خوزنا : حلقه محدوديت‌هاي خوزستان بايد تنگ‌تر شود
شنبه، 9 اسفند 1399 - 20:00 کد خبر:95777

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با تاكيد بر لزوم ادامه اعمال محدوديت‌ها، گفت: حلقه محدوديت‌ها در خوزستان بايد تنگ‌تر شود و مردم بيشتر رعايت كنند تا عدد انتقال بيماري از هر فرد، به كمتر از يك برسد.

دكتر فرهاد ابول‌نژاديان در نشست ستاد استاني مديريت كرونا كه امروز (۹ اسفندماه) برگزار شد، اظهار كرد: تعداد موارد شناسايي‌شده در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن ۶۰ درصد بيشتر شده است؛ البته تعداد تست‌هاي انجام‌شده در اين يك هفته نسبت به هفته‌هاي گذشته نيز دو برابر شده است.

به گزارش ايسنا، وي افزود: در هفته گذشته، روزانه ۱۲ هزار تست به منظور شناسايي بيشتر بيماران در استان خوزستان انجام شد كه كار بزرگي است.

ابول‌نژاديان تصريح كرد: موارد بستري در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن حدود ۳۰ درصد افزايش يافته است و موارد فوت نيز به نسبت تعداد بيماران، افزايش پيدا مي‌كند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: در حال حاضر حدود يك هزار و ۲۰۰ بيمار به دليل ابتلا به كرونا در بيمارستان‌هاي خوزستان بستري هستند كه حدود ۹۰۰ نفر از اين تعداد، در بخش‌هاي عادي و ۳۰۰ بيمار در بخش‌هاي مراقبت ويژه بستري و تحت مراقبت هستند.

ابول‌نژاديان با اشاره به افزايش شيوع بيماري در سراسر استان خوزستان بيان كرد: روند بيماري در برخي شهرها كه از جنوب و غرب استان فاصله بيشتري داشته‌اند مانند ايذه و بهبهان افزايشي شده است؛ از مردم به ويژه ساكنان شهرهاي شرق و شمال استان مي‌خواهيم كه براي اينكه وضعيتي مانند جنوب و غرب پيدا نكنند، از هم‌اكنون ترددهاي درون شهري و دورهمي‌ها را كاهش دهند.

وي ادامه داد: يكي از دلايل عمده ابتلا، چرخش بيماري در خانواده‌ها است و يك‌چهارم بيماران در خانواده‌ها مبتلا شده‌اند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز ادامه داد: در روزهاي اخير گزارش‌هايي داشتيم كه بيماران تنها با ضعف و بي‌حالي مراجعه كرده‌اند و يكي دو روز بعد دچار علائم تب و سرفه شده‌اند؛ مردم بايد دقت كنند كه در شرايط كنوني كوچكترين نشانه، علامت ابتلا به كرونا است مگر اينكه خلاف آن ثابت شود.

وي تصريح كرد: مردم با بروز علائم به ويژه سر درد، بدن درد، ضعف و بي‌حالي به سرعت به مراكز منتخب بهداشتي يا مراكز درماني مراجعه كنند و خود را قرنطينه و از خانواده جدا كنند تا آلودگي كمتري رخ دهد.

ابول‌نژاديان گفت: در هفته قبل، ۲۳ درصد موارد ابتلا به دليل حضور در دورهمي‌ها و شركت در تجمعات بوده اما اكنون اين رقم نسبت به گذشته كمتر شده است؛ اگر مي‌خواهيم اين آهنگ ابتلا كاهش يابد بايد مداخله جدي‌تري شود.

وي تصريح كرد: در سه هفته پيش هر بيمار مي‌توانست ۱.۵۹ بيمار توليد كند و دو هفته قبل به ۱.۳۴ رسيد بنابراين اعمال محدوديت‌ها كارساز بوده و شتاب رشد بيماري را گرفته بوده است. در هفته‌اي كه گذشت نيز اين رقم به ۱.۲۳ رسيده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز با تاكيد بر لزوم ادامه اعمال محدوديت‌ها، تصريح كرد: حلقه محدوديت‌ها در خوزستان بايد تنگ‌تر شود و مردم بيشتر رعايت كنند تا عدد انتقال بيماري از هر فرد، به كمتر از يك برسد؛ در صورتي كه اين عدد به كمتر از يك برسد، انتظار مي‌رود وارد فروكش بحران شويم.

ابول‌نژاديان با اشاره به روند انجام واكسيناسيون در خوزستان نيز بيان كرد: در نوبت دوم ۳ هزار و ۵۰۰ واكسن وارد خوزستان شده است كه ۵۰۰ واكسن از اين تعداد سهميه جانبازان است. ۳ هزار واكسن نيز براي كادر درمان شاغل در اورژانس‌ها و بخش‌هاي بيمارستان‌هاي پذيراي بيماران كرونا تزريق مي‌شود كه از امروز اين كار انجام شده است.