خوزنا : شناسايي ۲۲ نوع ويروس جهش يافته انگليسي در خوزستان
دوشنبه، 4 اسفند 1399 - 13:53 کد خبر:95118

رييس مركز بهداشت خوزستان گفت: تاكنون ۶۲ ويروس جهش يافته انگليسي در كشور شناسايي شده كه ۲۲ مورد آن مربوط به استان خوزستان است.

 ايرنا:سيدمحمدعلوي دوشنبه در يك برنامه تلويزيوني از شبكه خوزستان اظهار داشت: موارد بيماري در كشور و به ويژه استان روند افزايشي داشته تا حدي كه ۳۰ درصد موارد بيماري در كشور متعلق به خوزستان است كه بسيار نگران كننده است.

وي افزود: در يكي، ۲ ماه گذشته برخلاف استان هاي ديگر دوران راحتي را داشتيم اما اكنون تعداد آمار مبتلايان و بستري ها نسبت به ۲ هفته قبل ۱۰ برابر افزايش پيدا كرده است و به همين نسبت موارد مرگ در استان روند افزايشي دارد.

قدرت ويروس انگليسي ۱۰ برابر بيشتر از ويروس قبلي است

رييس مركز بهداشت خوزستان با بيان اينكه در حال حاضر آمار مراجعه به بيمارستانها بسيار زياد است و اين امر باعث پر شدن تخت هاي ICU شده است گفت: اگر فكر اساسي به حال اين موضوع نكنيم، بيمارستان هاي استان در روزهاي آينده نمي توانند جوابگوي مراجعين باشند.

وي با اشاره به تفاوت ويروس جهش يافته انگليسي با ويروس نوع قبل آن، افزود: ويروس انگليسي به شدت مسري و كشنده بوده و قدرت سرايت آن ۱۰ برابر بيشتر از ويروس قبلي است همچنين دوره نهفتگي آن كوتاهتر و قدرت واگيري ويروس بيشتر شده است.

تمام سنين به ويروس انگليسي مبتلا مي شوند

علوي با بيان اينكه ويروس نوع انگليسي تمام سنين را درگير مي كند گفت: در ويروس قبل بيشتر افراد مسن مبتلا مي‌شدند و مرگ و مير در آنها بود اما ويروس انگليسي افراد جوان و حتي كودكان را درگير مي كند، بنابراين با ويروسي مواجه هستيم كه همه را هدف قرار مي‌دهد.

وي عنوان كرد: شناسايي  ويروس انگليسي با وسايلي كه ما در اختيار داريم، تا حدي مشكل است و تعدادي از ويروس ها را نمي توانيم تشخيص دهيم بنابراين نياز است كه كيت هاي تشخيصي متناسب با اين ويروس را در اختيار داشته باشيم. خوشبختانه وزارتخانه در حال تهيه كيت مورد نياز است و به زودي به دستمان مي رسد تا بتوانيم نوع ويروس ها را تشخيص دهيم.

رييس مركز بهداشت استان بيان كرد: با توجه به اينكه رفتار ويروس انگليسي مدام در حال تغيير است ما هم بايد در زندگي خود تغييراتي لحاظ كرده و در كنترل هاي خود بازنگري كنيم.

وي با اشاره به اينكه خوزستان، استاني با ويژگي هاي خاص است افزود: كمتر استاني را مي‌توان پيدا كرد كه سه نوع مرز زميني، هوايي و دريايي داشته باشد و از آنجا كه خوزستان محل عبور مسافران به كشور عراق است، كارمان در كنترل بيماري سخت تر است.

علوي بيان كرد: متاسفانه در كشور همسايه ما استانداردهاي بهداشتي رعايت نمي شود و تست گيري در آنجا بسيار كم است. وقتي موارد بيماري از اواسط دي ماه سير صعودي پيدا كرد انتظار داشتيم كه مرزهاي استان بسته شود و يا با كنترل شديدتري مديريت شود كه اين امر محقق نشد و ويروس انگليسي به راحتي وارد استان شد.

راه اندازي آزمايشگاه در مرزهاي استان

وي ادامه داد: بسياري از مردم كشورهاي همسايه براي زيارت و كارهاي درماني از طريق خوزستان وارد كشور شده و سپس به نقاط مختلف مي رود كه رهگيري آنها بسيار سخت است لذا ما بايد براي ورود مسافران اقدامات سخت تري را اجرا كنيم.

رييس مركز بهداشت خوزستان افزود: با پيشنهاداتي كه ارائه داديم قرار شد يك آزمايشگاه در مرز راه اندازي شود تا نمونه گيري ها دقيق تر انجام شود اما لازمه اين كار راه اندازي يك اقامتگاه است تا افرادي را كه جواب تستشان مثبت بود در آن محل نگهداري كنيم.

تنها راه جلوگيري از انتشار ويروس انگليسي تعطيلي استان است

وي گفت: در حال حاضر تنها راه جلوگيري از انتشار ويروس انگليسي تعطيلي استان است اما اگر قرار باشد يك شهر را تعطيل كنيم و شهر ديگر تعطيل نباشد هيچ فايده اي ندارد. يكي از الزامات عدم تردد مردم در سطح شهر، تعطيلي ادارات است در حالي كه اكنون تمام ادارات ضروري و غيرضروري مشغول به فعاليت هستند و برخي از مديران كل از قانون تبعيت نمي كنند به عنوان مثال اداره‌اي در استان موجود است كه بدون توجه به مصوبات ستاد كرونا با تمام نيروها در حال فعاليت است در حالي كه بايد يك سوم كاركنان در محل حاضر شوند.

علوي ادامه داد: ما در ستاد كرونا پيشنهاد تعطيلي ۲ هفته اي استان را داديم تا بيمارستان هاي استان نفس بكشند و تخت هاي خود را آماده مراجعين كنيم. قطعا اگر به همين شكل جلو برويم حتي اگر تمام تخت هاي بيمارستان هاي استان را به اين بيماري اختصاص دهيم باز هم با مشكل مواجه مي شويم.

وي گفت: زماني مي‌توان اين بيماري را مديريت كنيم كه همه با يكديگر همسو حركت كنيم و تعطيلي ها همه جانبه باشد نه اينكه يك يا چند اداره به فعاليت خود ادامه دهند.

استفاده از ۲ ماسك بهتر است

رييس مركر بهداشت استان گفت: برخي از گزارشات حاكي از آن است كه اندازه ويروس ريزتر و قدرت نفوذ آن بيشتر شده است به همين دليل استفاده از ۲ ماسك بهتر است و از آنجا كه قدرت انتشار ويروس بيشتر شده بايد فاصله‌گذاري اجتماعي را بهتر رعايت كنيم.

وي عنوان كرد: در سطح استان ۶۲ مركز منتخب بهداشت در حال خدمت رساني به مردم هستند همچنين در سطح شهر اهواز كلينيك هاي حاد تنفسي راه اندازي كرديم كه مردم مي توانند به اين كلينيك ها مراجعه كنند.

در حال حاضر ۱۱ شهر استان قرمز و هشت شهر نارنجي هستند.