خوزنا : واكسن كروناي ايراني تا ۲ هفته آينده وارد فاز انساني مي‌شود
جمعه، 7 آذر 1399 - 11:21 کد خبر:91036

معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: واكسن ايراني كرونا تا ۲ هفته آينده وارد فاز انساني مي‌شود.

 مهر: ايرج حريرچي با بيان اينكه با اقدامات صورت گرفته در درون‌دادها و برون‌دادها به نتايج خوبي دست يافته‌ايم، افزود: در درون‌دادها تغييرات قابل توجهي به لحاظ تردد مردم و ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و درماني مشاهده مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: ترددها در حدود ۳۵ درصد در سطح كشور كاهش پيدا كرده و ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و درماني در مراكز خصوصي در حدود ۸۹ درصد و در مراكز دولتي به حدود ۹۴ درصد رسيده است.

معاون كل وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: براي اينكه اثرات اين اقدام در كاهش موارد ابتلاء، سرپايي و بستري را مشاهده كنيم، نياز به زمان داريم.

حريرچي با اشاره به اينكه در مورد دو دسته شهرستاني كه طي آبان‌ماه امسال مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ در آن‌ها تعطيل شده بود، امروز شاهد اين هستيم كه  ۶۹ شهرستان از وضعيت قرمز خارج شده است، اظهار كرد: اميدواريم در آينده نزديك تعداد شهرستان‌هاي بيشتري از وضعيت قرمز خارج شوند.

معاون وزير بهداشت در اين خصوص يادآور شد: اين نشان‌دهنده آن است كه اگر همكاري مردم صورت گيرد و دستگاه‌هاي دولتي نيز اقدامات لازم را در شهرستان‌ها انجام دهند، مي‌توان از وضعيت قرمز خارج شد و معيشت مردم را به حالت عادي برگرداند.

حريرچي در خصوص ساخت مراحل واكسن ايراني كرونا با اشاره به اينكه واكسن‌هايي تا به امروز در اين زمينه اقدام به ساخت آن مي‌كنيم، با نظارت سازمان جهاني بهداشت بوده است، بيان كرد: در همين راستا اخيراً چهار مورد از اين واكسن‌ها را به سازمان جهاني بهداشتي ارائه كرده‌ايم، به طوري كه از پيشرفت‌هاي ايران در اين حوزه ابراز شگفتي كرده‌اند. علاوه بر اين با چند كشور نيز اقدامات اوليه را براي توليد واكسن مشترك انجام داده‌ايم كه به محض نهايي شدن، آن را اطلاع‌رساني خواهيم كرد.

معاون كل وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ادامه، سلامت مردم را مهم‌ترين اولويت در شرايط كنوني دانست و با بيان اينكه بهترين راه براي كنترل كرونا همكاري مردم است، عنوان كرد: امروز نياز مبرم به كاهش دورهمي‌هاي خانوادگي داريم، به همين خاطر محدوديت‌هاي كرونايي نيز بشته به نوع رفتار مردم، كاهش يا افزايش پيدا خواهد كرد.

حريرچي اضافه كرد: اقدامات براي توليد واكسن ايراني كرونا در حال انجام بوده و تا دو هفته آينده وارد فاز انساني شده و سپس شاهد ورود آن به بازار خواهيم بود.

وي در پاسخ به اين سوال كه در خصوص بهبود عملكرد كادر درماني چه اقداماتي از سوي وزارت بهداشت صورت گرفته است، خاطرنشان كرد: اقدامات لازم در اين زمينه انجام شده است كه افزايش حقوق نسبت به سال گذشته يكي از اين موارد بوده و در خصوص افزايش نيرو نيز كارهاي خوبي صورت گرفته اما هنوز به مرحله رضايت‌بخش نرسيده‌ايم.