خوزنا : آغاز افزايش كارمزد خدمات بانكي از آذر ماه
شنبه، 10 آبان 1399 - 08:23 کد خبر:90545

خبرگزاري ايسنا: طبق اعلام بانك مركزي بخشنامه تغييرات اعمال شده در كارمزد خدمات بانكي به بانك‌ها ابلاغ شده است و از اول آذر ماه اجرا مي‌شود.

كارمزد خدمات بانكي يكي از راه‌هاي تامين مالي براي بانك‌ها است كه به آن‌ هزينه‌هاي اسمي براي تنظيم و نگهداري حساب‌هاي مختلف و خدمات معاملات جزئي براي مشتريان خرده فروشي و تجاري گفته و براساس ميزان هزينه تمام شده خدمت بانكي محاسبه مي‌شوند.

در حاليكه بانك‌ها مدتي است كه به دنبال افزايش كارمزد خدمات بانكي هستند، اكنون زمزمه‌اي از اين افزايش به گوش‌ها مي‌رسد و پيگيري ايسنا از بانك مركزي ضمن تاييد اين مطلب، حاكي از اين است كه بخشنامه افزايش كارمزد خدمات بانكي به شيوه بانكي كشور ابلاغ شده است و با آغاز آذر ماه اين افزايش اجرا مي‌شود.

افزايش كارمزد خدمات بانكي در راه است

اين درحالي است كه آخرين مصوبه بانك مركزي مبني بر اعمال تغييرات در نرخ كارمزد خدمات بانكي به سال‌هاي ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برمي‌گردد.

از آنجا كه يكي از پركابردترين خدمات بانكي، كارت به كارت است، با افزايش كارمزد آن‌ مبلغ اين خدمت بانكي به ازاي انتقال هر يك ميليون تومان از ۵۰۰ به ۶۰۰ تومان تغيير خواهد كرد و در صورت افزايش هر يك ميليون تومان در فرايند كارت به كارت معادل ۲۴۰ تومان به اين هزينه افزوده مي‌شود.

نكته حائز اهميت در اين زمينه اين است كه پيش از اين بانك مركزي دستوري مبني بر دريافت خدمات الكترونيكي بانك چون پايا و ساتنا ابلاغ نكرده بود و كارمزد خدمات بانكي شامل حال خدمات الكترونيكي نمي‌شد اما حالا طبق مصوبه‌اي كه از آذر ماه اجرا مي‌شود، كارمزد انتقال وجه بين‌بانكي پايا يك صدم مبلغ تراكنش با كف ۲۰۰ تومان و تا سقف 2500 تومان خواهد بود.

همچنين، كارمزد انتقال وجه بين‌بانكي ساتنا نيز ۲ صدم درصد مبلغ تراكنش تا سقف 2500 تومان تعيين شده است.

خدمات پايا و ساتنا چيست؟

طبق اين گزارش، پايا يك سيستم تبادل اطلاعات بانكي است كه به بانك‌ها اجازه مي‌دهد تمامي تبادلات بين بانكي مشتريان خود را به صورت الكترونيكي انجام دهند. كاربرد اصلي اين سامانه، مكانيزه كردن پرداخت‌هاي خرد بين بانكي با تعداد انبوه براي مشتريان است كه پس از تكميل مراحل پياده سازي، ارائه خدمات از طريق اينترنت را نيز ميسر مي‌سازد و به كمك اين سامانه، بانك‌هاي عضو آن مي‌توانند بنا به درخواست مشتري، دستور واريز و يا برداشت وجوه در حساب‌هاي ساير بانك‌ها صادر كند.

بانك مركزي با پياده سازي اين سامانه، امكان حواله الكترونيكي پول از حسابي در يك بانك به حسابي در بانك ديگر (بين بانكي) را فراهم كرده است و مشتريان بانك‌ها با استفاده از پايا مي‌توانند پول را از حساب خود به حسابي در بانك ديگر به صورت الكترونيكي حواله كنند.

از سوي ديگر، ساتنا سامانه‌اي الكترونيكي است كه پردازش و تسويه تراكنش‌هاي بين بانكي و دستور پرداخت‌هاي فوري را به صورت انفرادي و آني انجام مي‌دهد. در اين سامانه مشترياني كه در بانك ملي داراي يكي از انواع حساب (جاري، پس انداز و كوتاه مدت) هستند، مي‌توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بيش از ۱۵ ميليون تومان) به حساب خود و يا ساير افراد در ساير بانك‌ها اقدام كنند.

سامانه ذكر شده به مشتريان يك بانك اين امكان را مي‌دهد تا با مراجعه به شعب بانك خود و يا از طريق سامانه اينترنتي بانك حواله‌هايي با مبالغ بيش از ۱۵ ميليون تومان را به هر حسابي در هر بانكي انتقال دهند كه مزاياي به كارگيري ساتنا را مي‌توان امنيت، سرعت و سادگي انجام عمليات آن نام برد.