خوزنا : سهم پليس و شهروندان در پيشگيري از سرقت منزل چقدر است؟
سه شنبه، 5 اسفند 1399 - 08:09 کد خبر:95201

پرونده سرقت از منزل، خودرو، وسائل داخل خودرو و وسايل خرد هيچ وقت بسته نمي‌شود و از دلايل آن بي‌احتياطي افرادي است كه نكته‌هاي امنيتي را جدي نمي‌گيرند و وقتي به دام سارقان مي افتند، تازه متوجه مي شوند كه به چه راحتي مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

ايرنا: در ارتكاب هر عمل مجرمانه دو عامل اصلي دخيل هستند،  انگيزه مجرم و شرايط و فضاي مناسب براي وقوع جرم، از بين بردن انگيزه مجرمان، وظيفه اي فراتر از حيطه توان مسئوليت هاي يك شهروند عادي و در محدوده اختيارات و توانايي هاي سازمان هاي كلان كشوري است،  اما جلوگيري از ايجاد فضا و بستر مساعد بروز يك عمل مجرمانه توسط بزهكاران، تا حد بسيار وابسته به نوع عملكرد هر يك از قربانيان بالقوه، يعني شهروندان است كه مي تواند آن ها را در برابر مجرمان فرصت طلب حفظ كرده و موجب ناكامي اين افراد شود.

اما دراين روزهاي كرونايي هر چند تقريبا خانواده ها، خانه نشين شده اند، اما پيش مي آيد كه ساعاتي از شبانه روز را براي رفتن به بيرون از خانه اختصاص دهند و همين اندك ساعتي كه اعضاي خانواده در بيرون از منزل شاد و خرسند هستند، بهترين فرصت براي سارقان است تا كام آن ها را تلخ كند.  

برخي از خانواده ها گمان مي كنند، ترك منزل براي حتي يك ساعت هيچ خطري نداشته و به هيچ عنوان نكات ايمني لازم را براي پيشگيري از سرقت منزل رعايت نمي كنند و زماني كه به منزل باز مي گردند با كمال تعجب شاهد به هم ريختگي خانه به ويژه در اتاق‌هاي خواب مي‌شوند و پيش خود مي‌گويند، كمتر از يك ساعت در خانه نبوديم، چطور ممكن است كه از خانه‌ام به راحتي سرقت شود!

پليس كه نمي تواند براي هر خانه اي يك مامور بگمارد اما مي تواند توصيه هاي لازم را برحسب تجربه و بازجويي از سارقان كه چگونه اموال مردم را سرقت مي كنند، در اختيار شهروندان قرار داده تا به اين شكل هر شهروندي خود پليس خود شود و به اين ترتيب ميزان سرقت از منزل كاهش يابد.

البته سرقت از منزل به راحتي انجام نمي‌شود، يك سارق براي رسيدن به هدف خود بايد مسيرهايي را طي كند تا به هدفش برسد، فراهم كردن اين مسيرها به خودمان بستگي دارد، هر چه اين مسير براي آن‌ها فراهم‌تر شود به راحتي به هدف‌شان مي رسند. بنابراين اين مسير را خودمان براي سارقان هموار مي كنيم در حالي كه مي توان با برخي از اقدامات ساده، سارقان را در رسيدن به اهدافشان ناكام گذاشت.  

فراهم كردن مسير سرقت سبب شده تا بسياري از سرقت هاي منزل به راحتي صورت گيرد، آنقدر راحت كه هرگز فكرش را نخواهيد كرد كه سارقان منزل چگونه از سهل انگاري ما استفاده كرده و دست به سرقت زده اند. پليس معتقد است بين مدت زماني كه ساكنان در منزل حضور ندارند، با ميزان خطر سرقت رابطه مستقيمي وجود دارد، به همين دليل است كه خانه هاي تك نفره و خانه هاي مجردي در معرض خطر بيشتري براي سرقت قرار دارند.

سارقان در سرقت خانه ها از كوچك ترين غفلت ساكنان بهره مي برند در اين راستا مجرمان تمايل به سرقت در مناطق زندگي خود را نيز دارند، اگرچه سارقان حرفه اي ترجيح مي دهند كه براي سرقت هميشه در حركت و سفر باشند؛ بنابراين پرونده سرقت هاي منزل نشان مي دهد چه منازلي بيشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند، منازلي كه نزديك به محل زندگي مجرمان است، در مكان هايي كه عبور و مرور وسايل نقليه زياد است، در مناطق پرتردد و حاشيه اي در منازلي كه قبلا از آنها دزدي شده است.

اين منازل در خطر بيشتري براي سرقت قرار دارند زيرا پارامترهايي كه سارقان با توجه به آنها از اين منازل دزدي كرده اند مانند موقعيت، قابل تغيير نيستند و در مقايسه با خانه هايي كه از آنها دزدي نشده است احتمال سرقت از اين خانه ها چهار برابر بيشتر است.

در سرقت از منزل بين مدت زماني كه ساكنان در منزل حضور ندارند، با ميزان خطر سرقت رابطه مستقيم دارد، سارقان در سرقت خانه ها از كوچكترين غفلت ساكنان بهره مي برند در اين راستا مجرمان تمايل به سرقت در مناطق زندگي خود را نيز دارند.

همجواري با منازلي كه قبلا مورد سرقت قرار گرفته اند، جابه جايي زياد ساكنان، حضور كمتر در منزل، عدم برقراري ارتباط اجتماعي با همسايه ها، دوري از ساير منازل اطراف، نبود نور كافي در محيط، كم توجهي ساكنان منازل به مقوله امنيت و نبود امكانات بازدارنده مانند دوربين از جمله مواردي است كه بيشتر مورد توجه سارقان قرار دارد.

بسياري از سارقان منزل به صورتي تيمي كار مي كنند، آنها در اعترافات خود بارها و بارها گفته اند كه رمز موفقيت در انجام سرقت ها، سهل انگاري صاحبخانه ها و رعايت نكردن اصول ايمني است. خود سارقان در اعترافات خود، همواره توصيه كرده اند كه خانه‌ ها بايد در صورت امكان در ضد سرقت داشته باشند و افراد به هيچ وجه پول و طلا را در خانه‌ هاي خود نگهداري نكنند و گاوصندوق‌ هاي مطمئن و ضد سرقت تهيه كنند.

يكي از سارقان حرفه اي منزل كه بيشتر طلا و اشياي قيمتي منازل را به سرقت مي برد در اعترافات خود به پليس گفته بود كه شايعه شده ما با دستگاه گنج ‌ياب به خانه ‌ها مي‌رويم و محل طلاها را پيدا مي‌كنيم. نيازي به گنج‌ ياب نيست. وقتي وارد خانه شويم، راحت مي ‌فهميم كه وسايل قيمتي و پول را كجا گذاشته‌ اند. برخي فكر مي‌كنند خيلي زرنگ هستند و وسايل را زير لباس يا ميان رختخواب مخفي مي‌كنند، اما اين محل ‌ها هم از نگاه ما دور نمي ‌ماند. آنها با اين كار همه وسايل را در يك محل قرار مي‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود.

يكي از سارقان حرفه اي منزل به مردم توصيه مي كند: اگر پول و طلا در خانه داريد، در محل‌هاي مختلف مخفي كنيد تا همه دارايي را يك جا از دست ندهيد. با اين حساب مي توان گفت، سارقان از شم و تجربه خود براي پيداكردن طلا استفاده مي كنند. دستگاه هاي فلزياب نيز به كار سارقان نمي آيد چون در خانه انواع فلز مشاهده مي شود و اين دستگاه ها به همه فلزات واكنش نشان مي دهد. بر اين اساس اين دستگاه ها فقط در بيابان ها و فضاي باز كاربرد دارند به همين دليل در اين زمينه پليس توصيه مي كند كه مردم طلاهاي خود را در جاهايي كه براي سارقان شناخته شده است از جمله كمد لباس، دراور و كابينت قرار ندهند.
از ديگر توصيه هاي پليس داشتن حفاظ در مقابل در و پنجره ها است؛ بر اين اساس گفته مي شود، مقابل تمام پنجره‌ها، نورگير، پاسيو و روي ديوارهاي كوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب شود.


همان طور كه بارها گفته شده است، سارقان شگردهاي خود را با پيشرفت هاي تكنولوژي، هماهنگ مي كنند اما بسياري از سارقان منزل از روش هاي تكراري استفاده مي كنند كه مي توان با هوشمندي، كام آنها را در اهداف شومشان، تلخ كرد.  اين روزها با وجود شرايط كرونايي، بيشتر سارقان از اين وضعيت سوء استفاده كرده و به بهانه هاي مختلف از جمله ويزيت رايگان درب منزل و شگردهاي ديگر افراد را به جلوي درب ساختمان هدايت كرده و هدف شوم خود را پياده مي كنند. در اين گزارش به برخي از اين شگردها و از جمله شگردهاي تكراري اشاره مي كنيم تا با رعايت نكاتي نه چندان سخت و هزينه بر، نسبت به حفاظت از منزل خود محتاط تر باشيم.

سرقت ۴۰ ميلياردي زن نمكي 

پليس از كشف سرقت ۴۰ ميلياردي توسط مادر و فرزندي كه با خريد نان خشك اقدام به سرقت از منزل شهروندان در قائمشهر مي كردند، خبر داد. با وقوع چندين فقره سرقت طلاجات و اشياء قيمتي از منازل شهروندان قائمشهري، موضوع را در دستور كار انتظامي آن شهرستان قرار گرفت. در اجراي اين ماموريت كارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پليس آگاهي قائمشهر با انجام اقدامات اطلاعاتي و بررسي هاي همه جانبه سارق را شناسايي كردند.  متهم كه زني ۵۰ ساله و اهل يكي از استان هاي جنوب غربي كشور است با همدستي پسر ۳۳ ساله خود به بهانه خريد نان خشك و فروش اقلام خرد به در منازل شهروندان مراجعه كرده و با شناسايي افراد داراي تمكن بالا در فرصتي مناسب اقدام به سرقت طلا و اشياء قيمتي از منزل آنان مي كرد.

پس از هماهنگي هاي قضائي متهم و فرزند وي كه حدود ۵ ماه در اين شهرستان سكونت داشتند در عملياتي غافلگيرانه دستگير شدند.  در بررسي حساب هاي بانكي متهمان كه هركدام داراي چندين فقره سابقه كيفري نيز هستند ۴ ميليارد ريال وجه نقد كه از طريق فروش طلا ها به دست آورده بودند، كشف شد. : متهمان در بازجويي هاي به عمل آمده تاكنون به ۶ فقره سرقت منزل، طلا و اشياء قيمتي شهروندان اعتراف كردند؛ با بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد اين افراد بيش از ۴۰ ميليارد ريال از اموال مال باختگان را به سرقت برده اند كه تلاش براي كشف اموال سرقتي ادامه دارد. متهمان پس از تشكيل پرونده به مرجع قضائي معرفي شدند.

سرقت طلا به بهانه تست كرونا 

مردي به بهانه گرفتن تست كرونا در يكي از شهرستان‌هاي مهاباد،  طلاهاي دختر روستايي را به سرقت برد. مردي با هويت نامشخص در روستاي "زيوه" از توابع بخش خليفان اين شهرستان به بهانه تست كرونا با ورود به منزل يكي از خانوارهاي اين روستا پس از كسب اعتماد اقدام به سرقت النگوهاي دختر روستايي كرد.  در اين حادثه مرد ميانسال از خلوتي روستا و نبودن مرد به علت فصل كاري كشاورزان استفاده كرده و به طور علني و به زور النگوهاي دختر ۱۶ ساله را از دست وي بيرون آورده و متواري شده است.

با بررسي موضوع و پيگيري مشخصات اين سارق، دوربين مدار بسته در روستاي مزرا چهره متهم را ثبت كرده اما به علت پوشش ماسك هويت وي هنوز شناسايي نشده است. براين اساس پليس همواره توصيه مي‌كند بايد به منظور جلوگيري از هرگونه سرقت و كلاهبرداري احتمالي با پوشش مأموران بهداشت دقت لازم را به عمل آورده و قبل از هرگونه اقدامي، كارت شناسايي افراد را رويت كنند.  همچنين لازم است از هرگونه اجازه ورود و پاسخگويي به سوالات و تقاضاي افراد با عنوان ماموران بهداشت و همچنين بازديد از منازل،  پاركينگ، نقل و انتقال اشيا و لوازم منزل خودداري كنند.

لنگه كفش به جامانده، همسايه دزد را گرفتار كرد

سارقي كه پس از سرقت از منزل همسايه خود كفشش را در محل جا گذاشته بود توسط پليس شهرستان سرخس خراسان رضوي دستگير شد.  در بررسي هاي اوليه مالباخته عنوان داشت در حال اسباب كشي بوده و نيمي از وسايلش را به منزل جديد منتقل كرده و هنگامي كه براي انتقال بقيه وسايل مراجعه كرده، متوجه شده كه تعدادي از وسايل همچون يكدستگاه ال سي دي سرقت شده است كه بلافاصله موضوع را به ۱۱۰ اعلام مي كند. در ادامه مشخص شد مالباخته كليد منزلش را براي مراجعه مستاجر جديد در اختيار صاحبخانه قرار داده و شب گذشته افرادي براي بازديد منزل مراجعه كرده اند كه پس از تحقيق از صاحبخانه، وي به خاطر آورد كه پس از رويت منزل درب را قفل نكرده است.

ماموران پس از بررسي دقيق صحنه جرم به لنگ كفشي كه براي مالباخته ناآشنا بود مشكوك كه پس از يك سري تحقيقات گسترده صاحب كفش كه يكي از همسايه ها بود شناسايي و دستگير شد. متهم در بازجوئي هاي اوليه منكر هرگونه جرمي بود كه در ادامه تحقيقات با مشاهده ادله پليسي به جرم خود اعتراف و پس از بازجوئي هاي تكميلي با صدور حكم قضائي روانه زندان شد.

بازداشت كارگر رستوراني كه سارق همسايه از آب درآمد

يكي از شهروندان با مراجعه به پليس اظهار داشت كه سارقي وارد منزل وي شده و يك دستگاه "لب تاب" و يك دستگاه "دوربين عكاسي" را به سرقت برده است.  مالباخته در ادامه به ماموران توضيح داد كه منزلش داراي دوربين مداربسته است و با توجه به مشخصات كلي سارق كه از دوربين مداربسته معلوم است به فردي به نام "محمد" مظنون است. " با بررسي هاي تخصصي كه از طريق دوربين مذكور صورت گرفت و همچنين بازبيني هاي مجدد فيلم ضبط شده ماموران دريافتند كه سارق آن كسي كه مالباخته عنوان كرده نيست، بلكه فردي ديگر است.

از آنجا كه احتمال مي رفت سارق يكي از ساكنان و اهالي همان محل باشد ماموران اقدام به بررسي هاي تخصصي و همچنين تحقيقات ميداني در محدوده مذكور كردند تا اينكه مشخص شد سارق يكي از كاركنان رستوراني است كه در مجاورت منزل مالباخته است.  بر اين اساس، ماموران بلافاصله چهره ضبط شده در فيلم را با يكي از كاركنان اين رستوران تطبيق داده و موفق شدند او را پس از شناسايي بازداشت كرده و براي تحقيقات و بازجويي به كلانتري منتقل كنند.  متهم كه منصور نام داشت در ابتدا منكر اتهام وارده شده و عنوان داشت كه از همه چيز بي اطلاع است اما زماني كه فيلم ضبط شده خود را هنگام ورود به منزل و سرقت مشاهده كرد لب به اعتراف گشود و به جرم خود اعتراف كرد. با راهنمايي متهم به محل اختفاء اموال مسروقه اعزام كه اموال توسط شاكي شناسايي و با صورتجلسه تحويل وي شد و متهم با شكايت مالباخته راهي دادسرا شد.

دستگيري سارقان مامورنما 

 سارقان مسلح مامورنما اقدام به سرقت از يك منزل مسكوني در خرمشهر با پوشش لباس نظامي و به تبع آن انتشار كليپ مربوطه در فضاي مجازي، كردند. كارآگاهان پليس آگاهي با كار اطلاعاتي در كمترين زمان ممكن ۲ سارق را در اين رابطه شناسايي و با هماهنگي مرجع قضاي طي عملياتي غافلگيرانه در مخفيگاهشان دستگير كردند.  در بازرسي از مخفيگاه متهمان ۲ دست لباس نظامي ناجا، بسيج و اداره برق، يك قبضه سلاح كلت كمري صوتي، اسپري، شوكر، دستبند، ست كمري پليسي، اوراق شناسايي مربوط به ناجا و بسيج كشف شد.

متهمان در بازجويي هاي پليس به سه فقره سرقت با سلاح قلابي تحت عنوان پليس، بسيج و اداره برق اعتراف كردند.  مالباختگان در مواجهه حضوري سارقان را به صراحت شناسايي كردند و پس از تشكيل پرونده تحويل به مرجع قضايي تحويل داده شدند. انتشار فيلمي از محل سرقت اين سارقان مسلح در فضاي مجازي بازتاب گسترده اي داشته است. در اين فيلم گفته شده سارقان در حاليكه لباس نظامي به تن داشته اند از منزل محل زندگي ايتام اقدام به سرقت كرده اند.

انتقاد پليس آگاهي از تبديل شدن برخي خانه ها به بانك

با وجود تمام اين توصيه و آموزش ها پليس آگاهي نسبت به بي توجهي مردم به اين توصيه ها و همچنين تبديل شدن برخي خانه ها به بانك انتقاد كرده و از هموطنان مي خواهد تا اشياي قيمتي خود را به صندوق امانات بانك ها بسپارند.  اكنون در سرقت از منازل بيشتر طلا، پول نقد و دلار سرقت مي شود اين در حالي است كه برخي از خانه ها تبديل به بانك شده است، برخي پول را به طلا تبديل كرده اند و طلاها را در گاو صندوق گذاشته اند با اين تصور كه سارق گاوصندوق را با خود نمي برد.

برخي از سارقان، حرفه شان اين است كه يك جا گاو صندوق را ببرند، براي سارق حرفه اي كاري ندارد كه گاو صندوق را يك جا سرقت كند.  بهترين راه حلي كه كارشناسان به آن رسيده اند، اين است كه هموطنان اشياي قيمتي خود را به صندوق امانات بانك ها بسپارند اما بايد بانك مركزي صندوق امانات بانك ها را در تمام استان هاي كشور توسعه دهد.  در حال حاضر پيشنهاد پليس سپردن اشياي قيمتي به صندوق امانات است. مسائلي كه به ذهن مردم مي رسد پيش از آن به ذهن سارق رسيده است كه اشياي قيمتي در كجاي خانه نگهداري مي شود؟ هموطنان بايد در نظر داشته باشند كه اشياي قيمتي خود را در جايي حفاظت شده، نگهداري كنند.  در كشف سرقت زمان خيلي مهم است براين اساس اين ساز و كاري انديشيده شده است كه هموطنان به محض وقوع سرقت با ۱۱۰ تماس بگيرند و وقوع سرقت را سريع گزارش دهند تا در شرايطي كه لازم است مامور در صحنه حاضر شود.  يك ساعت طلايي در كشف جرم داريم، اگر آن ساعت طلايي بگذرد كشف سرقت طولاني تر مي شود بر اين اساس هموطنان بايد سريع وقوع سرقت را گزارش دهند.

دوربين هاي مدار بسته را در جاي امن قرار دهيد

پليس آگاهي نيروي انتظامي به هموطنان توصيه مي‌كند كه دستگاه هاي ضبط ديجيتالي تصاوير ويدئويي دوربين‌هاي مدار بسته (دي وي آر) را در جايي امن و دور از ديد ديگران نگهداري كنند.  شهروندان به منظور استفاده از دوربين هاي مدار بسته در ساختمانها اعم از اداري يا مسكوني بايد دي وي آر يا مخزن دوربين كه وظيفه حفظ و ثبت تصاوير ضبط شده را به عهده دارد، در جايي امن و دور از ديد افراد نگهداري كنند.  هموطنان مي توانند براي نصب اين دوربين ها با پليس مشورت كرده و به اين منظور با همكاران ما در مراكز انتظامي و كلانتري ها مشورت كنند.

يكي از ابزارهاي لازم براي پيشگيري از سرقت نصب دوربين هاي مدار بسته در ساختمان ها است براين اساس بايد مخزن دوربين كه در موارد احتمالي نياز است مورد بازبيني قرار گيرد در مكاني امن نگهداري شود تا بتوان از تصاوير ضبط شده آن استفاده كرد.  برخي دي وي آر دوربين هاي مدار بسته را كنار دوربين قرار مي‌دهند و وقتي سارقي قصد سرقت از منزل يا ساختماني را دارد بعد از سرقت دي وي ار دوربين را به راحتي با خود مي برد و در اين شرايط كار پليس سخت تر مي شود.

پرداخت رد مال از سوي سارقان بايد تكليف شود

پليس آگاهي تاكيد مي كند كه چنانچه تكليفي براي سارقان ايجاد شود كه رد مال سرقت‌ها را بپردازند، اين اقدام نه تنها منجر به پيشگيري از سرقت مي‌شود بلكه ميزان سرقت‌ها را نيز كاهش مي‌دهد زيرا از اين پس سرقت براي سارقان هزينه بر خواهد بود. با دستگيري سارقان و تحويل آن‌ها به مراجع قضائي و در صورت محكوم شدن، براي آن‌ها توسط دادگاه رد مال نوشته مي شود و سارق مكلف است رد مال را انجام دهد. اينكه در اين مرحله چطور رد مال انجام مي‌گيرد را دستگاه قضائي مشخص مي‌كند و اين موضوع در حوزه كاري پليس نيست، اين در حالي است كه سارق به دنبال گرفتن رضايت از مالباخته مي‌رود و رضايت گرفته و از زندان آزاد مي شود.  اما اگر تكليفي براي سارق ايجاد شود كه حتما رد مال را انجام دهد و به پليس اجازه داده شود تا اموال سارق كه از طريق سرقت تحصيل كرده، شناسايي شود تا با شناسايي اين اموال، رد مال سرقت ها را بپردازد، مطمئنا ميزان سرقت ها كاهش مي يابد و سارق به ندرت مبادرت به سرقت خواهد كرد زيرا هزينه سرقت براي او سنگين تر خواهد بود بر اين اساس لازم است در اين زمينه بيشتر كار شود.

سارق برخي مواقع مال سرقتي را از بين برده يا فروخته است براساس تجارب به دست آمده چناچه سارق مجبور به رد مال شود در حوزه سرقت بسيار بازدارنده خواهد بود.  در شرايط فعلي آنچه به نظر مي رسد اين است كه هزينه اي كه سارق مي پردازد، كافي نيست در حالي كه بايد هزينه جرم با بالا ببريم.  از سوي ديگر در حوزه سرقت، قدري قبح زدايي مي شود و براي سارق دلسوزي مي كنند. مثلا گفته مي شود، فلاني يك چيز مختصري دزديده و مهم نيست در حالي كه اين سارق احساس ناامني در جامعه را خدشه دار كرده است. در حالي كه در كنار ارزش و ميزان سرقت انجام شده، احساس امنيت فرد را از بين برده است. سارق ممكن است از يك خانم كيف قاپي كرده باشد و  در كيف اين خانم مبلغ ناچيزي وجود داشته يا اصلا هيچ پول و وسيله با ارزشي نداشته باشد اما احساس ناامني كه براي اين خانم ايجاد كرده و افرادي كه شاهد سرقت بوده اند، قابل جبران نيست به نظرم در حوزه سرقت چندان نبايد به دنبال قيمت اموال مسروقه باشيم چرا كه احساس امنيت مقوله بسيار مهمي است.

راه‌هاي پيشگيرانه كاهش سرقت از منزل

سرهنگ رضا موذن، معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي نيروي انتظامي در گفت و گو با خبرنگار انتظامي ايرنا در رابطه با راههاي كاهش سرقت منزل مي گويد: شهروندان طلا، جواهرات و وجوه نقد خود را به صندوق امانات بانك ها يا افراد مورد اطمينان بسپارند. همچنين هنگام ترك منزل براي عزيمت به مسافرت يا براي چند ساعت، در صورت امكان، سعي شود با استفاده از تايمر، روشنايي منزل به هنگام شب به طور متناوب تامين شود.

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي نيروي انتظامي به همسايه باني (سپردن منزل به افراد مطمئن و امين در محل) اشاره كرده و مي افزايد: منزل خود را براي سركشي و استفاده خدماتي به افراد مطمئن بسپاريد و در صورت امكان در اتاق هاي داخل ساختمان را قفل و تنها كليد در ورودي ساختمان و در اصلي را به افراد مورد اطمينان مي توان سپرد.  راه هاي ورودي و خروجي منزل خود از قبيل كانال كولر و نورگير را با محافظ مطمئن پوشش دهيد و براي حفاظت بيشتر از منزل مي توانيد توپي قفل هاي سوئيچي را به وسيله لوله بپوشانيد يا توپي قفل را با بدنه همسطح كنيد.

موذن مي گويد: تمام پنجره هاي قابل دسترسي، نورگيرها و پاسيوها را به حفاظ مقاوم تجهيز كنيد به ويژه در طبقات پايين كه سارقان از طريق پريدن روي بالكن يا لوله گاز براي دسترسي به منزل استفاده مي كنند.  كليد منزل خود را در دسترس افراد غيرمطمئن قرار ندهيد و از قرار دادن آن در محل هايي از جمله زير جاكفشي و ساير محل هاي قابل دسترسي اجتناب كنيد.  همچنين نسبت به تعويض قفل هايي كه كليد يدك آن گم شده يا كليدي كه براي مدتي در اختيار ديگران بوده است، اقدام كنيد و به هيچ عنوان براي شناسايي افراد اقدام به بازكردن در منزل نكنيد و اين مورد را به فرزندان خردسال خود نيز آموزش دهيد.

سرهنگ موذن ادامه مي دهد: مجموعه اي از عوامل سبب بالا رفتن ميزان سرقت هاي منزل مي شود؛ كه از جمله آن مي توان به بي­ توجهي دارندگان منازل به بالا بردن ضريب ايمني و امنيتي ساختمان (بالكن، حفاظ، در­هاي ورودي، پايين بودن ديوار، باز بودن پنجره و در، قفل­هاي بي كيفيت، عدم نصب وسايل هشداردهنده و دوربين مداربسته، عدم بكارگيري نگهبان در مجتمع مسكوني، استفاده از اتباع بيگانه غيرمجاز به عنوان نگهبان و سرايدار، عدم گرفتن تضمين كافي از شركت ها در هنگام استخدام افراد با عنوان (نگهبان، سرايدار و باغبان) يا استخدام از طريق شركت ­هاي نامعتبر و نگهداري اقلام با ارزش، پول، طلاجات در منزل و خاموش كردن تمام چراغ ها در منزل اشاره كرد.

وي مي افزايد: در مقابل اين عوامل كه سبب افزايش ميزان سرقت منزل مي شود، مجهز كردن منزل به سيستم هاي امنيتي هشداردهنده در زمان سرقت و همسايه باني (سپردن منزل به افراد مطمئن و امين) ميزان سرقت را كاهش مي دهد، شهروندان بايد از بستگان و آشنايان قابل اعتماد بخواهند كه به صورت مستمر از منزل آنها در صورت رفتن به مسافرت سركشي كنند. طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را به صندوق امانات بانك­ها بسپارند و از همراه بردن زيورآلات، اشياي قيمتي و اسناد و مدارك غيرضرور خودداري كنند.

سرهنگ موذن توصيه مي كند از دادن كليد به افراد غيرمطمئن، شركت‌ها و كارگراني كه براي تعميرات مراجعه مي­كنند، خودداري كرده و نسبت به نصب حفاظ روي نورگير و پنجره­ها به خصوص در طبقات همكف و مسير لوله­ هاي گاز و استفاده از قفل­ هاي محكم و استاندارد براي در منازل هر چه زودتر اقدام كنند.  چنانچه در يك مجتمع چند واحدي زندگي مي ‌كنيد، به نحوي برنامه ريزي كنيد كه كل ساختمان در دفعات زياد خالي از سكنه نباشد.  نگهبان محله تحت نظارت نيروي انتظامي را در مجتمع هاي مسكوني براي ممانعت از ورود مجرمان به داخل ساختمان و پيشگيري از سرقت به كار گيريد و از قرار دادن كليد ورودي ساختمان و آپارتمان در محل­ هاي قابل دسترسي خودداري كنيد.

وي، بيان نكردن دارايي و موجودي اقلام با ارزش نزد افراد بيگانه، عدم پذيرش اسناد و اشياي گران بها و طلاي بستگان براي نگهداري در يك محل خاص يا منزل را از ديگر راه هاي پيشگيري از سرقت منزل برشمرده و
در مورد كمبود صندوق هاي امانات بانك ها، مي گويد: جلسات مختلفي با بانك مركزي داشته و تاكيد كرده ايم تا به بانك هاي عامل اعلام كنند صندوق امانت خود را گسترش دهند؛ بر اين اساس اين صندوق ها در حال گسترش است.


 نصب چراغ هاي تايمردار مانع ورود سارقان به منزل مي شود

احمد كاهه، مديركل آموزش همگاني نيروي انتظامي در گفت و گو با خبرنگار انتظامي ايرنا در توصيه براي محافظت از منزل مي گويد: نصب چراغ تايمردار و تنظيم آن به طوري كه در ساعات مختلف روز و شب به دلخواه روشن و خاموش شود، مي تواند سارقان را به اشتباه انداخته و آنها را از ورود به منزل و سرقت منصرف كند. روزهاي پاياني سال و آغاز سال جديد، ايام تفريح و شادماني مردم است اما از سوي ديگر اين روزها براي افراد تبهكار و سارق به عنوان فرصتي براي دست اندازي به اموال شهروندان به شمار مي رود؛ بنابراين آشنايي شهروندان با فرصت ‌هاي مختلفي كه سارقان براي انجام عمل مجرمانه‌ خود مترصد به‌ دست آوردن آنها هستند، نقش مهم و اساسي در كاهش موارد سرقت دارد.

وي با بيان اينكه بسته بودن پرده پنجره ها، سارقان را به منزل دعوت مي كند، توصيه مي كند هرگز براي رفتن به مسافرت در ايام تعطيلات نوروزي پرده هاي پنجره ها را نبنديد زيرا اين كار نشان دهنده اين است كه شما در منزل نيستيد.  همسايگان امين، شناخته شده و مورد اطمينان خود را در مورد برنامه تعطيلات مطلع كنيد و مقصدتان را به آنها بگوييد. يك كليد از منزلتان در اختيار آنها قرارداده تا در غيبت شما به آنجا رسيدگي كنند در صورتي كه قرار است در غياب شما از اقوام يا دوستانتان در منزل شما بمانند يا گاهي به آنجا بيايند همسايه هاي خود را در جريان قراردهيد.

مديركل آموزش همگاني نيروي انتظامي ادامه مي دهد: از رهاكردن وسايل نقليه موتوري در راه ورودي پاركينگ منزلتان اجتناب كنيد، در عوض از يكي از همسايه ها بخواهيد تا اتومبيل شان را در محل پاركينگ شما، پارك كند.  از اداره پست بخواهيد كه تحويل نامه ها و مدارك پستي تان را به تعويق بيندازد، اطمينان حاصل كنيد كه تمام درها و پنجره ها قفل است. همچنين لوازم با ارزش خود را به صندوق امانات تحويل دهيد.  يك راديو در منزل روشن كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه صداي آن به حد كافي بلند است كه فقط از پشت در شنيده شود ولي آن قدر بلند نباشد كه موجب آزار همسايه ها شود.

وي مي گويد: از سپردن كليد منزل خود به افراد نامطمئن و مشكوك در حين مسافرت خودداري كنيد و حتي الامكان كليد در منزل را به همسايه قابل اعتماد سپرده تا هر از گاهي از منزل شما سركشي كند. در صورتي كه قصد مسافرت داشتيد حتماً مراتب را به همسايه هاي قابل وثوق اطلاع دهيد.  در صورتي كه در ايام نوروز قصد سفر و ترك منزل خود را داريد از قراردادن كليد در منزل در محل هايي مانند زيرجاكفشي، گلدان، فرش يا بالاي سردر منزل و ساير نقاطي كه قابل دسترسي است، خودداري كنيد.  نورگير و پنچره هاي منزل خود را به حفاظ نرده اي مجهز كنيد تا سارقان به راحتي وارد منزل نشود بويژه واحدهايي كه در طبقات اول قرار دارند در درجه اهميت است.  از نگهداري اشياء قيمتي، زيور آلات و پول نقد در زمان مسافرت در منزل خودداري كنيد. قبل از ترك منزل از بسته بودن در ها شيرگاز اطمينان كامل داشته باشيد.

كاه ادامه مي دهد: از به همراه داشتن مبلغ زياد آن هم به صورت آشكار در مسافرت خودداري كنيد. در صورت خرج طولاني مدت از منزل با روشن كردن متناوب چراغ هاي مختلف در ساختمان توسط افراد مورد اعتماد نگذاريد كه سارقان از خالي بودن منزل شما آگاه شوند.  همسايگان امين خود را در مورد برنامه تعطيلات مطلع سازيد و مقصدتان را به آنها بگوييد. در صورتي كه قرار است در غيبت شما، اقوام يا دوستان در منزل شما بمانند يا گاهي به خانه سر بزنند، همسايه هاي خود را در جريان قراردهيد. در هنگام مسافرت، اطمينان حاصل كنيد كه تمام درها و پنجره ها قفل است. مدارك شناسايي و چيزهاي با ارزش را در محل امني (گاوصندوق) نگهداري كنيد.

اجراي طرح ۱۰ مرحله‌اي مبارزه با سرقت

سردار محمد قنبري رئيس پليس آگاهي ناجا از اجراي ۱۰ مرحله طرح هدفمند عملياتي مبارزه با انواع سرقت بر اساس اطلس وقوع جرايم در ۱۵ استان كشور خبر داد و گفت: پليس آگاهي ناجا از اين پس بر اساس اطلس وقوع جرايم، تجزيه و تحليل آماري و بررسي هاي دقيق كارآگاهي، نسبت به طرح ريزي عملياتي اقدام كرده و برنامه متعددي را در راستاي پيگيري و پي جويي پرونده هاي كشف نشده در دستور كار قرار داده است.  از ماه گذشته تاكنون، تعداد ۱۰ مرحله طرح هدفمند عملياتي شامل طرح مبارزه قاطع با سرقت طلافروشي، منزل، خودرو و لوازم آن، موتورسيكلت، سيم، كابل و تجهيزات برق، احشام، قاپ زني، جيب بري و كش روي در ۱۵ استان اجرا شده كه در همين راستا، كارآگاهان پليس آگاهي موفق به كشف تعداد زيادي از سرقت هاي به وقوع پيوسته و شناسايي و دستگيري متهمان از جمله سارقان حرفه اي شدند.

رئيس پليس آگاهي ناجا ادامه داد: بررسي هاي صورت گرفته نشان داد چهار درصد كشفيات دي ماه پليس آگاهي در نتيجه اجراي ضربتي طرح هاي مقطعي مورد اشاره در استان هاي هدف بوده است.

اين مقام ارشد انتظامي با اشاره به اينكه به منظور افزايش احساس امنيت در جامعه، اقدامات كنترلي و نظارتي پليس آگاهي ناجا در روزهاي پاياني سال و نوروز تشديد خواهد شد، گفت: برنامه هاي متعددي از جمله شناسايي و دستگيري مجرمان تحت تعقيب و محكومان متواري، برخورد با سارقان حرفه اي و خريداران اموال مسروقه (مالخران)، آموزش و آگاه سازي به آحاد مختلف جامعه و جلب مشاركت آنان در كشف جرايم، برگزاري جلسات تعاملي با سازمان هاي مسئول در دستور كار قرار دارد.

سردار قنبري از مردم خواست توصيه هاي پليسي و توجه به فرهنگ خود كنترلي و نگهداري صحيح اموال و دارايي هاي خود را مورد توجه قرار داده و هرگونه موارد مشكوك را در اسرع وقت با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ در ميان بگذارند.