خوزنا : تعطيلي ۱۵۰ شهر و كلانشهر از روز شنبه به مدت ۲ هفته
سه شنبه، 27 آبان 1399 - 08:35 کد خبر:90815

خبرگزاري فارس: عليرضا رئيسي سخنگوي ستاد مبارزه با كرونا در پايان نشست مشترك ويدئو كنفرانس قرارگاه عملياتي مبارزه با كرونا با فرمانداران، بخشداران و روساي شبكه‌هاي بهداشت و درمان شهرستان‌هاي سراسر كشور، در محل وزارت كشور گفت: آخرين آماري كه در ارتباط با شهر‌هاي قرمز داريم تعداد ۱۲۴ شهر در كشور، وضعيت قرمز، حدودا ۱۵۰شهر نارنجي و ۹۸ شهر هم وضعيت زرد دارند. اين طرح قطعاً از روز شنبه اجرا خواهد شد و قريب به ۲۵ مركز استان نيز در سطح هشدار سه يعني قرمز قرار گرفته‌اند.

وي ادامه داد: در شهر‌هاي قرمز موضوع ديگر منع تردد درون شهري از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح است كه علاوه بر منع تردد بين شهري است كه در شهر‌هاي قرمز و نارنجي اعمال مي‌شود.

وي ادامه داد: همه كلانشهر‌ها جزء اين ۲۵ شهر هستند و همه مشاغل بجز مشاغل سطح يك كه تامين كننده مايحتاج مردم است مانند سوپرماركت‌ها، امداد و نجات و بخش‌هاي درماني، بيمارستان‌ها، مراكز درماني مانند مطب‌ها و امثالهم. در حوزه اداري هم حداكثر يك سوم كاركنان حق حضور دارند.

سخنگوي ستاد مقابله با كرونا درباره ممنوعيت تردد در مناطقي كه در سطح هشدار سه و دو يعني سطح قرمز و نارنجي هستند، گفت: تردد‌هايي كه ايجاد مي‌شود در سطح هشدار قرمز و نارنجي است و پلاك‌هاي بومي حق حضور در ديگر شهر‌ها را ندارند و اگر وارد شهر ديگري شوند با جريمه سنگيني روبرو خواهند شد. اكثر جرائم توسط دوربين‌ها اعمال مي‌شود.

رييسي تصريح كرد: همه مدارس و دانشگاه‌ها غير حضوري است. مراكز مذهبي و فرهنگي هم به مدت دو هفته تعطيل مي‌شوند و در اين مناطق بحث برگزاري نماز جماعات و جمعه هم تعطيل خواهد شد.

سخنگوي ستاد مقابله با كرونا درباره برگزاري جلسات در مناطق هشدار سه و دو گفت: در مناطق قرمز جلسات اداري كه مي‌خواهد برگزار شود حداكثر ۱۵ نفر است و معني آن اين است كه جلسه هيات دولت هم اگر قرار است برگزار شود بيش از ۱۵ نفر نبايد برگزار شود و بقيه به صورت وبيناري حضور داشته باشند و حتي جلسات مجلس هم قطعا نمي‌تواند در تهران با بيش از ۱۵ نفر تشكيل شود.

وي افزود: اين به معناي تعطيلي نيست بلكه به صورت ويدئو كنفرانس با هم ارتباط داشته باشند. در شهر‌هاي نارنجي يا سطح هشدار دو، حداكثر افراد ميتـ‌وانند ۲۰ نفر و در شهر‌هاي زرد ۳۰ نفر در جلسات فيزيكي حضور يابند. جرائمي هم براي ضمانت اجرايي اين تصميات در نظر گرفته شده است.

رئيسي تاكيد كرد: اين محدوديت‌ها به هيچ وجه راه حل اصلي نيست و تنها راهي كه ميتواند ما را نجات دهد اين است كه همه پروتكل‌ها را رعايت كنند.

وي تصريح كرد: تعداد مبتلايان كارمندان بانك‌ها زياد است و طبق اين دستورالعمل بايد حداقل تعداد حضور يابند. تجمع در بانك‌ها خيلي خطرناك است و از بانك‌ها هم خواسته ايم تسهيلاتي فراهم كنند كه مردم راحت‌تر اقدامات بانكي خود را انجام دهند.