خوزنا : ۲۰ اسفند، روزي تاريخ‌ساز براي مشمولان سهام عدالت
دوشنبه، 4 اسفند 1399 - 18:21 کد خبر:95146

معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه انتخابات هيات مديره شركت‌هاي سهام عدالت در ۲۰ اسفندماه روزي تاريخ‌ساز براي مشمولان سهام عدالت خواهد بود، گفت: مجموع دارايي سهام اين شركت‌ها به بيش از ۳۸۶ هزار ميليارد تومان مي رسد..

ايرنا: «علي عسگري» امروز (دوشنبه)  به ميزان دارايي شركت‌هاي استاني سهام عدالت اشاره كرد و افزود: اين شركت‌ها با دارايي بسيار زيادي همراه هستند و براساس محاسبات انجام شده مجموع اين دارايي به بيش از ۳۸۶ هزار ميليارد تومان مي رسد.

وي خاطرنشان كرد: تاكنون اين شركت ها هيچ سودي را از اين سرمايه و دارايي كسب نكرده اند به جز رشدي كه سهام اين شركت ها در بورس به دست آورده است.

عسگري به وضعيت نامطلوب مديريت و نحوه سوددهي به سهامداران اشاره كرد و اظهار داشت: به طور معمول شركت‌هاي استاني، سهامدار شركت‌هاي بزرگي مانند پتروشيمي، پالايشي، فولادي، بانكي معدني و دارويي هستند، همه اين شركت‌ها به عنوان شركت هاي معتبري محسوب مي شوند كه هميشه با سوددهي معقولي همراه بوده اند، همچنين در ميان اين شركت ها، شركت هاي غيربورسي و زيان‌ده هم وجود دارد.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد و دارايي ادامه داد: در مجموع اين شركت‌ها هميشه با سود همراه بودند و سود سهامداران از مجموعه فعاليت شركت‌ها از طريق سازمان خصوصي سازي پرداخت شده است.

واگذاري سهام عدالت به مردم

وي با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب در ارديبهشت ماه دستور آزادسازي سهام عدالت را ابلاغ كردند تا از اين طريق شاهد ايجاد ساماندهي جديد در اين سهام باشيم، گفت: اين تصميم انجام شد تا مردم در اداره شركت‌ها مشاركت داشته باشند.

عسگري با اشاره به اينكه از همان ابتدا قرار بر اين شد تا اين موضوع از طريق وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شوراي عالي بورس مورد پيگيري قرار گيرد، خاطرنشان كرد: به دنبال اين تصميم، شركت‌ها به صورت استاني تفكيك و شكل جديدي را به خود گرفتند، از آن زمان تعاوني هاي شهرستاني جمع آوري شدند.

معاون وزير اقتصاد با تاكيد بر اينكه در هر  استان، شركتي تشكيل و مراحل پذيرش آنها در بورس آغاز شد تا به عنوان يك شركت بورسي فعاليت كنند، گفت: به منظور آغاز اين فعاليت قرار بر تعيين اعضاي هيات مديره جديد شد و براساس تصميمات اتخاذ شده انتخاب اعضاي هيات مديره به مردم و سهامداران واگذار شد.

وي ادامه داد: با ورود شركت ها به بورس، سهامداران اختيار دارند تا سهام خود را از طريق اين شركت‌ها در بورس عرضه و براي  معامله سهام خود تصميم گيري كنند.

عسگري افزود: همچنين به سهامداران اين اختيار داده مي شود تا به صورت مستقيم در زمينه افزايش سرمايه و تصميم گيري براي سرنوشت آن شركت، مشاركت داشته باشند.

خريد ملك با سود شركت‌هاي سهام‌عدالت

معاون وزير اقتصاد با تاكيد بر اينكه برخي از شركت‌هاي سهام عدالت از طريق سود به دست آمده درصدد برخي از فعاليت هاي غيرمولد از جمله خريد ملك بودند، گفت: متاسفانه اين سرمايه ها در فعاليت‌هاي توليدي به كار گرفته نشد، حتي شاهد بوديم كه با بخش ديگري از سرمايه ها هيچ فعالتي حتي خريد ملك انجام نشد و فقط سود سهامداران پرداخت شد.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به ارزنده بودن اين سهم ها، انتظار مي‌رفت تا بخشي از سرمايه هاي به دست آمده در توليد و فعاليت اقتصادي به كار گرفته مي شد تا از اين طريق، اين سرمايه‌ها تا امروز تا چند برابر افزايش پيدا كنند.

عسگري با اشاره به اينكه شركت‌ها مي‌توانستند به پشتوانه اين سهام اقدام به راه اندازي خطوط توليد با سوددهي بالا  كنند، گفت: متاسفانه شركت‌داري به معناي واقعي انجام نشد، وگرنه امروز با افزايش چند برابري سهام عدالت همراه بوديم.

معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه در ۱۰ سال گذشته بسياري از اين شركت‌ها حتي يك مجمع هم برگزار نكردند و  صورت مالي حسابرسي شده را ارائه نداده اند، گفت: اكنون سازمان خصوصي‌سازي براساس آخرين گزارش حسابرسي، اين دارايي را يك بار  حساب كرده و ارزش سهام شركت‌ها را به سازمان بورس اعلام كرده است.

عسگري با بيان اينكه عدم انجام اين اقدامات از سوي افراد هيات مديره سابق، از لحاظ شركت‌داري تخلف محسوب مي‌شود، اظهار داشت: از اين پس و با بورسي شدن همه اين شركت‌ها بايد هر سال مجمع برگزار شود و هر گزارش مالي را سه ماه يك بار به بورس ارائه دهند.

 معاون وزير اقتصاد تاكيد كرد: همچنين وضعيت شركت در تابلوي بورس همواره در معرض ديد همه افراد قرار مي‌گيرد و عملكرد هيات مديره قابل ارزشيابي خواهد بود.

 

برگزاري انتخابات هيات مديره شركت‌هاي استاني سهام عدالت

وي در ادامه به برگزاري انتخابات هيات مديره شركت‌هاي استاني سهام عدالت تاكيد كرد و افزود: تا چند وقت گذشته نحوه فعاليت شركت‌هاي سهامي عدالت براساس شرايطي ديگر انجام مي شد و فعاليت آنها در قالب تعاوني‌هاي سهام عدالت صورت مي گرفت.

عسگري با بيان اينكه تا ۱۰ سال گذشته سهامداران از نقش چنداني براي اداره شركت‌هاي استاني سهام عدالت برخوردار نبودند، اظهار داشت: سهامداران در آن زمان هيچ اطلاعي از شرايط شركت‌ها نداشتند و حتي نسبت به دارايي هاي خود و اينكه در كدام شركت‌ها سهامدار دار هستند هيچگونه آگاهي نداشتند.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد افزود: تا ۱۰ سال گذشته افرادي كه عهده دار اين شركت ها بودند با اين تصور كه مالك اين شركت‌ها هستند اقدام به مديريت  با سليقه شخصي مي كردند.

وي حضور مردم در انتخابات هيات مديره شركت‌هاي سهام عدالت را بسيار مهم دانست و گفت: در برخي از استان‌ها ارزش اين شركت‌ها دو هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان است، در حالي اين عدد در برخي ديگر از استان ها هم بيش از ۳۶ هزار ميليارد تومان مي رسد؛ بنابراين مردم بايد خودشان براي دارايي‌ و سرمايه هاي خود  تصميم گيري كنند.

تاييد سازمان بورس، لازمه حضور داوطلبان در انتخابات

عسگري با اعلام اينكه براساس تصميمات اتخاذ شده انتخابات در ۲۰ اسفندماه و مصادف با مبعث حضرت رسول اكرم (ص) برگزار خواهد شد، گفت: برگزاري اين انتخابات به عنوان يكي از بزرگترين انتخابات اقتصادي كشور به حساب مي‌آيد.

وي با بيان اينكه حضور افراد به عنوان داوطلب در اين انتخابات نيازمند تاييد سازمان بورس است، افزود: بايد شايستگي حرفه‌اي و تخصصي اين افراد توسط سازمان بورس تاييد و مراحل احراز شرايط طي شود.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد با بيان اينكه افراد داوطلب بايد دارنده حداقل  يك سهم از سهام عدالت داشته باشند، گفت: علاوه بر شرايط عمومي، كانديداها بايد حائز شرايط تخصصي و تجربه كار در حوزه مديريت شركت باشند.

وي با اشاره به فراخوان براي حضور افراد حرفه‌اي در اين انتخابات گفت: با هماهنگي فرمانداري‌ها، ادارات اقتصاد و دارايي در استان‌ها، استانداري‌ها، اتاق هاي بازرگاني‌ استان ها، شرايطي فراهم شده تا رايزني‌هايي براي اطلاع رساني انجام شود و داوطلبان از زمان كافي براي  ثبت‌نام در انتخابات برخوردار باشند.

عسگري با اينكه در سايتي كه سهامداران غير مستقيم مي‌توانند راي خود را ثبت كنند مشخصات نامزدها بارگذاري خواهد شد، گفت: معرفي افراد از طريق سايت سازمان بورس و پس از تاييد صلاحيت انجام مي‌شود.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد افزود: نامزدها در اين مدت مي‌توانند اطلاعات لازم در زمينه سوابق كاري و تخصص‌هاي خود را از فضاي مجازي به مردم اطلاع‌رساني‌هايي كنند.

وي با بيان اينكه دوره مديريت هيات مديره اين شركت‌ها مانند ديگر شركت‌هاي بورسي يك ساله خواهد بود، گفت: از اين پس دولت از اداره اين شركت‌ها كنار كشيده مي شود و به طور كامل اداره شركت‌هاي سهام عدالت بورسي مي‌شود.

تداوم ثبت‌نام‌ داوطلبان تا ۱۰ اسفندماه

عسگري به ثبت نام يك هزار و ۱۰۶ نفر در استان‌هاي مختلف كشور جهت حضور در اين انتخابات اشاره كرد و  گفت: از اين تعداد ۸۶۰ نفر مقدمات اوليه براي ثبت نام را انجام دادند كه مدارك برخي از آنها ناقص بوده است اما تاكنون ۱۸۰ نفر توسط سازمان بورس تاييد صلاحيت شده اند، شرايط باقي افراد به زودي بررسي مي شوند.

معاون وزير اقتصاد به تداوم ثبت‌نام‌ ها تا ۱۰ اسفندماه اشاره كرد و گفت: ليست  نهايي سه روز قبل از شروع انتخابات بسته مي‌شود و سهامداران مي‌توانند در اين مدت ارزيابي دقيقي را از سابقه افراد و تخصص آنها داشته باشند.

عسگري با توجه به جمعيت حدود ۸۴ ميليون نفري كشور، اين انتخابات با حضور ۳۰ ميليون نفر برگزار مي‌شود، گفت: از ۴۹ ميليون  نفر سهام سهامدار عدالت، ۱۹ ميليون نفر روش مستقيم را انتخاب كردند كه اين افراد نيازي به شركت در انتخابات را ندارند اما ۳۰ ميليون نفر  كه روش غيرمستقيم را انتخاب كردند مي‌توانند در انتخابات شركت كنند.

سود سهامداران عدالت تغيير مي كند

عسگري با بيان اينكه اكنون سود يكسان به همه سهامداران عدالت پرداخت مي‌شود اما از اين پس ديگر اين سود يكسان نخواهد بود و بر اساس عملكرد شركت‌ها سود سهامداران مشخص مي‌شود، گفت: اكنون ارزش سهام شركت‌هاي استاني متفاوت است كه اين موضوع وابسته به عملكرد اين شركت‌ها است.

معاون وزير اقتصاد اظهار داشت: افرادي كه در راس اين شركت‌ها حضور دارند و آشنا به مسائل سهامداراي هستند مي‌توانند بازدهي بهتري براي شركت رقم بزنند.

وي با بيان اينكه هيچ يك از كانديداها نمي‌توانند تضميمن پرداختي سود با يك رقم مشخصي را بدهند، افزود: فعاليت شركت‌داري وابسته به عوامل بسيار متعددي از جمله هيات حاكمه آن شركت، شرايط بازار، شرايط روابط بين الملل، مسايل سياست‌هاي اقتصادي داخل كشور است اما اين انتخابات مي‌تواند باعث روي كارآمدن هيات حاكمه آشنا به مسائل سهامداري و افرادي كه تخصص بيشتري را براي حفظ منافع سهامداران دارند، شود.

عسگري با بيان اينكه در ۱۰ سال گذشته بسياري از اين شركت‌ها حتي يك مجمع هم برگزار نكردند و اقدام به ارائه صورت مالي حسابرسي شده نكردند، گفت: اكنون سازمان خصوصي سازي براساس آخرين گزارش حسابرسي اين دارايي را يك بار  حساب كرده و ارزش سهام شركت‌ها را به سازمان بورس اعلام كرده است.

معاون وزير اقتصاد با بيان اينكه عدم انجام اين اقدامات از سوي افراد هيات مديره سابق، از لحاظ شركت‌داري تخلف محسوب مي‌شود، اظهار داشت: از اين پس و با بورسي شدن همه اين شركت‌ها بايد هر سال مجمع برگزار شود و هر سه ماه يك بار گزارش مالي را به بورس ارائه دهند.

وي تاكيد كرد: همچنين  وضعيت شركت در تابلوي بورس همواره در معرض ديد همه افراد قرار مي گيرد و عملكرد هيات مديره قابل ارزشيابي خواهد بود.

عسگري با بيان اينكه دوره مديريت هيات مديره اين شركت‌ها مانند ديگر شركت‌هاي بورسي يك ساله خواهد بود، گفت: از اين پس دولت از اداره اين شركت‌ها كنار كشيده مي شود و به طور كامل اداره شركت‌هاي سهام عدالت، بورسي مي‌شود.

اجبار ثبت نام در سامانه سجام

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد با بيان اينكه  براي حضور در انتخابات الكترونيكي همه سهامداران غيرمستقيم سهام عدالت بايد سجامي شده باشند، تاكيد كرد: از ۳۰ ميليون سهامداري كه روش غيرمستقيم را انتخاب كرده‌اند بيش از ۵۳ درصد يعني حدود ۱۶ ميليون نفر تاكنون سجامي شده‌اند.

وي ادامه داد: براي اينكه از طريق پيامك به اين افراد درباره اين انتخابات اطلاع‌رساني شود، به بانك‌ها مراجعه كرديم تا از طريق شماره حساب اين افراد به شماره تلفن آنها دسترسي پيدا كنيم اما بسياري از آنها يا شماره همراه در بانك‌ها نداشتند يا آن را تغيير داده بودند.

عسگري افزود: به همين دليل از طريق مخابرات پيگيري كرديم تا به ازاي هر كد ملي سهامداران عدالت، به شماره تلفن آنها دسترسي پيدا كنيم اما  براي هر كد ملي تا ۶ شماره همراه ثبت شده بود كه اطلاعي نداشتيم كه كدام يك از اين سيم‌كارت‌ها در دست سهامداران است از اين رو مجبور شديم براي دسترسي منصفانه‌تر و انتخابات درست‌تر روش اينترنتي و ثبت نام در سامانه سجام را دنبال كنيم.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد تاكيد كرد: ‌از سوي ديگر امكان برگزاري مجامع به صورت حضوري ميسر نيست و نمي‌توان در اين شرايط كرونا براي ۳۰ ميليون سهامدار مجمع حضوري در استان ها برگزار كرد.  

وي با بيان اينكه با توجه به شرايط حاكم انتخابات الكترونيكي تنها روش برگزاري انتخابات منصفانه و عادلانه است، گفت: اكنون ۷۰ تا ۸۰ درصد سهامداران دسترسي به اينترنت دارند، اگر در اولين جلسه برگزاري مجمع جمعيت به حد نصاب نرسيد دومين جلسه را با هر جمعيتي برگزار مي شود و رسمي خواهد بود.

روند بازار سهام نزولي نمي‌ماند

عسگري با بيان اينكه زماني كه تصميمات لازم براي برگزاري انتخابات و تغيير هيات مديره اتخاذ شد روند بازار سهام صعودي و وضعيت همه اين شركت‌ها مثبت بود، گفت: روند اجراي اين تصميم بيش از 6 ماه به طول انجاميد، بايد به اين موضوع مورد توجه قرار گيرد كه وضعيت بورس با اين شرايط ادامه پيدا نمي‌كند و با توجه تصميمات جديد وضعيت بهتري را پيدا مي كند.

معاون توسعه مديريت و منابع وزارت اقتصاد افزود: در اين مدت كه بازار وضعيت منفي را در پيش گرفته بود، برخي از شركت‌هاي سهام عدالت وضعيت خوبي را نداشتند اما برخي ديگر از سوددهي خوبي برخوردار بودند. 

امكان تغيير روش مديريت سهام عدالت وجود ندارد

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا امكان جابجايي سهامداران بين انتخاب دو روش مستقيم و غيرمستقيم براي مديريت سهام خودشان وجود دارد يا خير، افزود: اوايل امسال امكان انتخاب بين دو روش مستقيم و غيرمستقيم به مردم داده شد اما ديگر اين امكان وجود ندارد و نمي توانند انتخاب خود را تغيير دهند.