خوزنا : روش بهره مندي از ۲۰ خدمت غيرحضوري تامين اجتماعي
جمعه، 3 بهمن 1399 - 17:48 کد خبر:92600

با اجراي طرح ۳۰۷۰ (كه از نوزدهم آبان ماه كليد خورده است)، دوشنبه هر هفته تعدادي از خدمات پرمراجعه سازمان تامين اجتماعي، بدون نياز به مراجعه حضوري و از طريق ثبت درخواست در سامانه ارائه مي شود. قرار است در قالب اين طرح و تا پايان بهمن ماه شمار خدمات غيرحضوري شده به ۳۰ مورد برسد و ۷۰ ميليون از بار مراجعه ۹۶ ميليوني به شعب تامين اجتماعي را بكاهد. تا كنون از ۲۰ خدمت غيرحضوري رونمايي شده است.

ايسنا: به منظور استفاده از اين امكان لازم است بيمه شدگان، بازنشستگان و كارفرماياني كه تاكنون در سامانه خدمات غيرحضوري تأمين اجتماعي ثبت نام نكرده‌اند، از طريق نشاني eservices.tamin.ir و يا لينك مستقيم از سايت رسمي سازمان تأمين اجتماعي به نشاني tamin.ir نسبت به ثبت نام و ثبت شماره حساب بانكي اقدام كنند.

۱- دريافت هديه ازدواج تامين اجتماعي

در اولين دوشنبه ديجيتالي طرح ۳۰۷۰، دو خدمت پرداخت كمك هزينه ازدواج و استعلام تحت تكفل بودن يا نبودن فرزندان اناث بيمه شدگان غيرحضوري شد.

بر اين اساس، از اين پس بيمه شدگاني كه ازدواج مي كنند براي اخذ كمك هزينه ازدواج نياز به مراجعه و حتي نياز به درخواست ندارند و ازدواج هاي ثبت شده و احراز شرايط به صورت سيستمي از طريق تعامل با سامانه هاي ثبت احوال، انجام و همان روز پرداخت صورت مي گيرد.

پرداخت هديه ازدواج بدون درخواست و مراجعه براي كليه بيمه شدگان اجباري مشمول داراي ۷۲۰ روز سابقه پرداخت حق بيمه ظرف پنج سال منتهي به تاريخ ثبت رسمي اولين عقد دائم واريز خواهد شد و روند پرداخت غيرحضوري كمك هزينه ازدواج به بيمه شدگان اين سازمان به اين قرار است:

- بر اين اساس، شناسايي بيمه‌شدگان حائز شرايط ماده (۸۵) قانون تامين اجتماعي و فرآيندهاي مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات، صدور اسناد و ارسال به اداره كل امور مالي در سامانه متمركز تعهدات كوتاه مدت براي واجدين شرايط كه داراي شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سيستم هستند، در پايان هرماه به صورت هوشمند و بدون نياز به مراجعه بيمه‌شده به واحد اجرايي صورت مي‌پذيرد و مراتب نيز از طريق پيامك به بيمه‌شده اعلام مي شود.

- علاوه بر شيوه فوق، امكان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج توسط بيمه‌شده از طريق سامانه خدمات غيرحضوري به نشاني اينترنتي eservices.tamin.ir فراهم است.

- افرادي كه با وجود تكميل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غيرحضوري، در پايان ماه مربوطه، پيامك ثبت كمك هزينه ازدواج را دريافت نمي كنند، مي‌توانند از طريق مراجعه به آدرس اينترنتي مذكور از مسير (منوي بيمه شدگان‌/ حمايت هاي كوتاه مدت‌/ درخواست كمك هزينه ازدواج) از علت عدم دريافت كمك هزينه ازدواج مطلع و در صورت اعتراض با ثبت درخواست پشتيباني و بارگذاري تصاوير عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه از طريق منوي «افزودن تصاوير جديد» نسبت به ارائه درخواست و پيگيري هاي مربوطه اقدام كنند.

۲- حذف مراجعه فرزندان اناث مستمري بگيران با ثبت هوشمند خاتمه كفالت

حذف مراجعه فرزندان اناث مستمري بگيران با ثبت هوشمند خاتمه كفالت خدمت ديگري است كه در هفته سوم اجراي طرح ۳۰۷۰ رونمايي شد.

روش بهره مندي: ثبت هوشمند خروج از كفالت فرزندان (دختر) مستمري بگيران بر اساس اطلاعات دريافتي از ثبت احوال است.

مشمولان اين خدمت نيز بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار فرزند دختر مستمري بگيران هستند.

۳- ابلاغ الكترونيكي احكام مطالباتي تامين اجتماعي

در هفته دوم اجراي طرح ۳۰۷۰، ابلاغ الكترونيكي احكام مطالباتي رونمايي شد. بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار كارفرماي تحت پوشش قانون تامين اجتماعي در كشور مي توانند به سامانه سرويس هاي غيرحضوري اين سازمان به نشاني http://eservices.tamin.ir مراجعه كنند و از اين خدمت برخوردار شوند.

توسعه سرويس هاي الكترونيكي براي سازمان تامين اجتماعي و بيمه شدگان آن مزيت هاي فراواني دارد و ضمن كاهش هزينه ها رضايتمندي مخاطبان را در پي دارد.

ابلاغ الكترونيكي احكام مطالباتي سازمان تامين اجتماعي كه شامل اعلاميه، اخطاريه، اجرائيه، صورتحساب و ... است.

۴- الكترونيكي شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پيمانكار

 الكترونيكي شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پيمانكار در سامانه خدمات الكترونيكي سازمان، براي كليه پيمانكاران و واگذارندگان كار سراسر كشور از خدمات طرح ۳۰۷۰ است كه در هفته سوم رونمايي شد.

سالانه قريب به ۲۰۰ هزار مفاصاحساب صادر مي شود و از جمله دستاوردهاي غيرحضوري شدن اين طرح كاهش تردد غيرضروري كارفرمايان، افزايش امنيت اطلاعات سازمان است.

همچنين كارگاه ها به دليل استفاده از يك سامانه اختصاصي، امكان مشاهده مفاصاحساب هاي صادره در سامانه اختصاصي سازمان و حذف نيم ميليون مكاتبه غيرضروري در خصوص مفاصاحساب ها و اصالت سنجي آنهاست.

۵- استعلام وضعيت دريافت مستمري و ارتباط بيمه اي بيمه شدگان

سرويس استعلام وضعيت مستمري و ارتباط بيمه اي خدمات ديگري هستند كه در هفته سوم اجراي طرح ۳۰۷۰ رونمايي شدند.

براي دريافت اين خدمات در گذشته، هر خدمت گيرنده به طور متوسط بيش از يك روز معطل مي شده اما در اين مدل مستمري بگير درخواست غير حضوري مي دهد، گواهي وضعيت دريافت مي‌كند و بعد مي تواند آن را رمزگذاري شده به هرجا خواست ارائه دهد.

حذف سالانه ۵۰۰ هزار مراجعه فرد سالمند به شعب، حذف سالانه حدود ۴۰۰ هزار مراجعه نيروي كار به شعب، جلوگيري از هدررفت يك ميليون نفر-ساعت نيروي كار، پيش بيني آزادسازي ۹۰ هزار نفر ساعت وقت پرسنل شعب، حذف كاغذ و هزينه چاپ، نگه داري و گردش يك ميليون سند از جريان ارائه خدمت و افزايش رواني و اعتبار اسناد و حذف كامل امكان جعل استعلام ها از جمله مزيت هاي ديجيتالي شدن اين خدمت است.

۶- سرويس تكميل سوابق كسري از ماه

سرويس تكميل سوابق كسري از ماه از خدمات طرح ۳۰۷۰ است كه در هفته سوم رونمايي شد.

تا كنون هفت ايستگاه كاري بايد طي مي شد تا اين خدمت ارائه شود؛ اما اكنون اين فرايند غيرحضوري انجام مي شود. پيش بيني شدهد است حدود ۵۰۰ هزار متقاضي از اين سرويس استفاده كنند و يك ميليون نفر ساعت از وقت نيروي كار ذخيره شود. همچنين ۱۵۰هزار نفر ساعت وقت پرسنل ذخيره و يك ميليون سند كاغذي حذف مي شود.

۷- ثبت نام غيرحضوري افراد تبعي توسط بيمه شده اصلي

ثبت نام غيرحضوري افراد تبعي توسط بيمه شده اصلي از ديگر خدمات طرح ۳۰۷۰ است كه در هفته سوم رونمايي شد.  

حذف الزام مراجعه بيمه شده نيروي كار به شعب سازمان در پي ارائه اين خدمت دستاورد مهمي است كه از اين پس محقق مي شود.

۸- انعقاد قرارداد ادامه بيمه به طور اختياري

انعقاد قرارداد ادامه بيمه به طور اختياري از خدمات طرح ۳۰۷۰ است كه در هفته چهارم اجرا، رونمايي شد.

به گفته رئيس مركز فناوري اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامين اجتماعي بر اين اساس هرشخصي كه داراي حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بيمه و كمتر از ۵۰ سال سن داشته باشد مي تواند درخواست بيمه اختياري را ارائه كند. قبلا كل فرايند حضوري بود كه اكنون كاملا غيرحضوري شده است.

سالانه بيش از ۷۰ هزار درخواست انعقاد قرارداد به تامين اجتماعي ارسال مي شده كه اكنون با غيرحضوري شدن اين خدمت، از بار مراجعات كاسته مي شود.

نكته ديگر پرداخت آنلاين حق بيمه است. قبلا بيمه شدگان اختياري و مشاغل آزاد بايد حق بيمه را پرداخت مي كردند و ۴۸ تا ۷۲ ساعت منتظر مي ماندند تا وصولي انجام شود اما اكنون با مساعدت بانك رفاه به محض اينكه بيمه شده از طريق سامانه حق بيمه بپردازد و پول از حسابش برداشت شود، تاييديه وصولي ارسال و بيمه شده استحقاق ارائه خدمات درماني را مي يابد.

تامين اجتماعي نزديك به يك ميليون بيمه شده اختياري فعال دارد كه سالانه چهار تا هشت بار به شعب و كارگزاري ها مراجعه مي كنند كه از اين پس ديگر نيازي به مراجعه حضوري نيست.

۹- توافق غيرحضوري كارفرمايان براي ابلاغ احكام و مكاتبات الكترونيكي

كارفرمايان مي توانند با پذيرش و تكميل توافقنامه از خدمات غيرحضوري جديد سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات جاري بهره مند شوند.

روش بهره مندي اين خدمت: مراجعه به سامنه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي/تكميل و تاييد توافقنامه است.

۱۰- مشاهده جزئيات و گردش حساب بدهي

اين خدمت شامل تمام كارفرمايان كارگاه هاي مشمول قانون تامين اجتماعي مي شود و روش بهره مندي آن اين گونه است كه فرد متقاضي بايد پس از ورود به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي، منوي كارفرمايان/مطالباتي كارگاه/مشاهده جزئيات محاسبه گردش حساب بدهي را انتخاب كند.

۱۱- اعتراض غيرحضوري كارفرما به بدهي اعلامي و تعيين اعلام زمان رسيدگي

اين خدمت شامل تمام كارفرمايان كارگاه هاي مشمول قانون تامين اجتماعي مي شود و روش بهره مندي آن اين گونه است كه فرد متقاضي بايد پس از ورود به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي، منوي كارفرمايان/مديريت بدهي/اعتراض را انتخاب كند.

۱۲- همچنين پرداخت غيرحضوري غرامت دستمزد ايام بيماري كرونا

پرداخت غيرحضوري غرامت دستمزد ايام بيماري به بيمه شدگان اجباري داراي تست كروناي مثبت صورت مي گيرد. 

بيمه شدگان شاغل در كارگاههاي مشمول قانون تامين اجتماعي كه مبتلا به كرونا شده اند مي توانند از اين امكان بهره مند شوند و براي اين منظور بايد پس از مراجعه به سامانه خدمات غيرحضوري به منوي بيمه شدگان رفته و درخواست غرامت ايام بيماري را ثبت كنند. 

۱۳- پرداخت حق بيمه و احتساب دوران خدمت سربازي به عنوان سابقه بيمه

اين خدمت شامل تمام افرادي است كه خدمت سربازي خود را سپري كرده و حداقل داراي دو سال سابقه پرداخت حق بيمه نزد اين سازمان هستند. همچنين در حال حاضر در رديف بيمه پردازان سازمان تامين اجتماعي قرار دارند.(اعم از بيمه شدگان اجباري، اختياري، بيكاري و ...)

روش بهره مندي: مراجعه متقاضي به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي و ثبت درخواست احتساب سوابق ايام خدمت نظام وظيفه/پرداخت برخط حق بيمه مربوط است.

۱۴- اخذ الكترونيكي درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب

 اما اول دي ماه، چهار سرويس جديد به اين فهرست افزوده شد و اخذ الكترونيكي درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب براي پيمانكاران و واگذارندگان كار چهاردهمين خدمت از ۳۰ خدمتي است كه قرار است تا بهمن ماه غيرحضوري شوند. اين سرويس از اول دي ماه از طريق سامانه خدمات غيرحضوري تامين اجتماعي قابل ارائه است.

روش بهره مندي نيز مراجعه به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي، منوي كارفرمايان/واگذارندگان/پيمان هاي واگذارنده است.

۱۵- ارتقاي سامانه دريافت ليست حق بيمه

ارتقاي سامانه دريافت ليست حق بيمه و فراهم شدن امكانات كنترلي براي كارفرمايان به منظور اصلاح ليست قبل از ارسال به مخاطبان، خدمت شماره ۱۵ در طرح ۳۰۷۰ است.

روش بهره مندي نيز مراجعه به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي، منوي كارفرمايان/ارسال ليست و كنترل هوشمند است.

۱۶- انعقاد قرارداد بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

ديگر خدمت غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي در قالب طرح ۳۰۷۰ انعقاد قرارداد بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

بر اين اساس تمامي افراد شاغل فاقد رابطه مزد بگير با اعلام شغلي كه به آن اشتغال به كار دارند(به صورت خوداظهاري) و همچنين زنان خانه دار، دختران مجرد و دانشجوياني كه در تاريخ انعقاد قرارداد بيمه، سن آنان ۵۰ سال تمام و يا كمتر باشد، چنانچه سن متقاضي بيش از ۵۰ سال تمام باشد در صورت دارا بودن سابقه پرداخت حق بيمه قبلي معادل مازاد سن ۵۰ سال، امكان انعقاد قرارداد بيمه ميسر خواهد بود، مشمول اين خدمت هستند.

روش بهره مندي نيز مراجعه به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي، منوي بيمه شدگان/بيمه شدگان خاص/بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

۱۷- درخواست غيرحضوري كميسيون پزشكي

خدمت هفدهم نيز كه در قالب طرح ۳۰۷۰ افتتاح شد، درخواست غيرحضوري كميسيون پزشكي است.

بيمه شده اصلي كه به علت ابتلاء به بيماري عادي و يا به علت عوارض حاصل از حادثه ناشي از كار طبق گواهي پزشك معالج، عارضه آن غيرقابل علاج تشخيص داده شده است؛  فرزندان و يا پدر و مادر بيمه شده اصلي كه بر اثر بيماري يا نقص عضو طبق گواهي پزشك معالج، براثر بيماري يا نقص عضو قادر به كار نباشند، شوهر بيمه شده اصلي كه طبق گواهي پزشك معالج، مبتلا به بيماري غيرقابل علاج بوده و معاش وي توسط بيمه شده زن تامين شود، مخاطبان اين خدمت هستند.

روش بهره مندي نيز مراجعه به سامانه خدمات غيرحضوري سازمان تامين اجتماعي، منوي بيمه شدگان/امور بيمه شدگان/گزينه درخواست كميسيون پزشكي است.

۱۸- پرداخت بيمه بيكاري 

بر اين اساس، غيرحضوري شدن پرداخت بيمه بيكاري به معني عدم نياز به مراجعه افراد به مراكز بيمه‌اي تأمين اجتماعي براي تشكيل پرونده و ثبت درخواست است.

سامانه خدمات غيرحضوري تأمين اجتماعي با سامانه بيمه بيكاري وزارت كار متصل است و متقاضياني كه پس از طي مراحل و تأييد ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعي به شعب تأمين اجتماعي معرفي مي‌شوند براي دريافت مقرري بيمه بيكاري نبايد به شعب تأمين اجتماعي مراجعه كنند.

۱۹- پرداخت كمك هزينه مراسم ترحيم

 پرداخت كمك هزينه مراسم ترحيم از تعهدات سازمان تأمين اجتماعي به جامعه تحت پوشش است. دريافت اين خدمت نيز غيرحضوري شده و بعد از اين نيازي به مراجعه مردم براي دريافت اين كمك هزينه نخواهد بود.

كمك هزينه مارسم ترحيم مبلغ مقطوعي است كه به منظور تامين هزينه هاي مربوط به كفت و دفن بيمه شده به خانواده وي پرداخت مي شود.

ميزان مبلغ كمك هزينه مراسم ترحيم معادل يك ماه حداقل دستمزد زمان فوت است. بيمه شده و مستمري بگير اصلي در صورت فوت همسر نيز از حمايت مذكور برخودار مي شود.

فرد متقاضي بايد پس از ورود به سامانه خدمات غيرحضوري، از منوي بيمه شدگان، امور بيمه شدگان، كمك هزينه مراسم ترحيم را انتخاب كند.

۲۰- اخذ درخواست كفالت

 درخواست كفالت كه در اكثر موارد بين شعب مختلف انجام مي‌شود و پيش از اين فرآيندي پيچيده داشته است و علاوه بر غيرحضوري شدن، اصلاح فرآيند نيز صورت گرفته است.

اين خدمت براي كليه بيمه شدگان و مستمري بگيراني كه متقاضي كفالت والدين/همسر بيمه شده زن(شوهر) هستند به صورت غيرحضوري ارائه مي شود.

شرايط احراز: سن پدر ۶۰ سال تمام، سن مادر ۵۵ سال تمام، سن همسر بيمه شده زن از ۶۰ سال متجاوز باشد يا در موارد عدم احراز شرايط سني، به تشخيص كميسيون هاي پزشكي موضوع ماده ۹۱ قانون تامين اجتماعي از كارافتاده كلي باشند.

شرط ديگر آن است كه تامين معاش والدين يا همسر بيمه شده زن به عهده بيمه شده يا مستمري بگير باشد.

شرط ديگر نيز آن است كه پدر، مادر يا همسر بيمه شده زن در زمان ارائه تقاضاي كفالت بيمه شده يا مستمري بگير تامين اجتماعي يا ساير صندوق هاي بيمه و بازنشستگي نباشد.