خوزنا : قيمت موبايل ١٠ تا ١٢درصد كاهش يافت
چهارشنبه، 24 دی 1399 - 14:11 کد خبر:92463

خبرگزاري ايسنا: سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي از كاهش ۱۲ تا ۲۰ درصدي انواع موبايل در روزهاي اخير خبر داد و گفت كه اين كاهش قيمت بايد در ساير كالاهاي الكترونيكي از جمله تبلت هم رخ دهد.

نرخ ارز در بازار آزاد در مهر ماه امسال از ۳۲ هزار تومان گذشت، اما حالا حدودا در كانال ٢٤ هزار تومان است. با جهش نرخ ارز قيمت بسياري از كالاها از جمله موبايل افزايش يافت و طبيعتا با كاهش قيمت دلار مردم منتظر كاهش قيمت كالاهايي هستند كه به بهانه نرخ ارز گران شده است. در رابطه با قيمت تلفن همراه، واردكنندگان معتقدند كه اكنون معادل كاهش نرخ ارز قيمت موبايل كاهش پيدا كرده است.

در اين رابطه محمدرضا عاليان، سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه افزايش نرخ ارز در مهرماه همزمان با كاهش عرضه موبايل به دليل محدوديت واردات و عدم تخصيص ارز و افزايش تقاضا در پي آموزش آنلاين افراد منجر به افزايش قيمت موبايل شد، اظهار كرد: البته عمده افزايش قيمت مربوط به نرخ دلار بود، اما از يك ماه قبل هم روند تخصيص ارز بهبود پيدا كرد و هم نرخ دلار كاهشي شد و به كانال ۲۶ هزار تومان وارد شد كه در مجموع انتظار مي‌رفت قيمت موبايل هم به همان نسبت كاهش پيدا كند، اما كالاهايي كه از ارز ۲۶ هزار توماني استفاده كردند تازه به كشور وارد شدند.

بنابراين به گفته وي در حال حاضر شاهد كاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدي قيمت عمده موبايل‌ها و كاهش حتي ۲۰ درصدي قيمت، يعني كاهش حدود ۱۲ ميليون توماني موبايل‌هاي گران‌تر مثل آيفون ۱۲ پرومكس در بازار هستيم. البته قيمت اين مدل آيفون در روزهاي اول واردات به ۷۰ ميليون تومان هم رسيد كه بخش زيادي از آن حباب بود.

عاليان با بيان اينكه طي شش ماهه اخير هيچ وقت قيمت موبايل تا اين كاهش نداشته، از پيشي گرفتن عرضه از تقاضاي موبايل خبر داد و گفت كه رقابت بين شركت‌هاي واردكننده در اين شرايط باعث شده آنها محصول خود را با حداقل سود عرضه كنند.

سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي با بيان اينكه در حال حاضر معادل كاهش نرخ ارز قيمت موبايل نيز كاهش پيدا كرده، درباره كاهش قيمت تبلت تصريح كرد: با توجه به اينكه رجيستري براي تبلت انجام نمي شود، بازار قاچاق اين كالا رونق دارد و براي بازرگانان هم صرفه اقتصادي ندارد كه با كالاهاي آنها رقابت كنند. از طرف ديگر به دليل همين شرايط نمي‌توان به‌طور دقيق درباره نوسانات قيمت تبلت اظهارنظر كرد، اما آنچه مشخص است اين است كه بايد در تبلت و ساير كالاهاي الكترونيكي هم شاهد چنين كاهش قيمتي باشيم و اگر اين اتفاق رخ ندهد بايد فروشندگان و ساير ذينفعان پاسخگو باشند.