خوزنا : رونمايي از ايران چكِ جديد ۱۰۰هزار توماني
چهارشنبه، 15 بهمن 1399 - 03:11 کد خبر:93169
بانك مركزي، انتشار ايران چك 100 هزار توماني جديد با تصوير ميدان گازي پارس جنوبي در پشت اسكناس و با بهره‌گيري از فناوري‌‌هاي نوين و پيچيده چاپ اسناد امنيتي انجام گرفته است كه امكان جعل را به ميزان بسيار قابل توجهي كاهش مي‌دهد. طراحي خطي، چاپ برجسته، واترمارك، نخ امنيتي با قابليت تغيير رنگ و ... مختصات و ويژگي‌هاي منحصر به فرد ايران‌چك جديد است


 بانك مركزي اعلام كرد: نسل جديد ايران چك 100 هزار توماني با هدف افزايش امنيت و تسهيل مبادلات منتشر و به زودي توزيع مي‌شود.

خبرگزاري فارس: به نقل از روابط عمومي بانك مركزي، انتشار ايران چك 100 هزار توماني جديد با تصوير ميدان گازي پارس جنوبي در پشت اسكناس و با بهره‌گيري از فناوري‌‌هاي نوين و پيچيده چاپ اسناد امنيتي انجام گرفته است كه امكان جعل را به ميزان بسيار قابل توجهي كاهش مي‌دهد. طراحي خطي، چاپ برجسته، واترمارك، نخ امنيتي با قابليت تغيير رنگ و ... مختصات و ويژگي‌هاي منحصر به فرد ايران‌چك جديد است.

كاغذ ايران‌چك يك ميليون ريالي بازتاب نور ماوراء بنفش را منعكس نمي‌كند و در سطح كاغذ از الياف فلورسنتي نامرئي استفاده شده كه زير نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. بخش هايي از طرح و شماره سريال‌ها با استفاده از مركب فلورسنتي چاپ شده كه زير نور ماوراء بنفش به رنگ‌هاي سبز و طلايي مايل به زرد قابل مشاهده است.

مشخصات و ويژگي هاي نسل جديد ايران چك 100 هزار توماني به شرح زير است:

طراحي خطي: طراحي تمام ايران‌چك‌ها به صورت خطي و با استفاده از نرم‌افزارهاي امنيتي انجام گرفته است و هر خط، حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود مي‌باشد. در صورتي كه در نمونه‌هاي جعلي، خطوط از تركيب نقاط رنگي تشكيل شده‌اند و به راحتي به‌وسيله ذره بين قابل تشخيص هستند.



طراحي خطي سه بعدي (متالين): طراحي ويژه‌اي كه در آن نقشه ها به صورت برجسته به نظر مي‌آيند.

طرح مكمل: اين طرح در بعضي از ايران چك‌ها به صورت تصويري با عدد ارزشي ايران‌چك به صورت ناقص در دو روي ايران‌چك چاپ مي‌شود كه در مقابل نور همديگر را تكميل و طرح واحدي تشكيل مي‌دهند.

چاپ برجسته: اين چاپ به آساني با انگشتان دست، قابل لمس و شناسايي است.

چاپ با مركب متغير رنگي: در پشت ايران چك عدد ۱۰۰ با استفاده از مركب پيشرفته‌اي كه قابليت تغيير رنگ دارد چاپ شده است و در صورت حركت و تغيير زاويه ايران چك، تغيير رنگ عدد 100 از طلايي به سبز به راحتي قابل مشاهده و رويت مي باشد.

ريزنوشته (ميكروپرينت): نوشته‌هاي بسيار ريز كه با ابزار بزرگنمايي قابل مشاهده است و تنها به وسيله دستگاه‌هاي چاپ امنيتي چاپ مي‌شوند.

واترمارك: تصوير سه بعدي بخشي از كاخ تچر (تخت جمشيد) و عدد ۱۰۰ به صورت روشن (الكتروتايپ) در خمير كاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رويت است.

نخ امنيتي پنجره‌اي با رنگ متغير: اين نخ به شكلي درون كاغذ قرار گرفته است كه قسمتي از آن نمايان و قسمتي ديگر در بطن كاغذ مخفي مي‌باشد و با قرار دادن ايران‌چك در مقابل نور تمام نخ ديده مي‌شود. اين نخ امنيتي داراي پوشش رنگي ويژه‌اي است كه با تغيير زاويه ايران‌چك، رنگ آن از طلايي به سبز تغيير مي‌كند. همچنين بر روي نرخ عبارت لاتين IR IRAN و تصوير نقشه ايران درج شده است.

چاپ با مركب درخشان: در چاپ قسمتي از طرح پشت ايران چك از مركبي درخشان استفاده شده است كه در حالت عادي به راحتي قابل رويت نيست اما با حركت و تغيير زاويه ايران‌چك، تلألو و درخشندگي اين مركب به وضوح نمايان خواهد شد.

مركب فلورسنت: نوعي مركب كه در چاپ افست بخش‌هايي از زمينه به كار گرفته است. اين مركب با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شديد دارد و به رنگ طلايي مايل به زرد تغيير مي‌كند.

شماره سريال: چاپ شماره سريال‌ها با استفاده از مركب قرمز و آبي فلورسنت انجام شده كه تحت تابش نور ماوراء بنفش، به رنگ‌هاي طلايي مايل به زرد و سبز تغيير رنگ مي‌دهند.