خوزنا : اعمال محدوديت‌هاي تردد با رصد موبايلي كرونايي‌ها
سه شنبه، 27 آبان 1399 - 14:03 کد خبر:90843

وزير راه و شهرسازي گفت: از روز شنبه اول آذر ماه، ممنوعيت و محدوديت‌هاي تردد به همراه ديگر پروتكل‌هاي جديد براي مشاغل و مردم اعلام و اجرايي شده و درصدديم تا از طريق شبكه تلفن همراه بيماران كرونايي را رصد كرده و از تردد آن‌ها به خارج از شهرها، محل كار و ديگر اماكن جلوگيري شود.

محمد اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا درباره جزييات اعمال محدوديت‌هاي تردد از شنبه هفته آينده اظهار كرد: با مصوبه جديد ستاد ملي مديريت كرونا هر كسي كه تست كروناي مثبت داشته باشد، حق ندارد از طريق سيستم حمل و نقل عمومي مسافرت كند و بر اين اساس به همه بخش‌هاي حمل و نقل ابلاغ كرده‌ايم كه اين مصوبه بايد به دقت اجرايي شود.

وي افزود: بخش‌هاي هواپيمايي و ريلي در حال اتصال به سيستم‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هستند و برخي شركت‌هاي ريلي مانند رجا متصل شده و بقيه شركت‌ها نيز در حال انجام اين مرحله هستند. اما در بخش جاده‌اي با توجه به اينكه به عنوان مثال بليت اتوبوس از گذشته با اسم صادر مي‌شد بايد سيستم‌شان را راه‌اندازي كنند تا تنها از طريق كد ملي صدور بليت را انجام دهند.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بر همين اساس تا پايان آذر ماه به  شركت‌هاي حمل و نقل جاده‌اي فرصت داده شده تا سيستم‌هايشان را به سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متصل كنند. چرا كه ايجاد و اتصال اين زيرساخت‌ها در برخي مناطق، استان‌ها و شهرستان‌ها نيازمند زمان بيشتري است.

اسلامي با تاكيد بر اينكه اين تكليف و وظيفه به همه زيربخش‌هاي حمل و نقل ابلاغ شده است تا آن را اجرا كنند، گفت: خواسته هاي وزير بهداشت و كميته‌هاي مربوط همواره در ستاد ملي كرونا مورد توجه قرار گرفته و تصويب شده است. و از شنبه پروتكل‌هاي جديدي شامل محدوديت‌هاي تردد اجرا مي‌شود.

وي اضافه كرد: دليل اجراي محدوديت‌ها از روز شنبه اول آذر ماه اين است كه وزارت بهداشت بايد آمادگي و ظرفيت خودش را از نظر ميزان تست‌هايي كه مي‌خواهد بگيرد، به حداكثر برساند تا غربالگري كامل‌تري انجام  داده و بتواند هر چه سريعتر مبتلايان را در كشور شناسايي كند. نكته مهم اينجاست كه به صورت سيستمي بتوانند مبتلايان را از طريق موبايل‌هايشان كنترل و مانيتور كنند تا تردد آن‌ها را محدود كنيم.

وزير راه و شهرسازي گفت: در همين راستا به ما اعلام شده تا از مسافرت‌هاي آن‌ها با وسائل حمل و نقل عمومي جلوگيري كنيم يا در ترددهايشان به محل كار محدوديت ايجاد شود و پس از شناسايي آن‌ها، از افراد پيرامون‌شان تست گرفته شده و اجازه گسترش زنجيره انتقال داده نشود.

اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا درخواستي از سوي وزارت بهداشت مبني بر همراه داشتن پاسخ منفي تست كرونا براي كساني كه مي خواهند در مسيرهاي داخلي با وسائل حمل و نقل عمومي مسافرت كنند، مطرح شده است؟ اعلام كرد: در پروازهاي خارجي (ورودي و خروجي) داشتن تست منفي كرونا الزامي بوده و به همه ايرلاين‌ها اعلام شده است اما براي سفرها و پروازهاي داخلي الزامي نيست چرا كه در شرايط كنوني ظرفيت گرفتن تست و هزينه‌هاي آن وجود ندارد و به همين دليل وزارت بهداشت به آن ورود پيدا نكرده و تا كنون غير از غربالگري و تب‌سنجي خواسته‌اي نداشته است.

وي تاكيد كرد: رعايت اين پروتكل‌ها و پروتكل‌هاي جديد براي افراد و شركت‌هاي حمل و نقلي ضروري و اجباري است و با كساني كه در اجراي اين مصوبات كوتاهي كنند برخورد جدي خواهد شد و براي هر يك از آن‌ها شامل افراد و شركت‌ها جريمه تعيين شده است.