خوزنا : آزمون دستياري به تعويق نمي‌افتد
پنجشنبه، 6 آذر 1399 - 17:13 کد خبر:91026

معاون آموزشي وزير بهداشت گفت: با توجه به شرايط فشرده‌اي كه بر آزمون‌هاي علوم پزشكي حاكم است، امكان تعويق آزمون دستياري از اسفندماه ۹۹ وجود ندارد.

 ايسنا: دكتر علي اكبر حق دوست در نشست مجازي روز گذشته با دانشجويان و نماينده شوراي صنفي دانشجويان علوم پزشكي در پاسخ به سئوالات دانشجويان در زمينه‌هاي آموزشي و دانشجويي گفت: اين نشست فرصتي براي پاسخگويي به سئوالات دانشجويان است و ما خود را ملزم مي‌دانيم كه به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ دهيم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره حقوق دانشجويان شهريه پرداز كه همانند دانشجويان دوره‌هاي روزانه كشيك مي‌دهند و كارورزي خود را انجام مي‌دهند و در برخي دانشگاه‌ها حق الزحمه دريافت نمي‌كنند، اظهار كرد: منم به اين موضوع اعتقاد دارم كه بايد حقوق اين دانشجويان پرداخت شود.

حقوق دانشجويان شهريه پرداز به تصويب هيات امناها مي‌رسد

معاون وزير بهداشت خاطرنشان كرد: معاونت آموزشي درصدد است كه اين موضوع را به هيات امناي دانشگاه‌ها ارسال كند تا در هيات امناها مصوب شود و ضمانت اجرايي پيدا كند و اميدوارم در اولين دوره برگزاري هيات امناها از ابتداي سال آينده تلاش شود مشكل پرداخت حق الزحمه به دانشجويان شهريه پرداز حل شود.

وي در خصوص لغو آزمون‌هاي جامع علوم پايه و پيش كارورزي كه قرار بود ۶ آذر برگزار شود، گفت: دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي عمومي اعلام كرد كه اگر شرايط كرونا اجازه دهد آزمون‌هاي لغو شده ۶ آذر در هفته اول دي ماه برگزار شود كه اين موضوع در سايت سنجش اعلام مي‌شود.

آزمون‌هاي جامع علوم پايه و پيش كارورزي هفته اول دي ماه برگزار مي‌شود

حق دوست درباره مطالبه دانشجويان در زمينه جايگزيني نمره آزمون‌هاي علوم پايه و پيش كارورزي با فعاليت دانشجويان در بخش كرونا يادآور شد: امكان ارتقاء تحصيلي بر اساس حضور در بخش‌ها وجود ندارد. با احترام به زحمات داوطلبانه دانشجويان بحث درس و كيفيت درس را نبايد به فعاليت‌هاي داوطلبانه گره زد، زيرا كيفيت درس وظيفه استاد و دانشگاه است.

وي در پاسخ به اين موضوع كه ۱۰ درصد نفرات برتر آزمون دانشنامه همواره امكان معرفي به عنوان عضو هيات علمي به دانشگاه‌ها را داشته‌اند اما امسال اين موضوع رخ نداده است، گفت: مشي من اختيار به دانشگاه‌ها است و دستياران و متخصصان نيز در اين مدت سختي‌هاي زيادي را تحمل كردند اما اختيار با دانشگاه‌ها است كه ۱۰ درصد برتر را جذب كنند. اما سهم ۱۰ درصد براي هيات علمي شدن در دانشگاه‌ها كنار گذاشته مي‌شود.

امكان تعويق براي آزمون دستياري وجود ندارد

معاون آموزشي وزير بهداشت درباره درخواست‌هاي زياد براي تعويق چهل و هشتمين دوره آزمون دستياري و مساعد نبودن شرايط برگزاري آزمون گفت: اين درخواست زياد مطرح مي‌شود، اما امكان تعويق براي آزمون دستياري وجود ندارد. امسال هم اگر تغييري بود به دليل مصوبه ستاد ملي كرونا بود. چندين مرحله براي جابجايي لازم است. نتايج دستياري بايد زمان مناسبي اعلام شود تا دستيار بتواند در زمان شروع كار خود زمان كافي در اختيار داشته باشد. اين پروسه زمانبر است در فشرده‌ترين حالت ۱۲۰ روز زمان نياز داريم.

وي افزود: آزمون دستياري هميشه در اسفندماه برگزار شده و تغيير زمان آن مصوبه قانوني مي‌خواهد. بعد از سال، در ارديبهشت ماه، ماه مبارك رمضان را داريم و در خردادماه هم انتخابات رياست جمهوري است و زمان كافي در اختيار نداريم. قبول دارم كه برخي داوطلبان مي‌خواهند بيشتر مطالعه كنند اما برخي هم مي‌خواهند آزمون سر موقع شروع شود.

حق دوست اضافه كرد: امسال هم ما مجبور شديم بسياري از استانداردها را كم كنيم و به دليل فشرده بودن زمان بسياري از مصاحبه‌ها انجام نشد و دوره‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها براي آشنايي رزيدنت‌ها حذف شد. مسائل حقوقي به دانشجويان گفته نشد. ضمن اينكه اساتيد بايد از قبل سئوالات را طراحي كنند و امنيت و حفظ سئوالات را هم بايد در نظر گرفت.

ارائه پيشنهاداتي درباره نمره زبان دانشجويان دكتري

وي در پاسخ به اينكه دانشجويان دكتري براي آزمون جامع به نمره زبان نياز دارند و آزمون‌هاي زبان لغو شده و مشكلات دانشجويان اضافه شده است، گفت: دكتري عالي‌ترين درجه تحصيلي است. بلد نبودن زبان خارجي براي يك دانشجوي دكتر افت محسوب مي‌شود. براي يك امتحان حداقل نمره زبان را مي‌خواهيم بازهم دانشجويان مشكل دارند اگر كسي نمي‌تواند نمره بياورد، چطور مي‌خواهد مقاله خارجي بخواند.

معاون آموزشي وزير بهداشت يادآور شد: با توجه به لغو چند دوره آزمون زبان پيشنهاداتي در شوراي عالي برنامه‌ريزي مطرح مي‌شود و شايد يك ارفاقي انجام شود كه در آينده نزديك اعلام مي‌شود.

وي در پاسخ به موضوع انتقال دانشجويان ايراني به داخل كشور و فشاري كه به وزارت بهداشت در قبول اين دانشجويان وارد مي‌شود، گفت: از سال ۲۰۱۹ ميلادي ما دانشجوي ورودي از ميان دانشجويان خارج از كشور نداشتيم. مصوبه ما را براي اين انتقال ممنوع كرده است. ضمن اينكه فضاي آموزشي براي ورودي كنكوري هم به اندازه كافي نداريم.

امكان بازگشت براي دانشجوياني كه بعد از ۲۰۱۹ رفته‌اند وجود ندارد

حق دوست تاكيد كرد: خانواده‌هايي كه بعد از ۲۰۱۹ آگاهانه فرزندان خودشان را به خارج فرستاده بودند، مي‌دانستند كه امكان بازگشت وجود ندارد. ما هم در برابر فشارها مقاومت مي‌كنيم و بايد تاكيد كنم كه امكان بازگشت براي دانشجوياني كه بعد از ۲۰۱۹ رفته‌اند، وجود ندارد.

وي درباره اين سئوال كه چرا شيوه نامه آموزش مجازي و آزمون‌ها از سوي وزارت بهداشت تهيه نمي‌شود و دانشگاه‌ها به اختيار خودشان شيوه برگزاري آزمون را تهيه مي‌كنند، گفت: مختصات آموزش مجازي و آزمون‌ها از سوي يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به عنوان هماهنگ كننده در حال جمع آوري است و نقطه نظرات دانشجويان هم در اين زمينه جمع آوري مي‌شود.

نقص‌هاي آموزش مجازي را مي‌پذيرم

معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: نقص‌هاي آموزش مجازي را مي‌پذيرم و به هر حال تجربه اول است. اما مشكلات زيادي در اين زمينه وجود دارد و ما وظيفه داريم كه سيستم آموزشي كيفيت را تضمين كند و امتحانات يكي از اركان اصلي تضمين كيفيت است. در ترم پيش معدل دانشجويان سه نمره افزايش پيدا كرده است كه اين موضوع نشان مي‌دهد مشكلاتي هم از سوي دانشجويان وجود دارد.

شيوه نامه تغييرات براي پايان نامه‌هاي دانشجويان دكتري عمومي به نفع دانشجويان است

وي درباره شيوه نامه تغييرات براي پايان نامه‌هاي دانشجويان دكتري عمومي گفت: اين شيوه نامه بسيار به نفع دانشجويان است و پيشنهاد مي‌كنم دانشجويان اين موضوع را به عنوان مطالبه مطرح و آن را به صورت مستند دنبال كنند. به جاي پايان نامه‌هايي كه ممكن است كارآيي نداشته باشد، مي‌توانند در مطب‌ها و خيريه‌ها فعاليت و آن را مستند كنند.