خوزنا : واكسن كرونا احتمالا تا تابستان به ايران مي‌رسد
سه شنبه، 27 آبان 1399 - 17:41 کد خبر:90848

تجارت نيوز: به گفته رئيس اتاق مشترك ايران و سوئيس با توجه به راه‌اندازي كانال مالي بشر دوستانه سوئيس، با آمدن بايدن در ۶۰ روز آينده و تاثير آن بر مكانيزم آزادسازي منابع مالي بانك‌مركزي، به شرط توزيع واكسن در سطح انبوه در جهان ما مي‌توانيم رسيدن واكسن كرونا به ايرانيان را براي اوايل تاسبتان سال بعد پيش‌بيني كنيم.

« 26 آبان ماه 486 نفر در ايران در اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست دادند»، « تهران با مرگ روزانه 150 تا 200 كرونايي، عزادارترين شهر جهان شد»، « در حال حاضر بر اساس آمار رسمي سايت worldometers ايران در ميان 219 كشور، از نظر مرگ و مير در اثر كرونا، رتبه هشت و از نظر تعداد مبتلايان رتبه 14 را دارد».

اين چند گزاره به روشني وضعيت كشور در روزها و هفته‌هاي سياه اخير را نشان مي‌دهد. در چنين شرايطي اخبار جديدي از كشف واكسن كرونا منتشر شد. توليد دومين واكسن با نزديك به ۹۵ درصد موفقيت توسط يك شركت آمريكايي خبر خوبي براي جهان تلقي مي‌شد درحالي كه براي ايرانيان نگراني تازه‌اي ايجاد كرد: آيا با وجود تحريم‌ها اين واكسن به ايراني‌ها هم خواهد رسيد؟

شريف نظام‌مافي، رئيس اتاق مشترك ايران و سوئيس، در گفتگو با تجارت‌نيوز در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: انتخاب بايدن و در نهايت راه‌اندازي كانال مالي بشردوستانه سوئيس مي‌تواند اين امكان را به ايران بدهد كه نسبتا سريع‌تر بتواند به واكسن‌هاي توليد شده در جهان دسترسي پيدا كنند.

آن‌طور كه او مي‌گويد با ايجاد اين كانال، با وجود تحريم‌هايي كه همين اواخر اعلام شده است، كماكان اين راه وجود دارد كه ما بتوانيم واكسن را زودتر داشته باشيم در صورتي كه اگر اين كانال را نداشتيم با مشكل زيادي مواجه مي‌شديم.

نظام‌مافي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران با سرعتي مشابه ساير كشورها به واكسن كرونا دسترسي خواهد داشت يا نه؟ توضيح مي‌دهد: با آمدن بايدن در حدود 60 روز آينده و مكانيزم آزادسازي منابع مالي بانك‌مركزي و به شرط توزيع واكسن در سطح انبوه در جهان ما نهايتا بايد پيش‌بيني رسيدن واكسن به ايران در حدود اوايل تابستان را داشته باشيم.

80 ميليون جمعيت و يك كانال بشردوستانه!

رئيس اتاق مشترك ايران و سوئيس درباره كانال مالي ايران و سوئيس كه از مرداد ماه آغاز به فعاليت كرده است، توضيح مي‌دهد: كانال مالي توافقي است كه بين دولت سوئيس و بانك مركزي براي راه‌اندازي تبادلات بشردوستانه در زمينه دارو، غلات، ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي پزشكي با در نظر گرفتن تحريم‌ها و حضور در ليست سياه FATF صورت گرفته است. بانك مركزي بايد پولي كه قرار است تخصيص دهد را براي استفاده شركت‌هاي سوئيسي و بين‌المللي كه در سوئيس دفتر دارند، در اين كانال عرضه كند.

او به اين سوال كه با وجود تحريم‌ها و حضور در ليست سياه FATF كانال مالي جديد تا چه اندازه مي‌تواند كمك‌كننده باشد؟ پاسخ مي‌دهد: ليست سياه مختص موسسات مالي و بانك‌هاي ما است و روابط آن‌ها را با ساير بانك‌ها قطع كرده اما كانال مالي مختص دوران بحران است.

او ادامه مي‌دهد: كانال هرگز نمي‌تواند جانشين حجم و ميزان ارتباطات بانكي شود و فقط مي‌تواند براي كمك‌هاي بشردوستانه در دوران بحران باشد. نمي‌توان يك كشور 80 ميليوني را با يك كانال مالي محدود اداره كرد، بنابراين در آينده حتما بايد فكري به حال اين ارتباطات كرد.

كمبود دارو؛ محصول مسدوديت منابع ايران

اما واكسن كرونا تنها مشكل نيست. در چند ماه اخير كمبود انواع اقلام دارويي در كنار گراني چشمگير آن موجب اعتراض مردم در سطحي گسترده شده است. سوال اينجاست كه با وجود كانال مالي مذكور چرا با كمبود دارو مواجه شديم؟

نظام‌مافي پاسخ مي‌دهد: مشكلات دارويي چند ماه اخير باز مي‌گردد به پول‌هاي بلوكه شده بانك مركزي در كشورهاي ثالت. در نتيجه بانك مركزي براي ارائه ارز در كانال با محدوديت‌هايي مواجه شده است. اما زماني كه بايدن و دولت جديد او محدوديت‌ها را به ويژه درباره پول‌هاي بلوكه شده بردارد مطمئنا كانال مالي سوئيس راندمان بهتري خواهد داشت.

او در پايان عنوان مي‌كند كه در ماه‌هاي اخير تحريم‌هاي آمريكا تاثير قرار داشتن در ليست سياه FATF را كمرنگ كرده است اما اگر در بازگشت به برجام تحريم‌هاي بانكي برداشته شود آن زمان تازه ما با تبعات ليست سياه FATF مواجه خواهيم شد.