خوزنا : فعاليت كدام شغل ها از فردا ممنوع است؟
یکشنبه، 4 آبان 1399 - 17:53 کد خبر:90474

از فردا فعاليت سه دسته كسب و كار و گروه شغلي در شهرهاي با وضعيت قرمز كرونايي با محدوديتهاي شديد همراه شده و بر اساس مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا تا يك هفته امكان فعاليت نخواهند داشت.

 ايسنا: در ماههاي گذشته عليرغم آنكه تعدادي از شهرها به وضعيت سفيد كرونايي بازگشته بودند، عدم رعايت پروتكل هاي بهداشتي و فاصله گذاري اجتماعي در برخي از شهرها باعث شد شروع موج وسيع تري از كرونا را شاهد باشيم؛ موجي كه آمار مبتلايان كرونا را صعودي كرد و به بستري شدن تعداد بيشتري از افراد منجر و موجب شد تا اين استانها از سطح هشدار فراتر رفته و در وضعيت قرمز كرونا قرار گيرند.

به دنبال وخامت اوضاع و عادي انگاري رعايت پروتكل هاي بهداشتي و حضور در تجمعات غير ضرور، سخنگوي دولت از تشديد نظارت و اعمال محدوديتهاي كرونايي خبر داد و اعلام كرد" فعاليت گروههاي شغلي ۲، ۳ و ۴ از روز دوشنبه ممنوع شده و در صورت عدم توجه و ادامه فعاليت، اين مشاغل مشمول جرايم سنگين و تعطيلي درازمدت خواهند شد. "

اين تصميم از سوي ستاد ملي كرونا و به دليل عدم رعايت پروتكل هاي بهداشتي و شيوع ويروس كرونا گرفته شده و محدوديتها در گروه مشاغل ۲، ۳ و ۴ از پنجم آبان ماه به مدت يك هفته در ۴۳ شهرستان بحراني كه در وضعيت قرمز به سر مي برند، اعمال مي‌شود.

اما گروههاي شغلي مذكور شامل چه مشاغلي هستند و كدام كسب و كارها از فردا امكان ادامه فعاليت ندارند؟

بر اساس مصوبه ابلاغي ستاد ملي مديريت و مقابله با بيماري كرونا مشاغل به چهار گروه تقسيم شده اند كه بر مبناي وضعيت شهرها به فعاليتشان ادامه مي دهند. در اين مصوبه چهار رنگ براي نشان دادن وضعيت شيوع كرونا در استانهاي مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ براي فعاليت چهار گروه شغلي در آن استانها تصميم گيري مي شود. به عنوان مثال در شرايط سفيد هر چهار گروه فعاليت دارند، در شرايط نارنجي گروه سه از فعاليت منع شده است، در شرايط زرد فعاليت گروه چهار ممنوع شده و در شرايط قرمز تنها گروه يك امكان فعاليت دارد.

فهرست كسب و كارها و گروه شغلي دو كه كمي گسترده تر است و از فردا مشمول اعمال محدوديت مي شود، به مراكز خريد، پاساژها، مال‌هاي فروش غيرمواد غذايي، مراكز شماره گذاري اتومبيل، مراكز تهيه و طبخ غذا با پذيرش مشتري، مراكز متبركه و زيارتگاه‌ها، مساجد و مصلي‌ها، مراكز تمرين و انجام مسابقات ورزشي، مراكز فروش لوازم خانگي، قنادي و شيريني فروشي ها، آب ميوه و بستني فروشي ها، آرايشگاههاي مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موكت فروشي ها، خدمات چاپ ديجيتال، تزيينات داخلي ساختمان، كادويي فروشي ها، اسباب بازي فروشي ها، عمده فروشي و خرده فروشي پوشاك، پارچه فروشي ها، پرده سراها، مراكز فروش مبلمان، كيف و كفش، مراكز فروش لوازم التحرير، خياطي و خرازي، آتليه و عكاسي ها، مشاوران املاك، فروشگاههاي لوازم آرايشي و بهداشتي و مراكز فروش و عرضه خشكبار و آجيل اختصاص دارد.

گروه شغلي سه، مدارس،  دانشگاهها، حوزه‌هاي علميه، آموزشگاه‌هاي فني حرفه‌اي، زبان‌سراها، آموزشگاهها و كتابخانه‌ها، مهدهاي كودك، استخرهاي سرپوشيده، سينما و تئاتر، موزه ها و باغ موزه ها، تالارهاي پذيرايي، آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي زيبايي و كاهش فعاليت مترو و حمل و نقل عمومي درون شهري را شامل مي شود.

گروه شغلي چهارم نيز شامل همايشها، برگزاري مراسم اجتماعي، فرهنگي و مذهبي، مدارس شبانه روزي، باشگاه‌هاي ورزشي مربوط به ورزشهاي پر برخورد از جمله كشتي، كاراته و جودو، كافه ها، چايخانه ها و قهوه خانه ها با عرضه مواد دخاني، باغ وحش ها، شهربازي ها و مراكز تفريحي آبي مي شود.

به گزارش ايسنا، محدوديتها در گروههاي شغلي پيش گفته در حالي از روز دوشنبه اعمال مي شود كه تنها گروه شغلي يك امكان ادامه فعاليت دارد؛ بر اين اساس مشاغل حياتي و ضروري مرتبط با زندگي روزمره مردم نظير مراكز امدادي و درماني، اورژانس ها، مراكز امنيتي، مراكز اداري و خدماتي، فروشگاههاي زنجيره اي، سوپرماركتها و مراكز تامين ارزاق و مايحتاج عمومي، نانوايي ها و داروخانه ها طي اين مدت باز هستند و مي توانند به فعاليت و ارائه خدمات بپردازند.