خوزنا : احتمال تمديد مهلت دريافت وام اجاره از بانك‌ها
پنجشنبه، 1 آبان 1399 - 20:56 کد خبر:90445

خبرگزاري ايرنا: معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به پايان مهلت ثبت‌نام وام وديعه مسكن در شب گذشته، گفت: پالايش اطلاعات متقاضيان در حال انجام است و ستاد مقابله با كرونا نيز مي‌تواند مهلت معرفي و دريافت وام از بانك كه تا ابتداي دي‌ماه است را تمديد كند.

دومين مرحله از مهلت دولت براي ثبت نام وام وديعه مسكن شب گذشته به پايان رسيد و اكنون وضعيت ثبت نام بسياري از مستاجران در مرحله (انتظار استعلام) قرار دارد.

به گفته معاون وزير راه و شهرسازي بعد از مصوبه تمديد، ١٩٥ هزار ثبت نام جديد در سامانه مسكن ملي ثبت شده است كه مدت زمان پالايش اطلاعات را افزايش خواهد داد.

پالايش اطلاعات و تاييد نهايي به تدريج انجام خواهد شد، بنابراين مستاجراني كه هنوز پيامك تاييد نهايي را دريافت نكردند نبايد نگران حذف خود از روند پالايش و معرفي به بانك باشند.

وزارت راه اعلام كرد كه در مجموع ٦٦٠ هزار نفر به عنوان متقاضيان واجد شرايط مداركشان بررسي و براي دريافت وام به بانك معرفي شده‌اند و اين رقم ممكن است به ٧٠٠ هزار نفر افزايش يابد.

معاون وزير راه و شهرسازي روز پنج شنبه (اول آبان) به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: سيستم بانكي تا پايان دي‌ماه به افراد معرفي شده كه مدارك خود را نزد بانك تكميل كردند اين وام را اعطا خواهد كرد، اما بسياري از مستاجران نگران هستند كه از اين زمان، جا بمانند و نتوانند مدارك خود را تكميل و وام بانكي را دريافت كنند.

«محمود محمودزاده» افزود: ممكن است با مصوبه ستاد ملي كرونا اين مهلت نزد بانك‌ها تمديد شود، بنابراين همه مستاجران واجد شرايط كه در سامانه مسكن ملي ثبت نام داشتند و به بانك معرفي شدند مهلت دريافت وام را خواهند داشت.

وي گفت: برآورد دولت اين است كه به ٧٠٠ هزار نفر وام وديعه مسكن تعلق خواهد گرفت. اعتبار در نظر گرفته شده نيز ٢٠ هزار ميليارد است.

طبق مصوبه ستاد ملي مبارزه با كرونا، مستأجران بدون مسكن داراي اجاره نامه رسمي با كد رهگيري مي‌توانستند با مراجعه به سامانه جامع اقدام ملي مسكن، براي دريافت وام كمك وديعه مسكن ثبت نام كنند.

رقم اين وام در تهران ۵۰ ميليون تومان، ۸ كلانشهر بالاي يك ميليون نفر، ۳۰ ميليون تومان و شهرهاي كوچك ۱۵ ميليون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد است كه در دو مدل با سررسيد يك ساله و ۳ ساله به بانك عامل بازپرداخت مي‌شود.

در مدل بازپرداخت يك ساله، مستأجران در مدت يك سال، فقط سود تسهيلات معادل يك دوازدهم را پرداخت مي‌كنند كه مبلغ اقساط ماهانه آن در تهران ۵۴۰ هزار، كلانشهرها ۳۲۰ هزار و ساير شهرها ۱۶۰ هزار تومان است؛ اصل وام در پايان يك سال به بانك بازگردانده مي‌شود.

در مدل بازپرداخت ۳۶ ماهه نيز اصل و سود وام با نرخ سود ۱۳ درصد مستهلك شده و رقم اقساط ماهانه آن براي وام ۵۰ ميليوني، يك ميليون و ۶۶۰ هزار، وام ۳۰ ميليوني ۹۹۶ هزار و ۴۲۹ و وام ۱۵ ميليوني ۴۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان تعيين شده است.

پاسخ به دو نگراني متقاضيان وام وديعه مسكن

وزارت راه و شهرسازي نيز دو روز پيش اعلام كرد متقاضياني كه داوطلب دريافت وام وديعه مسكن شده و ثبت‌نام را انجام داده‌اند و هنوز پيامكي دريافت نكرده‌اند بايد به سامانه طرح اقدام ملي مراجعه كرده و در بخش مشاهده درخواست با ثبت كدملي، وضعيت خود را استعلام كنند.

چنانچه امكان ورود براي آنها فراهم نشد، با انتخاب فراموشي رمز عبور و دريافت كد براي متقاضيان، اين امكان فراهم خواهد شد.

وزارت راه در پاسخ به نگراني آن دسته از متقاضيان كه شماره تلفن همراه آنها به نام فرد ديگري است نيز اعلام كرد: الزامي براي ثبت شماره همراه به نام سرپرست خانوار نيست و شماره همراه تنها براي اطلاع رساني به متقاضيان مطالبه مي‌شود.