خوزنا : مراقب باشيد، هر پيامي بسته حمايتي كرونا نيست
یکشنبه، 2 آذر 1399 - 20:16 کد خبر:90959

ايرنا: اين روزها بسياري از كسب و كارها و شرايط زندگي مردم تحت تاثير ويروس كرونا قرار گرفته و مسئولان در اين شرايط بحراني در كنار مهار اين ويروس، اقدامات حمايتي را نيز در پيش گرفته تا مردم كمتر تحت تاثير آلام و شرايط كرونا قرار گيرند.

اين در حاليست كه كارشناسان پليس فتا نيز بارها هشدار داده اند كه مردم در فضاي مجازي به هر فرد و تبليغي اعتماد نكرده و هر گونه خبر و مطلبي را از منابع اصلي اطلاع رساني دريافت كنند زيرا كلاهبرداران همچنان براي شكار لحظه ها كمين كرده اند.

در محدوديت‌هاي جديد كرونايي كه از روز گذشته (اول آذر) شروع شده، مشاغل دو، سه و چهار در مناطق قرمز كرونا تعطيل هستند.

همچنين اداره‌ها بايد با يك سوم كاركنان فعاليت كنند. محدوديت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد نيز اجرايي مي‌شود. محدوديت خروج از استان‌هاي قرمز با پلاك بومي نيز در حال اجراست. اين در حاليست كه حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري در جلسات ستاد ملي مقابله با كرونا با اشاره به آغاز طرح جامع مقابله با كرونا از اول آذر ماه، به اجراي اقدامات حمايتي و جبراني ناشي از كرونا تاكيد كرد.

وي گفت: با توجه به اينكه دو هفته كسب و كار و فعاليت‌هاي اقتصادي مردم تعطيل مي‌شود، بايد در حدي كه توان و امكانات داريم، مردم را ياري و كمك كنيم به همين دليل امروز مصوب شد براي حدود نزديك ۳۰ ميليون نفر- 29.7 ميليون نفر - ماهانه تا پايان امسال هر ماه ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت كنيم.

رئيس جمهوري همچنين افزود: براي ۱۰ ميليون خانوار هم مقرر شد وام يك ميليون توماني در اختيار آنها قرار گيرد. شبيه همان وامي كه اوايل سال در اختيار مردم قرار گرفت و آن وام هم ۳۰ ماهه است و مردم بازپرداخت مي‌كنند.

به گفته روحاني اين طرح در شهرهايي كه وضعيت قرمز، نارنجي و زرد دارند، اجرايي و عملياتي خواهد.

اين در حاليست كه كلاهبرداران فضاي مجازي نيز بيكار ننشسته و با رصد اخبار مرتبط با كرونا به كلاهبرداري هاي مجازي روي آورده و از بي اطلاعي و ساده لوحي افراد سوءاستفاده مي كنند.

شيادان در هر مناسبتي به ميدان آمده و از اين اعياد و مناسبت ها سوءاستفاده كرده اند و اكنون نيز با وجود ويروس كرونا با انواع و اقسام شگردها ظاهر شده اند و به گونه اي عمل مي كنند كه گويا تبليغات كذب آنها صحت دارد.

تنها راه شناخت اخبار درست از نادرست در اين شرايط كرونايي، كسب اطلاعات درست و دقيق از منابع خبري رسمي است و در صورت شك و تردد بايد از صحت مطالب ارسالي مطمئن شد.

اكنون به گفته پليس فتا برخي افراد در فضاي مجازي به دروغ از ارائه بسته هاي حمايتي خبر داده اند.

يكي از شهروندان تهراني در اين زمينه مي گويد: چندي پيش از يك شماره ايرانسل برايم پيام آمد كه با ارسال شماره حساب بانكي خود از بسته حمايتي برخوردار شويد و در صورت ارسال شماره حساب مبلغي به عنوان بسته حمايتي براي شما ارسال مي شود.

وي ادامه داد: از ارسال شماره حسابم براي ارسال كننده اين پيامك خودداري كردم اما به نظرم بايد در اين زمينه اطلاع رساني بيشتري صورت گيرد تا مردم آگاه تر شوند از آن جايي كه بسياري از اقشار مردم در كسب و كارهاي مختلف درگير مبارزه با كرونا هستند و كسب و كار عده اي نيز به دليل شيوع اين ويروس تحت تاثير قرار گرفته و از نظر معيشتي دچار مشكل مي شوند بايد اطلاع رساني ها از طريق خبرگزاري ها، صدا و سيما و راديو افزايش يابد تا اين اطلاع رساني به طريقي به گوش مردم برسد.

يكي ديگر از شهروندان تهراني در اين زمينه مي گويد: چندي پيش براي يكي از اقوام ما پيامك بسته معيشتي و حمايتي دولت ارسال شد، وي با ساده لوحي تمام مراحلي كه به او پيامك مي شد را انجام داده و وقتي فهميد از وي كلاهبرداري شده است كه بسيار دير شده و حسابش خالي شد.

در شبكه هاي مجازي اينستاگرام و تلگرام تبليغاتي مبني به كمك معيشتي و حمايتي به مردم انعكاس مي يابد هنوز بسياري از افراد جامعه نمي دانند كه مهم ترين منبع دريافت اخبار درست چه منابعي است و به راحتي به چنين تبليغاتي اعتماد مي كنند در صورتي كه با كمي تامل مي توان، فهميد كه سلام گرگ به طمع نيست.

اين شهروند ادامه مي دهد: شبكه‌هاي اجتماعي خطرات خاص خود رادارند كه ممكن است با رعايت نكردن نكات امنيتي براي كاربر دردسرساز شود اين در حالي است كه هنوز سطح سواد افراد در اين زمينه افزايش نيافته است بلكه با ورود هر گونه تكنولوژي ابتدا بايد سواد خود را افزايش دهيم.

وي تصريح مي كند: البته نمي توان همه ايرادات را به مردم وارد كرد زيرا رسانه هاي ديداري و شنيداري كمتر به اين موضوع اهميت داده و به آن پرداخته اند. در حالي كه بايد سطح سواد فضاي مجازي مردم از طريق رسانه ها افزايش يابد.

راه هاي مبارزه با كلاهبرداران فضاي مجازي

كارشناسان فتا و فضاي مجازي بر اين باورند كه راه هاي بسياري وجود دارد كه مي‌توان از شبكه‌هاي اجتماعي به صورت درست و هدفمند استفاده كرد.

يكي از ابتدايي ترين راه هاي پيشگيري از جرايم در فضاي مجازي پنهان كردن اطلاعات شخصي است بر اين اساس توصيه مي شود اطلاعات شخصي خود را همانند شماره كارت‌هاي اعتباري و گذرواژه در اختيار افراد غريبه و افرادي كه به آنها اعتماد نداريد، قرار ندهيد.

در واقع يكي از مهم‌ترين مسائلي كه از چالش‌هاي امنيتي در اين شبكه‌ها به شمار مي‌رود، نگهداري و امنيت اطلاعات و داده‌هاي به اشتراك گذاشته ‌شده توسط كاربران از دسترسي‌هاي غيرمجاز و فشار ناخواسته است؛ اما در آن‌سوي سكه نمي‌توان از آسيب‌هاي ناشي از اين فناوري‌هاي نوين غافل ماند چرا كه صرف‌نظر از كاربرد وسيع اين ابزارها، آنچه امروزه كاربرد بسياري دارد و بخش وسيعي از فعاليت‌هاي روزمره‌ي افراد را پوشش مي‌دهد، اينترنت و به‌تبع آن فضاي مجازي است.

معمولاً در شبكه‌هاي اجتماعي، جزئي‌ترين اطلاعات كاربران نيز قابل دريافت و انتشار است. علاقه‌مندي‌ها، ميزان تحصيلات، ارتباطات خانوادگي، ارتباطات دوستانه، شغل و محل زندگي مورد سؤال قرار مي‌گيرد. برخي از وب‌سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي حتي رنگ مو، رنگ چشم و نداده قد كابل را نيز مي‌پرسند به همين دليل عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي همواره براي عده‌ي زيادي با نگراني و اضطراب همراه بوده است و در مواردي نيز منجر به مشكلاتي هم شده است.

برخي خدمات شبكه‌هاي اجتماعي مثل اپليكيشن ­­ها در دل خود، كرم‌هاي رايانه‌اي را انتشار مي‌دهند؛ بنابراين در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي، به هر خدمتي كه از سوي كاربران ديگر به شما پيشنهاد مي‌شود، اعتماد نكنيد زيرا فضاي شبكه‌هاي اجتماعي مملو از كاربراني است كه با هويت‌هاي جعلي و براي مقاصد خاص مثل كلاهبرداري، اشاعه فحشاء و ساير اقدامات غيرقانوني و مجرمانه نسبت به ارتباط‌گيري با كاربران اقدام مي‌كنند از اين‌رو از پذيرفتن افرادي كه با هويت، تصاوير و طرح مطالب اغواكننده سعي در ارتباط‌گيري و افزودن شما به ليست دوستان يا علاقه‌مندان صفحه‌ي خود را دارند، اجتناب كنيد.

كارشناسان فضاي اجتماعي نسبت به تنظيم حوزه‌ حريم خصوصي تاكيد بسياري دارند چرا كه با استفاده از اين ابزارها مي‌توانيد با خيال راحت‌تر نسبت به اشتراك‌گذاري اطلاعات با دوستان اقدام كنيد و دسترسي ديگران را محدود نماييد؛ و همچنين با استفاده از تنظيمات حريم خصوصي به‌منظور اطلاع از اينكه چه كساني اطلاعات شخصي شما را مشاهده مي‌ كنيد، مي‌توان استفاده كرد.

هر پيامي بسته معيشتي نيست

محمدعلي رجبي رئيس مركز تشخيص و پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا گفت: هر پيامي مبني بر نياز افراد به ثبت اطلاعات بانكي آنها در درگاه‌هاي مشكوك براي دريافت كمك‌ هزينه‌هاي تعطيلات كرونا از طريق شبكه‌هاي اجتماعي، به طور حتم يك پيام كلاهبردارانه يا فريبكارانه است.

وي افزود: هنوز هيچ تصميمي براي پرداخت بسته حمايتي براي شهروندان يا فعالان اقتصادي از سوي مسئولان تعريف نشده و مجرمان سايبري با طرح شايعاتي، شهروندان و فعالان اقتصادي را تشويق مي‌كنند تا با افشاي اطلاعات شخصي خود، به ظاهر براي دريافت كمك‌هاي دولتي اقدام كنند و براي اين منظور پيام‌هايي جعلي را در شبكه‌هاي اجتماعي براي آن ها ارسال مي‌كنند.

رئيس مركز تشخيص و پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا ادامه داد: هدف منتشر كنندگان شايعات پرداخت بسته حمايتي از سوي دولت به شهروندان، سرقت اطلاعات بانكي و هويتي افراد است.

سرهنگ رجبي تاكيد كرد: شهروندان به هيچ عنوان فريب شايعات منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي را نخورند و به سايت‌ها و درگاه‌هاي پيشنهاد شده در كانال‌ها و گروه‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي براي ثبت نام دريافت بسته حمايتي و يا ثبت اطلاعات بانكي اقدام نكنند.

رئيس مركز تشخيص و پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا گفت: در صورتي كه هرگونه كمك و حمايت اقتصادي به تصويب برسد قطعا از طريق رسانه ملي اطلاع رساني مي‌شود و هرگونه پيام در اين خصوص در شبكه‌هاي اجتماعي يا ارسال پيامك به شهروندان قطعا فريب است.