خوزنا : شرايط سفر بين‌شهري اعلام شد
جمعه، 7 آذر 1399 - 17:41 کد خبر:91046

خبرآنلاين: از ابتداي هفته و با توجه به محدوديت اعمال شده، پيش از صدور بليت براي مسافران ناوگان عمومي بين شهري، كد ملي آنها در سامانه متصل به سامانه بانك اطلاعاتي بيماران كرونايي وزارت بهداشت، استعلام شده و در صورت ابتلاي فرد به كرونا، از صدور بليت و سفر فرد كرونايي جلوگيري مي‌شود.

سفر با خودروي شخصي انجام نمي شود و در مقابل سفر با وسايل نقليه عمومي در اولويت قرار گرفته البته براي انجام اين سفرها الزاماتي بايد رعايت شود به طوري كه با توجه به زيرساختي كه فراهم شده؛ براي صدور بليت هواپيما، اتوبوس و قطار ، ابتدا كد ملي از مسافر دريافت مي‌شود و سپس استعلام سلامت فرد از نظر ابتلا به كرونا از سامانه‌اي كه متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است، انجام مي شود و در صورت منفي بودن ابتلا به كرونا براي مسافرات بليت صادر مي‌شود.

متقاضيان سفر با ناوگان عمومي بين شهري مي توانند با مراجعه به نشاني اينترنتي http://www.safarvip.com/ و درج كد ملي، استعلام صدور بليت را به راحتي انجام دهند و در عرض چند ثانيه متوجه شوند امكان سفر بين شهري را دارند يا خير. بدين ترتيب مسافران پيش از اقدام به خريد بليت،‌ متوجه محدوديت هاي احتمالي خواهند شد.

گفتني است شركت ها و راننده ها نيز مي توانند از اين سامانه استفاده ‌كنند و با درج كد ملي متقاضي سفر، تشخيص دهند كه اين فرد امكان سفر با ناوگان عمومي بين شهري را دارد يا خير.

با توجه به شرايط خطرناك تسري ويروس كرونا و بي توجهي برخي از شهروندان به ممنوعيت هاي سفر در صورت مبتلا بودن، لازم است تا راننده هاي ناوگان اتوبوسي، ميني بوسي و سواري كرايه بين شهري هم اگر در طول مسير قصد سوار كردن مسافر را دارند، با استعلام كد ملي فرد مورد نظر از طريق اين سامانه از سلامتي جسمي وي از نظر ابتلا به كرونا مطمئن شوند.

‌بر اساس محدوديت هاي جديد ، مبتلايان به كرونا كه تست آنها در زمان مراجعه براي خريد بليت براي روز انتخابي در سامانه وزارت بهداشت مثبت ثبت شده است، امكان سفر را نخواهند داشت.

بايد توجه داشت كه ‌ارائه تست منفي كرونا جنبه عمومي نداشته و افرادي كه مبتلا به اين بيماري نيستند، نيازي به ارائه مدارك نداشتن بيماري را ندارند.

‌هر فردي كه در ايام مراجعه براي خريد بليت تست مثبت كرونا داشته باشد و در سامانه وزارت بهداشت كد ملي وي ثبت شده باشد پس از گذراندن ‌دوران قرنطينه، (۱۴ روز) امكان استفاده از حمل و نقل عمومي مسافري جاده‌اي قطار و هواپيما دارد.

ممانعت از مسافرت ۷۰۰ مسافر

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در اين دوره از محدوديت‌ها، بيشتر ارگان‌هاي دولتي با يكديگر هماهنگ هستند و توانسته اند اقدامات مناسبي در ممانعت از سفر افراد مبتلا به كرونا انجام دهند به طوري كه روز گذشته معاون حمل‌ونقل وزير راه و شهرسازي از صادر نشدن بليت براي ۷۰۰ بيمار كرونايي در حوزه هوايي، ريلي و جاده‌اي خبر داد.

شهرام آدم‌نژاد اظهار كرد: اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي در همه حوزه‌هاي حمل و نقل از جمله زير بخش‌هاي جاده‌اي، ريلي و هوايي همه روزه اجرا مي‌شود و از ابتداي آذرماه كه استعلام مسافران براي انجام سفرهاي داخلي برون شهري در همه زير بخش‌هاي مختلف اجباري اعلام شد. صدور بليت براي مسافران منوط به اجراي اين پروتكل شده و همه سيستم‌هاي خريد و فروش بليت سفر به سامانه مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي متصل شد.

وي تاكيد كرد: از ابتداي آذر ماه تا كنون بيش از ۷۰۰ مسافر كه تست كروناي آن‌ها مثبت شده و از اعلام نتيجه تست كمتر از ۱۴ روز گذشته بود، بليتي صادر نشد.