خوزنا : آخرين جزييات محدوديت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح
چهارشنبه، 28 آبان 1399 - 08:41 کد خبر:90866

فرمانده قرارگاه عملياتي مقابله با كرونا در تشريح آخرين جزييات محدوديت منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح گفت: اگر به هر طريقي خودروهاي شهرهاي زرد، نارنجي و قرمز وارد جاده‌ها شوند و در جاده‌ها مشاهده شوند خودروهاي شهرهاي قرمز يك‌ميليون تومان و شهرهاي زرد و نارنجي تا ۵۰۰ هزار تومان جريمه مي‌شوند.

 ايسنا: عبدالرضا رحماني فضلي در تشريح آخرين جزئيات اعمال محدوديت‌هاي جديد از روز شنبه اول آذر، گفت: ما تجربه‌هاي مختلفي را در اين ۹ ماه داشته‌ايم و بعضا به صورت موردي و مقطعي محدوديت‌هايي اعمال شده كه همگي آنها نيازمند مجوز ستاد ملي بوده است لذا مقرر شد كه طرح جامعي آماده كنيم تا به صورت هوشمند، پويا و موثر عمل كند. در طرح جديد مبنا شهرستان و شهرها گذاشته شده در حالي كه در گذشته مبنا استان بوده است.

وي ادامه داد: در شرايط قبلي ممكن بود يك‌سوم شهرهاي يك استان مشكل داشته باشند و در شرايط قرمز باشند، اما محدوديت براي همه شهرها در استان اعمال مي‌شد. در طرح جديد شاخص تعداد بستريها، رنگ‌بندي شهرها را مشخص مي‌كند. به اين ترتيب كه بستري‌هاي چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر زرد، شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر نارنجي و ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر، شهرهاي قرمز را تعيين مي‌كند.

وي افزود: ادارات و دستگاه‌هاي اجرايي و همچنين فعاليت‌هاي خدماتي، تجاري و آموزشي بر اساس اين رنگ‌بندي‌ها تعيين خواهند شد. همچنين دوشنبه‌ها وزارت بهداشت ليست شهرهاي قرمز را اعلام خواهد كرد كه بر اساس آن محدوديت ها اعمال مي شود و اختيارات استانداران نيز در راستاي اجراي اين طرح افزايش پيدا كرده است.

وي ادامه داد: در شرايط كنوني كسي راضي به اعمال محدوديت و ممنوعيت نيست اما اقليتي كه به قوانين توجه ندارند اين اجبار را ايجاد مي‌كنند كه محدوديت‌ها اعمال شود. بي‌ترديد اگر همكاري مردم نباشد اين طرح به پيش نخواهد رفت و مردم بايد توجه داشته باشند كه همه اين محدوديت‌ها به خاطر سلامت آنهاست.

وي در خصوص منع تردد خودروهاي شخصي از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از روز شنبه اول آذر، گفت: ما در شرايطي قرار داريم كه بين بد و بدتر تصميم مي‌گيريم و از طرفي هم تصميم‌هاي ما هزينه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و انساني دربر دارند، لذا بايد تدبير كنيم و حين اجراي طرح مدام طرح را اصلاح كنيم. در اين طرح پيش‌بيني شده كه حداكثر همكاري مردم وجود داشته باشد و صدا و سيما و رسانه‌ها در اقناع‌ مردم تلاش كنند.

وزير كشور ادامه داد: پيش‌بيني مي‌كنيم بين ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم اين موضوع را رعايت كنند، اما بخشي در حدود ۴۰ درصد وجود دارند كه مثلا در دستگاه‌هاي اجرايي و شيفت دوم فعاليت مي‌كنند كه بايد شماره پلاك نيروهاي خود را به پليس اعلام كنند. اگر اين كار تا روز شنبه محقق نشد تا اخذ جريمه نيز اين فرصت وجود دارد كه اين پلاك‌ها به پليس اعلام شود.

وزير كشور تصريح كرد: خودروهايي كه اين محدوديت را رعايت نكنند ۵۰۰ هزار تومان توسط دوربين‌ها جريمه خواهند شد. در اين ساعات كليه ناوگان تاكسيراني، آژانس‌ها و تاكسي‌هاي اينترنتي به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و شهرونداني كه ضرورت خروج منزل در اين ساعات را دارند، مي‌توانند از اين ناوگان استفاده كنند.

فرمانده قرارگاه عملياتي مقابله با كرونا در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در تشريح تعطيلي عمومي در شهرهاي قرمز، گفت: در شهرهاي قرمز تقريبا مي‌توانيم بگوييم حجم تعطيلي‌ها بجز رده يك مشاغل همانند سوپرماركت‌ها و نانوايي‌ها بقيه مشاغل تعطيل مي‌شوند. همچنين ورود و خروج از شهرهاي قرمز ممنوع است، اما بيمارستان‌ها، نيروي انتظامي، بانك‌ها، آب و برق و خدمات تعطيل‌بردار نيستند.

وي ادامه داد: از سوي ديگر صنايع و توليدي‌ها نيز در هر سه سطح باز خواهند بود. اما مي‌توانند تا يك سوم نيروهاي انساني خود را شيفت‌بندي كنند. تلاش شده با تجربيات ۹ ماه گذشته از چيزي غفلت نكنيم. اداراتي كه كار ضروري دارند فعال هستند و مابقي ادارات نيز تا يك سوم نيروهاي خود را مي‌توانند به صورت حضوري به كار بگيرند. در مورد بخش خصوصي نيز اين بخش در مشاغل تعريف و تعيين‌ تكليف شده است. دفاتر شركت‌هايي كه مراجعه ندارند مي‌توانند با رعايت پروتكل‌ها كار خود را انجام دهند اما اگر مراجعه حضوري دارند شامل دستورالعمل طرح جديد هستند.

وي تاكيد كرد: در طرح جديد پلاك شهرهاي قرمز اجازه خروج از شهر را ندارند و اجازه ورود به ساير شهرها نيز به آنها داده نمي‌شود. اگر به هر طريقي اين خودروها وارد جاده‌ها شوند و در جاده‌ها مشاهده شوند، شهرهاي قرمز يك‌ميليون تومان و شهرهاي زرد و نارنجي تا ۵۰۰ هزار تومان جريمه مي‌شوند. در اين طرح تهران و كرج يكي ديده شده‌اند.