خوزنا : چرا اعلام قيمت مسكن در سايت‌ها و نرم‌افزارها ممنوع شده است؟
یکشنبه، 5 بهمن 1399 - 08:44 کد خبر:92634

دبير كانون سراسري انبوه‌سازان كشور با اشاره به تصميم ممنوعيت اعلام قيمت مسكن در سايت‌ها و نرم‌افزارهاي حوزه مسكن و اينكه اين تصميم به فعاليت دلالان و واسطه‌ها دامن خواهد زد، گفت: فعاليت سايت‌ها و نرم‌افزارها مي‌تواند به ظهور نظام حرفه‌اي خريد و فروش مسكن كمك شاياني كند.

ايسنا: فرشيد پورحاجت اظهار كرد: سايت‌ها و نرم‌افزارهايي كه در حوزه معاملات مسكن فعاليت مي‌كنند براي تسهيل امور، افزايش سطح دسترسي به خدمات آسان و كاهش هزينه‌ها طراحي و ايجاد شده‌اند و نرم‌افزارها و سايت‌هاي تخصصي فعال در حوزه مسكن كمك شاياني به فراز و فرودهاي بازار مسكن مي‌كنند.

وي افزود: اينكه چرا در كشور وزارت راه و شهرسازي و اتحاديه‌هاي مشاور املاك، مخالف ارائه قيمت از سوي اين سايت‌ها و فعاليت آن‌ها هستند مساله‌اي است كه جاي تامل دارد.

اين كارشناس حوزه مسكن تصريح كرد: سايت‌ها و نرم‌افزارهاي فعال در حوزه معاملات مسكن، به حذف نقش دلالان و واسطه‌گري بازار مسكن كه سال‌ها نقشي اساسي در بر هم زدن اوضاع بازار داشته‌اند، كمك مي‌كند اما ممنوعيت اعلام قيمت مسكن در اين سايت‌ها و نرم‌افزارها به فعاليت دلالان و واسطه‌ها دامن خواهد زد.

پورحاجت عنوان كرد: چارچوب تصميمات اتخاذشده در خصوص ممنوعيت اعلام قيمت مسكن در اين سايت‌ها و نرم‌افزارها، چارچوب كارشناسي و حساب‌شده‌اي نيست و در اين خصوص بايد كار كارشناسي بهتري انجام شود تا شاهد تعادل‌بخشي به قيمت مسكن در بازار مسكن باشيم.

وي افزود: سايت‌ها و نرم‌افزارهاي فعال در بخش مسكن يك روزه متولد نشده‌اند و سال‌ها است كه فعال هستند. اين سايت‌ها هم در زمان ركود و هم در زمان رونق بازار مسكن فعال بوده‌اند و اينكه به يك‌باره تصميماتي اتخاذ مي‌شود تا قيمت مسكن از سايت‌ها حذف شود بايد گفت كه تصميمي خلاف جهت بازار مسكن است.

دبير كانون سراسري انبوه‌سازان كشور خاطرنشان كرد: به واسطه عدم برنامه‌ريزي وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسكن، با كمبود حدود ۵ ميليون مسكن در كشور مواجه هستيم و با توجه به اينكه تقاضا از عرضه مسكن بيشتر است، عده‌اي هراس دارند كه با فعاليت اين سايت‌ها، تعادل و نظم بازار مسكن بر هم بخورد.

پورحاجت گفت: به دليل اينكه در كشور، نظام حرفه‌اي خريد و فروش مسكن نداريم، با مشكلات بسياري در اين حوزه معاملات مواجه هستيم و از اين رو در بازار مسكن شاهد فعاليت دلالان و واسطه‌ها هستيم. در اين زمينه فعاليت سايت‌ها و نرم‌افزارها مي‌تواند به ظهور نظام حرفه‌اي خريد و فروش مسكن كمك شاياني كند.