خوزنا : شرط دوركاري كاركنان اعلام شد
دوشنبه، 28 مهر 1399 - 21:07 کد خبر:90424

ايرنا: سازمان اداري و استخدامي با تاكيد بر ارائه خدمات دستگاه‌ها به مردم ضمن سختگيري بر رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در ادارات، تصميم جديدي درباره دوركاري ندارد ‌و آن را مشروط به فراهم بودن زيرساخت‌ها و تصميم مديران مي‌داند.

از اسفند سال گذشته با شدت گرفتن شيوع بيماري كرونا در كشور در خانه ماندن و رعايت نكات بهداشتي مهمترين توصيه براي جلوگيري از شيوع اين اپيدمي بود. در همين راستا ستاد ملي كرونا براي كاهش تردد يا حضور افراد در مجموعه دولت تصميماتي براي حضور كاركنان در نظر گرفت.

در ابتداي امر، ساعت كاري محدود شد و هر روز از ساعت ۸ تا ۱۳ تغيير كرد. در ادامه با گسترش اپيدمي در فروردين ماه حضور كاركنان در ادارات به يك سوم و دو سوم و با اولويت كاركنان مبتلا به بيماري‌هاي زمينه‌اي و خاص بالاي ۶۰ سال سن و خانم هاي باردار و مادران داراي فرزند زير ۶ سال كاهش يافت.

اما از اوايل خرداد ماه و فروكش كردن نسبي كرونا در كشور، مجدد شرايط به حالت عادي برگشت و دولت طي بخشنامه‌اي از دستگاه‌هاي اجرايي خواست تا با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي كاركنان در محل كار خود حاضر شوند، ولي ساعات كاري آنها از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ محدود شد.

براين اساس رييس سازمان اداري و استخدامي اعلام كرد كه طبق تصميمي كه ستاد ملي مبارزه با كرونا گرفته است و بخشنامه‌اي كه در اين مورد سازمان اداري و استخدامي كشور (در خردادماه) صادر كرده است دستگاه‌هاي اجرايي مي‌توانند در صورتي كه زير ساخت دوركاري در آن‌ها فراهم است از خدمات كاركنان به صورت دوركاري استفاده كنند.

جمشيد انصاري افزود: تصوري كه از تعداد كارمندان دولت در مقايسه با حدود ۸۵ ميليون جمعيت كشور وجود دارد، تصور دقيقي نيست، تعداد كاركنان دولت اعم از كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي، نيروهاي نظامي، انتظامي، كاركنان شهرداري‌ها و ساير كمتر از سه و نيم ميليون نفر هستند كه بخشي از اينها اساسا تحت هر شرايطي براي ارائه خدمات بايد در محل‌هاي كار خود حضور داشته باشند.

رييس سازمان اداري و استخدامي با بيان اينكه معناي دوركاري اين نيست كه كارمندان را تعطيل كنيم در خانه بمانند و خدمات ضروري دولت زمين بماند، تاكيد كرد: اجازه دوركاري كارمندان از خردادماه به صورت يك بخشنامه دائمي صادر شده ولي همانطور كه اشاره شد يك شرط دارد كه زير ساخت ارائه خدمت از سوي كارمند به صورت دوركاري وجود داشته باشد. هر دستگاهي مي‌تواند زير ساخت‌ها را فراهم كند و در صورت فراهم كردن اين زير ساخت‌ها از خدمات دوركاري كاركنان خود استفاده كند.

در اين زمينه سخنگوي دولت نيز هفته گذشته در بازديد از ايستگاه مترو در خصوص كاهش ساعت كاري كاركنان دولت و اجراي دوركاري گفت: فعاليت سيستم اداري در صورت فقدان نيروي كار با مشكل مواجه مي‌شود و از همين‌رو بايد اين مساله را به گونه‌اي مديريت كرد كه هم سيستم اداري دچار مشكل نشود و هم بتوان نكات بهداشتي را رعايت كرد.

علي ربيعي افزود: تصميم براي دوركاري كارمندان بر اساس نظام اداري گرفته مي‌شود و اكنون نيز در شرايط لزوم حضور كارمندان به يك سوم كاهش يافته و ساعت كاري آنان هم كم شده است.

براين اساس آخرين موضع سازمان اداري و استخدامي و دولت تاكيد دارد كه درمرحله اول بايد دستگاه‌هاي اجرايي تمامي پروتكل‌ها را رعايت كرده و در راستاي توسعه ارائه خدمات به صورت الكترونيك حركت كند كه كمترين حضور مراجعه كنندگان در سازمان‌ها و دستگاه‌ها را با خود به همراه داشته باشد ولي در صورت وجود زير ساخت مي‌توانند بنابر تشخيص خود كاركنان را دور كار كنند.