خوزنا : صعود بورس تا كجا ادامه دارد؟
جمعه، 30 آبان 1399 - 17:52 کد خبر:90926

خبرگزاري ايسنا: روند حركت بازار سرمايه پس از حدود چهار ماه دوباره صعودي شده است، اتفاقي كه يك تحليلگر بازار سرمايه دليل آن را عوامل مختلفي از جمله بازگشت اعتماد به بازار سرمايه ميداند و بر اين باور است شاخص كل بورس به كانال يك ميليون و ۷۰۰ هزار واحد باز ميگردد.

بهزاد صمدي با اشاره به وضعيت بازار سرمايه در ماه‌هاي گذشته اظهار كرد: انديكاتور RSI تا محدوده ۲۲ ريزش داشت و زماني كه انديكاتور به اين محدوده مي‌رسد بايد منتظر يك واكنش به اين ريزش و پس از آن شاهد برگشت آن باشيم. در همين راستا در هفته گذشته شاهد رشد در بازار بوديم.

وي با بيان اين كه ارزش معاملات خرد بازار در هفته گذشته به بيش از ۱۰ هزار ميليارد تومان رسيد گفت: اين اتفاق در آبان ماه بي سابقه بود.

اين تحليل گر بازار سرمايه در ادامه با اشاره به قيمت‌هاي جهاني توضيح داد: زماني كه بايدن به عنوان رئيس جمهور آمريكا انتخاب شد انتظار مي‌رفت قيمت‌هاي جهاني ريزش داشته باشد اما اين قيمت‌ها صعودي ماند. براي مثال قيمت پي وي سي به ۱۱۰ دلار و قيمت متانول به ۲۴۰ دلار رسيد. همه اين عوامل مي‌تواند بازار را تحت تاثير قرار دهد.

صمدي با تاكيد بر اين كه جو رواني مثبت به بازار سرمايه برگشته است گفت: رئيس كل بانك مركزي دليل اصلي اين بازگشت بود. زيرا نرخ صعود بين بانكي را كاهش دادند. همچنين وزير اقتصاد صحبت‌هايي در راستاي حمايت از بازار سرمايه مطرح كرد. بنابراين اعتماد از دست رفته مردم برگشته و اتفاقات بنيادي هم به نفع بازار است.

وي با اشاره به بازگشايي برخي نمادها گفت: برخي نمادهاي منفي باز شدند اما منفي بودن آنها فقط ۵ دقيقه طول كشيد. براي مثال يكي از نگراني بازار منفي باز شدن شستا بود. شستا هم با منفي ۱۸ درصد باز شد اما فقط ۵ دقيقه طول كشيد تا مثبت شود

اين تحليلگر بازار سرمايه در ادامه با تاكيد بر اين كه رشد بازار شارپي نخواهد بود گفت: احتمال شاخص در محدوده يك ميليون و ۳۸۰ هزار واحد تا يك ميليون و ۴۴۰ هزار واحد رشد كرده و بعد اصلاح جزئي داشته باشد اما به طور كلي شاخص در ماه‌هاي آينده وارد كانال يك ميليون و ۷۰۰ هزار واحد خواهد شد كه عرضه و تقاضا مشخص مي‌كند اين اتفاق چه زماني خواهد افتاد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر هفته آينده گزارش توليد و فروش شركت‌ها منتشر مي‌شود كه تحرك خوبي در بازار ايجاد خواهد كرد. سودهاي محقق شده ۹ ماه شركت‌ها خوب است و همين موضوع عامل ديگري است كه شاخص به حركت صعودي خود ادامه دهد.