مي‌كنيم از كدام وجه مي‌شود استفاده كرد و تمايلات خودمان به كدام سمت است.

 

ورود پليس فتا به چالش «مومو»

پليس فتا ناجا با اشاره به ارسال كليپ‌هاي مومو براي برخي كاربران به خصوص دانش آموزان اعلام كرد: والدين تهديدات ارسال كنندگان كليپ‌هاي مومو را جدي نگيرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نكنند.

رئيس مركز تشخيص و پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا يادآور شد: متاسفانه برخي خانواده‌ها در پي ارسال پيام‌ها و كليپ‌هاي چالش مومو براي فرزندانشان به جاي راهكار‌هاي فني و صحبت كردن با آن‌ها نگراني بيشتري به فرزندان خود منتقل كرده و باعث ايجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.
سرهنگ رجبي گفت: موج جديد مزاحمت‌هاي موسوم به مومو را ناشي از افزايش حضور دانش آموزان در بستر اينترنت دانست و عنوان كرد: پليس فتا پيشتر در خصوص خطرات احتمالي استفاده مدارس از واتس اپ هشدار داده بود، ولي متاسفانه همچنان شاهديم كه كلاس‌هاي مجازي به جاي برنامه شاد در واتس اپ تشكيل مي‌شود و والدين مجبور هستند اينترنت بدون محدوديت را در بستر يك پيام رسان خارجي در اختيار فرزند خود قرار دهند و همين موضوع زمينه اين گونه مشكلات را فراهم كرده است.وي مراقبت از داده‌هاي خصوصي و عدم افشاي اطلاعات در شبكه‌هاي اجتماعي و آموزش استفاده صحيح از فضاي مجازي را راهكار اصلي پيشگيري از اين مشكلات دانست و افزود: اميدواريم آموزش و پرورش و والدين گرامي با ارائه آموزش‌هاي لازم به دانش‌آموزان از بروز اينگونه مشكلات پيشگيري كنند.سرهنگ رجبي در پايان از هم وطنان خواست: هرگونه مشكل و موارد مشكوك در فضاي مجازي را با سايت پليس فتا به نشاني www.cyberpolice.ir يا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در ميان بگذارند.