خوزنا : بزرگ‌ترين پروژه بسيج سازندگي در خوزستان
جمعه، 15 اسفند 1399 - 22:59 کد خبر:96482

مديركل منابع طبيعي خوزستان گفت: بيش از ۵ هزار هكتار برنامه‌هاي مراقبت و نهال كاري و نگهداري در كانون‌هاي گردوغبار و ۸ هزار هكتار پروژه مديريت روان‌آب در سال جاري توسط بسيج سازندگي انجام شد كه به عنوان بزرگترين پروژه بسيج سازندگي در سطح كشور مطرح شد .

به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، مراسم روز درختكاري و هفته منابع طبيعي با حضور فرمانده سپاه وليعصر (عج) و مسؤولين استان در روستاي بگعان برگزار شد.

كوروش كياني، مديركل منابع طبيعي استان خوزستان در حاشيه اين مراسم اظهار كرد: شعار اين هفته همه با هم جهاد براي حفاظت از منابع طبيعي است و تاكنون بيش از ۲۷ هزار هكتار نهالكاري، ۱۸۶ هزار هكتار غرق، ۱۷۱۰۰ هكتار مديريت روان آب‌ها و ۱۲۱ هزار هكتار مديريت چراگاه انجام شد.

وي افزود: از مجموع ۳۶۰ هزار هكتار كانون‌هاي فوق بحراني استان خوزستان نزديك ۲۳۰ هزار هكتار آن در حال حاضر به پايداري نسبي رسيدند.

گفتمان‌سازي

حجت‌الاسلام سيد عبدالنبي موسوي‌فرد، نماينده ولي فقيه در خوزستان ضمن اشاره به اهميت درخت و درخت‌كاري در قرآن كريم و با تاكيد بر بيانات ائمه اطهار عنوان كرد: بايد تلاش كنيم درختكاري تبديل به گفتمان شود.

وي افزود: با توجه به اينكه درخت‌كاري در بحث كنترل ريزگرد‌ها موثر مي‌باشد بايد سعي كنيم در استان خوزستان درخت‌هاي مثمر و متناسب قرار دهيم.

ورود سپاه براي مهار ريزگردها

سردار حسن شاهوار پور، فرمانده سپاه حضرت وليعصر (عج) خوزستان بيان كرد: در سال ۹۵ وضعيت ريزگردها و بحران در خوزستان تدبير شد تا نقاط بحراني برنامه‌ريزي و ريزگردها مهارشوند.

وي افزود: بنا بر برآورد منابع طبيعي و محيط زيست ۳۵۰ هزار هكتار نقاط بحراني و فوق بحراني بود كه از اين ۳۵۰ هزار هكتار، ۳۵ هكتار در اين منطقه كه فوق بحراني است قرار داشت، زمين هايي كه مردم منطقه سال‌هاي سال براي كشاورزي استفاده مي‌كردند اما به دليل خشكسالي و مشكلاتي كه پانزده سال كم آبي‌ها آن ها را تبديل به كانون ريزگرد كرده بود.

شاهوارپور با اشاره به اينكه با ۴ هزار هكتار كشت نهال براي كمك به مهار بحران از طرف سپاه و منابع طبيعي و ساير مسؤولان كار شروع شد گفت: اولين گام ما در اين منطقه شروع شد اما يكي از مشكلات ما آبرساني بود، آب بايد از ۴۰ كيلومتري با تانكر آبرساني مي‌شد كه فرمانده كل سپاه ابلاغ كردند و استان‌هاي مختلف ياري‌رساني كردند.

وي افزود: امروز آمار نشان مي‌دهد مجموعاً ۱۵ هزار هكتار كشت و تكرار كشت داشتيم، ۸ هزار هكتار نيز در واقع روان‌آب‌هايي است كه در راستاي مهار ريزگردها مي‌باشد.

پشتيباني بسيج سازندگي

مديركل منابع طبيعي خوزستان بيان كرد: خوزستان ۶/۴ ميليون هكتار مساحت دارد كه حدود ۵ ميليون هكتار از اين وسعت شامل مراتع، جنگل ها، اراضي بياباني و ساحلي است.

وي افزود: اقداماتي كه اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان با حمايت و پشتيباني تمامي مسؤولين استان به ويژه بسيج سازندگي انجام داده از ساحل خليج فارس با جنگل‌كاري گونه حرا و با حدود ۷۰۰ هكتار شروع شده است و در ادامه در اراضي بياباني به دستور مقام معظم رهبري، از سال ۹۵ در جهت كاهش آلام مردم خوزستان، ۲۷ هزار هكتار نهال كاري صورت گرفته است.

كياني عنوان كرد: در ادامه كارهاي بسيار خوبي در ارتفاعات و جنگل‌هاي زاگرس، بيش از ۹۸۰ هزار هكتار جنگل در سطح استان، در قالب پروژه هاي آبخيزداري كه در سال جاري نزديك ۶۲۰ هزار مترمكعب كارهاي سازه‌اي در قالب ۴۶ بند، بندهاي بزرگ و متوسط در سطح استان انجام شد كه از فرسايش و سيل و روان‌اب‌هاي مخربي كه زيرساخت‌هاي اقتصادي استان را دچار آسيب خواهد كرد جلوگيري مي‌كند‌.

وي افزود: اين دو برنامه عظيم در استان كه شامل مقابله با پديده گردوغبار و همچنين برنامه‌هاي آبخيزداري است با عنايت و درايت مقام معظم رهبري و اختصاص بودجه ويژه براي اين كارها به ويژه در استان خوزستان انجام شده است.

مديركل منابع طبيعي خوزستان عنوان كرد: از زحماتي كه در بحث كنترل گردوغبار توسط بسيج سازندگي استان و با حمايت و درايت ويژه فرمانده سپاه ولي عصر (عج) انجام شده، تقدير و تشكر مي‌كنم.

وي افزود: بيش از ۵ هزار هكتار برنامه‌هاي مراقبت و نهال كاري و نگهداري در كانون‌هاي گردوغبار و ۸ هزار هكتار پروژه مديريت روان‌آب در سال جاري توسط بسيج سازندگي انجام شد كه به عنوان بزرگترين پروژه بسيج سازندگي در سطح كشور مطرح شد و يك پروژه ويژه و شاخص كه پروژه‌هاي كم‌هزينه پربازده و مبتني بر توان و ظرفيت اكولوژيكي منطقه بود توسط بسيج اجرا شد.

كياني گفت: ما در جهت حفاظت از اراضي ملي پروژه كاداكس را در استان شروع كرديم كه قراردادهاي سال جاري ما بالغ بر ۵/۲ ميليون هكتار است.

وي افزود: بحث بلوك‌بندي حفاظتي نيز با كمك بسيج سازندگي در سطح استان در حال اجرا است كه به جهت جلوگيري از دست اندازي به عرصه‌هاي ملي و تخريب جنگلها و مراتع اين پروژه با كمك نيروهاي جهادي در سطح استان در حال اجرا است.

برنامه روز درختكاري در قطعه نهال كاري شده به نام حضرت علي عليه السلام كه توسط ناحيه مقاومت بسيج امام علي (ع) شهر اهواز اجرا شده در مساحتي بالغ بر ۳۳۰ هكتار و توسط ناحيه مقاومت بسيج امام علي (ع) و پايگاه امام حسين (ع) در اين منطقه عملياتي شد كه يكي از قطعات نمونه و شاخص در بحث كنترل گردوغبار است.

اين برنامه‌ها و پروژه‌ها توسط منابع طبيعي، آبخيزداري و بسيج سازندگي و گروه‌هاي جهادي در سطح استان براي كنترل كامل كانون‌هاي گردو‌غبار با قدرت و صلابت ادامه خواهد داشت.