خوزنا : عوارض خطرناك و ماندگار دستكاري در تاريخ تولد نوزاد
جمعه، 7 آذر 1399 - 11:23 کد خبر:91038

مسئول اداره مامايي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با تاكيد بر عوارض خطرناك زايمان‌هاي زودرس و تهديد سلامت نوزادان نارس، اظهار كرد: طي چندين ابلاغيه به بيمارستان ها تاكيد شده كه از تولد نوزادان نارس و زايمان‌هاي پيش از موعد اجتناب شود و در اين راستا با بيمارستان‌ها و پزشكاني كه مفاد ابلاغيه را رعايت نكنند، برخورد مي‌شود.

ايسنا: دكتر مريم افراخته - فلوشيپ فوق تخصصي طب مادر و جنين (پريناتولوژي) با بيان اينكه سن بارداري كامل و تاريخ ختم زايمان 40 هفته يا 280 روز است، اظهار كرد: اكثر خانم‌هاي باردار بين هفته ۳۹ تا ۴۰ بارداري زايمان مي‌كنند و حدود ۱۰ درصد ممكن است از ۴۰ هفته گذشته و حداكثر تا ۴۲ هفته ادامه داشته باشد كه البته بايد از طريق تست‌هاي مشخص از سلامت جنين مطمئن باشيم.

وي با بيان اينكه معمولا سن 39 هفتگي براي سزارين و يا تاريخ زايمان در نظر گرفته مي شود، گفت: در اين تاريخ نوزاد كامل رسيده و عوارضي سلامت او را تهديد نمي‌كند. بنابراين به هيچ عنوان توصيه نمي‌شود كه خانواده‌ها به دلايل پوچ و غيرعلمي همچون تاريخ‌هاي رند و مناسبتي، در تاريخ زايمان دستكاري كرده و جان فرزند خود را به خطر اندازند.

افراخته با اشاره به عوارض و خطرات زايمان زودرس براي نوزاد، اظهار كرد: ريه، مهمترين ارگان در معرض خطر در نوزادان نارس است؛ چراكه ريه جنين هنوز كامل نشده تا بتواند تبادل اكسيژن و co2 را به درستي انجام دهد. همچنين زايمان زودرس مي‌تواند عوارض گوارشي و مغزي مختلفي ايجاد كند و به عبارتي تمامي ارگان‌هاي جنين قبل از بلوغ كامل مي‌تواند تحت تاثير قرار بگيرد.

اين پزشك متخصص تاكيد كرد: متاسفانه گاهي اين عوارض مي‌تواند حتي منجر به مرگ نوزاد شود.

وي نفس تنگي و ديسترس تنفسي را مهمترين عارضه در نوزادان نارس عنوان كرد و گفت: گاهي اوقات نوزاد به درمان‌هاي عادي پاسخ نداده و كارش به بستري در بخش NICU مي‌كشد، زايمان زودرس همچنان مي‌تواند عوارض جدي ديگري در آينده براي نوزاد ايجاد كند، به عبارت ديگر حتي اگر مرحله نوزادي را طي كند، ممكن است عوارض دائمي و ماندگاري براي نوزاد ايجاد شود كه مشكلات تنفسي و ريوي و عدم تكميل و رسيدگي كامل اندام‌ها و ارگان‌ها برخي از آنهاست.

افراخته با اشاره به نحوه محاسبه دقيق تاريخ زايمان، اظهار كرد: محاسبه تاريخ دقيق زايمان در خانم هاي داراي سيكل قاعدگي‌ منظم بسيار راحت و قابل اعتمادتر است، در اين افراد از اولين روز آخرين قاعدگي ۲۸۰ روز يا 40 هفته را به عنوان زمان دقيق زايمان محاسبه مي‌كنيم. ولي اگر قاعدگي منظم نبوده، قرص ضدبارداري مصرف شده، خونريزي‌ها به صورت نامنظم بوده و يا در مورد خانم هايي كه هر چند ماه يكبار پريود مي‌شوند، براي اين افراد بايد از سونوگرافي واندازه‌گيري فاكتورهاي جنيني براي تعيين زمان دقيق زايمان استفاده كنيم.

اين پزشك فلوشيپ زنان با تاكيد بر اينكه تمام تلاش ما اين است كه از زايمان‌هاي پيش از ۳۹ هفتگي به دليل عوارض بالاي آن اجتناب شود، عنوان كرد: در همين راستا با ارسال چندين نامه و ابلاغيه به بيمارستان ها بر اهميت اين مساله تاكيد شده و طي آن عنوان شده كه از زايمان‌هاي مناسبتي و تغيير بدون دليل موجه تاريخ زايمان اجتناب شود.

وي ادامه داد: بر اساس اين ابلاغيه، تولد زودتر از موعد نوزاد محل اشكال است و لذا در صورت وقوع، در مرحله اول به عامل زايمان و رئيس بيمارستان تذكر داده شده و در صورت تكرار به صورت قانوني برخورد مي‌شود.

مسئول اداره مامايي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه تذكرات مربوط به اجتناب از زايمان‌هاي زودس و مناسبتي طي چندين نامه به بيمارستان‌ها ارسال شده است، گفت: رعايت اين مساله با نظارت نمايندگان، بازرسان و كارشناسان معاونت درمان پيگيري مي‌شود و با بررسي سن جنيني نوزادان متولد شده در تاريخ‌هاي خاص، در صورت عدم رعايت مفاد ابلاغيه و تولد نوزاد نارس، به صورت قانوني با بيمارستان و عامل زايمان برخورد مي‌شود.

اين فلوشيپ فوق تخصصي طب مادر و جنين در پايان ضمن هشدار مجدد نسبت به عوارض دستكاري تاريخ زايمان و تولد نوزاد نارس، عنوان كرد: تولد پيش از موعد هم با روش سزارين و هم به صورت طبيعي امكانپذير است، با اين حال اميدواريم كه ختم بارداري‌ها با انديكاسيون و در تاريخ دقيق اندازه گيري شده انجام شود تا منجر به تولد نوزادان نارس و عوارض و تبعات خطرناك ناشي از آن نشود.