خوزنا : دستمزد كارگران پايان اسفند نهايي مي‌شود
شنبه، 9 اسفند 1399 - 17:59 کد خبر:95760

خبرگزاري تسنيم: وزير كار ابراز اميدواري كرد در هفته‌هاي پاياني سال با دقيق‌تر شدن اعداد نرخ تورم در بهمن ماه و پيش بيني اسفندماه امسال، تصميم مشترك و مناسبي با اكثريت آراي شوراي عالي كار درباره ميزان دستمزد كارگران اتخاذ شود.

محمد شريعتمداري ظهر امروز در حاشيه جلسه شوراي هماهنگي تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شوراي عالي كار، كميته مزد دارد و متناسب با شرايط موجود افرادي از بخش‌هاي مختلف گزارشي از وضعيت اقتصادي كشور در اين كميته ارائه مي‌كنند. نمايندگان كارگران و كارفرمايان نيز مذاكراتي را دارند و تا دوشنبه هفته گذشته مذاكرات به نتايج تقريبا مطلوبي رسيد. اميدواريم در هفته‌هاي پاياني سال با دقيق‌تر شدن اعداد نرخ تورم در بهمن ماه و پيش بيني اسفندماه امسال، تصميم مشترك مناسبي با اكثريت آراي شوراي عالي كار اتخاذ كنيم.

وي گفت: تلاش همه بر اين است تا منافع كارگران در تعيين دستمزدها در نظر گرفته شود. بايد توجه داشت در شوراي عالي كار حداقل مزد تعيين مي‌شود و ساير سطوح مزدي مانند سال‌هاي گذشته به شكل خاص خود محاسبه و انجام خواهد شد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيان داشت: براساس ماده 41 قانون كار و تبصره ذيل آن علاوه بر تعيين دستمزد، پوشش دادن سبد خانوار 3.2 نفره در يكماه و يكسال را در دستور كار داريم و اينكه حداقل مزد كه مربوط به يك كارگر است چقدر از سبد خانوار را پوشش مي‌دهد را بررسي و تعيين خواهيم كرد.

شريعتمداري به حمايت از افراد بيكار شده در اثر شيوع كرونا اشاره كرد و گفت: به محض شيوع كرونا در اسفندماه پارسال سامانه‌اي ايجاد كرديم و از كساني كه بيكار اجباري شدند خواستيم در آن ثبت نام كنند كه 860 هزار نفر ثبت نام كردند و مقرري بيمه بيكاري كرونايي آنها از همان ماه پرداخت شد و تا خرداد 99 ادامه داشت. بعد از اين زمان پرونده كساني كه بيكاري آنان ادامه دار بود رسيدگي شد. اما هنوز 70 هزار نفر از اين افرادي كه براي مقرري بيمه بيكاري كرونايي ثبت نام كرده بودند به علت عدم پرداخت از سوي خزانه داري كشور، مطالبه دارند.

وي همچنين درباره پشت نوبتي‌ها در بهزيستي و برقراري مستمري براي آنان گفت: در ابتداي سال 98 تعداد پشت نوبتي‌ها را صفر كرديم، پس از آن ميزان پرداختي به مراكز نگهداري مددجويان را هم 54 تا 250 درصد رشد داديم كه قدم خوبي براي پرداخت مستمري و هزينه نگهداري معلولان است. اميدواريم اين مسير با تصويب رديفي در بودجه 1400 با قوت بيشتري ادامه پيدا كند. به طور قطع با رشد بودجه مراكز حمايتي از جمله بهزيستي و كميته امداد از تعداد افراد پشت نوبت كم خواهيم كرد.