خوزنا : تصميمات جديد براي پرداخت تسهيلات كرونايي
دوشنبه، 5 آبان 1399 - 13:28 کد خبر:90479

به گزارش  روابط عمومي بانك مركزي، «جلسه بحث‌وبررسي عملكرد شبكه بانكي در اجراي طرح اعطاي تسهيلات كرونا» به رياست قائم مقام بانك مركزي و با حضور اعضاي هيئت مديره بانك‌هاي عامل، نمايندگان «وزارت راه و شهرسازي» و «وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي» در محل اين بانك برگزار شد.

اين جلسه به منظور بررسي عملكرد شبكه بانكي در عمل به مصوبات ستاد كرونا براي اجراي «طرح اعطاي تسهيلات به كسب‌وكار‌هاي آسيب ديده از شيوع ويروس كرونا» و «تسهيلات وديعه مسكن مستاجران» برگزار و بر لزوم تسريع و تسهيل در پرداخت تسهيلات مذكور، تاكيد شد.

همچنين درخصوص موضوع تمديد پرداخت تسهيلات به «مشاغل و كسب‌وكار‌ها و حوزه‌هاي حمل‌و‌نقل آسيب ديده از كرونا» تا پايان مهر ماه سال جاري و حسب مباحث طرح شده در جلسه و با توجه به كثرت افراد در صف دريافت تسهيلات، موارد زير به بانك‌ها و موسسات اعتباري ابلاغ شد:

با توجه به محدوديت‏‌هاي موجود به منظور مراجعه متقاضيان به بانك‌‏هاي عامل براي تكميل مدارك براي اخذ تسهيلات، چنانچه متقاضي نسبت به تكميل پرونده خود اقدام كند، بانك ‏ يا موسسه عامل مساعدت لازم را در اعطاي تسهيلات تا پايان زمان اجراي طرح به عمل آورد.
ملاك اعطاي تسهيلات به كسب‌وكار‌هاي موردنظر، تاييد متقاضي توسط «وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي» و دستگاه اجرايي ذيربط و مستندات ارائه شده از طريق سامانه «كارا» است. از اين رو لازم است بانك‏‌ها از اخذ مدارك و مستندات مربوط به فهرست بيمه كاركنان و ... خودداري كرده و صرفاً نسبت به اخذ مدارك هويتي و وثايق از متقاضيان تسهيلات ياد شده مطابق با موارد مندرج در دستورالعمل اجرايي مربوط، اقدام كنند.
همچنين براي «كسب‌وكار‌هاي آسيب‌ديده حوزه گردشگري» (زير رسته‌هاي مصوب كارگروه مقابله با پيامد‌هاي اقتصادي ناشي از شيوع ويروس كرونا) حسب تصميم‌هاي اتخاذ شده در سي‌ونهمين جلسه ستاد ملي مديريت كرونا مورخ ۱۲‏ مهر ماه ۱۳۹۹ و ابلاغيه انجام شده در اين خصوص، بر پرداخت تسهيلات با شرايط زير تاكيد شد:

بازپرداخت تسهيلات بانكي قبلي دريافت شده تا پايان سال ۱۳۹۹ امهال مي‌شود.
با پرداخت تسهيلات به كسب‌وكار‌هاي آسيب ديده حوزه مذكور بر اساس بنگاه محوري، مطابق دستورالعمل مصوب كارگروه اقتصادي مقابله با پيامد‌هاي ناشي از شيوع ويروس كرونا موافقت شد. متقاضيان مجازند تا پايان آذرماه سال جاري ثبت نام كنند. بازپرداخت اقساط اين تسهيلات از اول ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود. بنگاه‌هايي كه با دستورالعمل قبل تسهيلات دريافت كرده‌اند نيز مجاز به دريافت مابه‌التفاوت تسهيلات طبق دستورالعمل جديد خواهند بود.