خوزنا : راهكارهاي افزايش امنيت در گوشي‌هاي اندرويد
چهارشنبه، 18 فروردین 1400 - 07:32 کد خبر:99061

توسعه تكنولوژي همواره با آسيب‌هايي همراه است، اما ضمن استفاده از مزاياي اين تكنولوژي بايد راهكارهاي لازم براي در امان بودن از اين آسيب‌ها را آموخت تا طعمه مجرمان سايبري نشويم بويژه در شرايط كنوني كه همه به نوعي داراي گوشي‌هاي اندرويد هستند، بايد سطح دانش سايبري خود را افزايش دهند.

ايرنا: تنها راه در امان بودن در ميان لابيرنت هاي مجازي و گوشي هاي هوشمند بالا بردن سطح دانش سايبري است چرا كه مجرمان نيز خود را به روز كرده اند و از روش هاي سنتي فاصله گرفته و با افزايش دانش سايبري خود نحوه سرقت اطلاعات و انواع كلاهبرداري ها را آموخته اند. يكي از انواع كلاهبرداري هاي مجرمان، سرقت اطلاعات گوشي هاي هوشمند است براين اساس بايد بدانيم با اين تكنولوژي چگونه بايد كار كنيم تا در دام شيادان گرفتار نشويم.

كارشناسان پليس فتا توصيه مي كنند كه صاحبان گوشي هاي اندرويد بايد  اپليكيشن‌ها را از منابع معتبر دريافت كرده، يك رمز عبور يا الگوي مطمئن داشته باشند و  به مجوزهاي دسترسي اپليكيشن‌ها كاملا توجه كنند. از سوي ديگر گوشي هاي اندرويد و برنامه‌هاي آن را بايد هميشه به‌روز نگه داشته و  از يك برنامه امنيتي و آنتي‌ويروس استفاده كنند.

همانطور كه گفته شد، گوشي‌هاي هوشمند و اندرويدي هميشه هدف حمله هكرها و مجرمان هستند. براي اينكه از گوشي و محتويات روي آن در برابر چشمان و انگشتان مهاجمان مراقبت كنيم چه راهكارهايي لازم است، كارشناسان پليس فتا در توصيه به هموطنان مي گويند، بايد بر روي گوشي هاي هوشمند خود گذرواژه مناسبي ايجاد كنيم، همواره از نرم افزارهاي امنيتي و ويروس كش هاي بروز استفاده كرده و از روت كردن سيستم عامل گوشي هاي هوشمند پرهيز كنيد (با روت كردن سيستم عامل گوشي هاي هوشمند دسترسي به فايل‌هاي سيستمي فعال شده و امنيت موبايل شما كاهش مي يابد اين كاهش امنيت باعث مي شود بد افزارها راحت تر از قبل به فعاليت هاي مخرب خود بپردازند و به راحتي به بخش هاي سيستم عامل دسترسي يابند).

 "روت به زبان ساده يعني دسترسي ريشه‌اي به دستگاه اندرويد، وقتي گوشي را براي اولين بار روشن مي‌كنيد در قسمت تنظيمات يا Settings مي‌توانيد گزينه‌هاي زيادي را به دلخواه خود تغيير دهيد اما اين تنظيمات تنها چيزهايي هستند كه سازنده گوشي اجازه تغيير در آن‌ها را داده است. حال آن‌كه با روت كردن مي‌توانيد هر تغييري كه دلتان خواست در گوشي بدهيد. روت كردن گارانتي دستگاه شما را باطل مي‌كند و ريسك هم دربر دارد اما اگر طبق راهنماها عمل كنيد هيچ‌گاه به مشكلي بر نخواهيد خورد. " 

خطر هك شدن در كمين گوشي اندرويدي

كارشناسان حوزه امنيت سايبري با انتشار يك گزارش جديد نسبت به آسيب پذيري گوشي هاي اندرويدي در برابر حملات هكري هشدار دادند. به استناد اين گزارش كه توسط انجمن مصرف‌كنندگان ويچ در انگلستان منتشر شده است، حدود ۴۰ درصد از كاربران اندرويد با نسخه‌هاي قديمي‌تر اين نرم‌افزار كار مي‌كنند كه هيچ آپديت امنيتي جديدي از گوگل دريافت نمي‌كند. اين به آن معناست كه اين گوشي‌ها كه بسياري از آن‌ها حتي به تازگي خريداري شده‌اند، در برابر اشكالات نرم‌افزاري آسيب‌پذير بوده و هكرها به راحتي مي‌توانند به آن‌ها نفوذ كنند.

به استناد آمار و ارقامي كه گوگل در سال ۲۰۱۹ منتشر كرد، بيش از ۲.۵ ميليارد دستگاه اندرويدي فعال در جهان وجود دارد كه اندرويد را به محبوب‌ترين سيستم عامل دنيا تبديل مي‌كند. بر همين اساس، ميليون‌ها و شايد ميلياردها اسمارت فون (داراي سيستم عامل است كه اجازه اجراي اپليكيشن هاي متفاوت را مي دهد) به طور بالقوه در خطر سرقت اطلاعات و ديگر حملات سايبري قرار دارند.

سازمان ويچ در گزارش خود تاكيد كرده است، كاربراني كه از گوشي‌هاي اندرويدي كه در سال ۲۰۱۲ يا پيش از آن عرضه شده‌اند، از جمله گوشي‌هاي محبوبي چون سامسونگ گلكسي اس۳ و سوني اكسپريا اس، استفاده مي‌كنند؛ بايد به طور خاص در اين باره نگران باشند.

چه برنامه هاي خطرناكي را بايد از گوشي هاي اندرويد خود حذف كنيم؟

برنامه هاي مخرب اندرويد جديد شناسايي شده كه بايد سريع از روي دستگاه حذف شود. كارشناسان مي گويند، چنانچه از آن دست افرادي هستيد كه مدام برنامه و بازي‌هاي جديد را از پلي استور دريافت مي‌كنيد، بهتر است پيش از نصب اين اپ‌ها، موارد امنيتي مرتبط با آن را بررسي كنيد. برخي از بدافزارها براي مدت زمان زيادي قابل شناسايي نخواهند بود. چنانچه كاربران تمام موارد امنيتي پيش از نصب را نيز رعايت كرده باشند، باز هم ممكن است گرفتار چنين بدافزارهايي شوند. وجود چنين اپ‌هايي اخيرا در پلي استور به طرز چشمگيري افزايش يافته است و كارشناسان امنيتي هر هفته ده ‌ها برنامه مخرب اندرويد در آن كشف مي‌كنند.

نكات مهم امنيتي براي كاربران اندرويد

مهم است كه تلفن همراه هوشمند امن باشد اما داشتن امنيت الزاما نياز به انجام فرآيندي گران قيمت و پيچيده ندارد، چند گام ساده براي حفاظت از دستگاه‌هاي اندرويدي كافي است. از جمله اينكه گوگل چهار توصيه امنيتي در وبلاگ خود ارائه مي دهد كه يكي از آنها استفاده از Google Play براي دانلود برنامه‌ها است. اين يك نكته هوشمندانه است، گرچه گزينه‌هاي امنيتي ديگري مانند Amazon Underground و سامسونگ و ساير فروشگاه‌هاي نرم افزاري شركت‌هاي توليدكننده تلفن همراه وجود دارد. اگر برنامه‌اي را كه دوست داريد در يك فروشگاه نرم افزاري ديگري پيدا كرديد، كاملا از امن بودن آن اطمينان حاصل كنيد براين اساس ابتدا سازنده برنامه را بررسي كنيد و بررسي‌ها را قبل از دانلود انجام دهيد.

كارشناسان مي گويند، استفاده از يك برنامه امنيتي براي محافظت از گوشي هاي هوشمند يا تبلت خود در برابر نرم افزارهاي مخرب را مدنظر قرار دهيد.  روت كردن، به شما امكان كنترل دستگاه خود را مي‌دهد، از جمله نصب نرم افزار امنيتي قوي و دسترسي سريع به به روز رساني نرم افزارهاي اندرويد كه اغلب شامل وصله‌هاي امنيتي هستند. بروز نگه داشتن نرم افزارها يك راهكار موثر براي جلوگيري از آسيب پذيري هاي اندرويد است. همچنين صفحه خود را با استفاده از رمز عبور، پين، الگو يا اثر انگشت قفل كنيد در حالي كه اين كار مي‌تواند براي باز كردن قفل گوشي شما آزار دهنده باشد، اين يك تمرين خوب براي جلوگيري از نفوذ هكرهاي احتمالي است. همچنين مي‌توانيد صفحه قفل خود را به اعلان (نوتيفيكيشن) هاي سطحي و ساير اطلاعات سفارشي كنيد.

از ديگر راهكاري موثر اين است كه تظيمات گوگل براي يافتن گوشي تلفن همراه را تنظيم كنيد. اين ابزار به شما اجازه مي دهد گوشي خود را از راه دور قفل كنيد، اگر دستگاه را از دست بدهيد، با استفاده از اين ابزار مي تواند مكان گوشي را رديابي كرده و تمام اطلاعات را پاك كنيد. اين كار بسيار آسان و سريع است و چنانچه گوشي خود را از دست بدهيد،  پشيمان نخواهيد شد چرا كه رديابي موقعيت مكاني نياز به فعال شدن تنظيمات موقعيت مكاني دارد كه باتري گوشي را سريعتر تخليه مي‌كند.

از ديگر راهكارها اين است كه دسترسي‌هاي  برنامه‌هاي خود را بررسي كنيد. در نسخه هاي اندرويد Marshmallow و نسخه‌هاي بعد از آن مي‌توانيد دسترسي هايي كه برنامه‌هاي شما دارند را سفارشي سازي كنيد و آنها را كم يا زياد و مشاهده كنيد يا از همه مهم تر اينكه آنها را تغيير دهيد در حالي كه شما در آن برنامه هستيد.

نكته ديگر اينكه داده هاي دستگاه (فايل‌ها، تصاوير، برنامه ها) خود را رمزگذاري كنيد. شما مي‌توانيد اين مورد را در تنظيمات، در بخش امنيت بررسي كنيد. گوگل به طور پيش فرض دستگاه‌هاي پيكسل‌ را رمزگذاري مي‌كند، اما شما بايد آن را با اكثر دستگاه‌هاي ديگر فعال كنيد. توجه داشته باشيد كه اين فرآيند ممكن است بيش از يك ساعت طول بكشد و شما بايد دستگاه خود را فعال نگه داريد، بنابراين بهتر است قبل از شروع اين فرايند، آن را در شب انجام دهيد. رمزگذاري كردن  گوشي  شما نياز به استفاده از يك رمز عبور يا اثر انگشت براي باز كردن قفل دستگاه شما دارد.

توصيه ديگر اين است كه با غريبه ها صحبت نكنيد، روي لينك‌هاي ارسال شده از سوي شماره ها يا آدرس‌هاي ايميل ناشناس كليك نكنيد. در عوض، محتوا را بلافاصله حذف كنيد. در حالي كه برخي از اين لينك‌ها بي‌ضرر هستند؛ اكثر آنها اين طور نيستند. اين توصيه ها براي حفظ امنيت گوشي‌هاي هوشمند يا تبلت اندرويدي است با اين حال، در مورد آسيب‌ها و تهديدات سايبري به روز باشيد تا بتوانيد اقدامات امنيتي لازم را انجام دهيد.

راه كارهاي ساده براي افزايش امنيت اندرويد گوشي هاي هوشمند

 همان طور كه گفته شد، امنيت يكي از مهمترين دغدغه هاي كاربران است مخصوصا در مورد گوشي هاي اندرويدي، براي ارتقا امنيت دستگاه آندرويد خود، راه خهاي ساده تري نيز وجود دارد. به گفته كارشناسان پليس فتا، صاحبان گوشي هاي اندرويد سعي كنند برندهايي را انتخاب كرده كه وصله‌هاي مربوط به آسيب‌پذيري‌ها را در اسرع وقت منتشر كند.

براي تلفن همراهتان قفل نرم‌افزاري تعبيه كرده و در موارد عدم استفاده آن را قفل كنيد بهترين روش براي قفل كردن تلفن، استفاده از PIN Code است و شكستن آن معمولا سخت‌تر از اثرانگشت، اسكن قرنيه، شناسايي صدا  است.

توصيه ديگر اين است كه احراز هويت دو مرحله‌اي را براي حساب كاربري Google خود فعال كرده و از آنجايي‌كه اكانت Gmail شما در تلفن همراهتان باز است، در صورت دستيابي مهاجمان، امنيت تمام نرم‌افزارها و اطلاعات شما به خطر مي‌افتد. بنابراين وارد حساب كاربري Gmail خود شده و two-step verification را فعال كرده و آن را به شماره تلفن همراه خود وصل كنيد.

 فقط از نرم‌افزارهاي موجود در Play Store (فروشگاه برنامه ها) استفاده كرده چرا كه بيشترين آلودگي‌هاي بدافزاري در پلتفرم آندرويد از طريق منابع ثالث و متفرقه‌ي انتشار نرم‌افزار گسترش مي‌يابند. منابعي مانند كانال‌هاي تلگرامي، انجمن‌هاي تلفن همراه، وب‌سايت‌ها و وبلاگ‌هاي متفرقه، اگرچه تمام نرم‌افزارهاي Play Store شركت گوگل امن نيستند، ولي درصد آلودگي در اين فروشگاه معتبر بسيار پايين‌تر از ساير فروشگاه‌ها است.

از رمزنگاري دستگاه استفاده كرده چرا كه با اين اقدام اطلاعات دستگاه رمز مي‌شود و در صورت به سرقت رفتن آن‌ها، قابل‌استفاده نيست. هنگام استفاده از اينترنت‌هاي رايگان يا واي فاي هاي عمومي از شبكه خصوصي مجازي وي پي ان  استفاده كنيد. وي پي ان يك كانال امن در يك شبكه ناامن ايجاد مي‌كند و داده‌هاي شما از آن طريق جابه‌جا مي‌شوند كه در شرايط اضطرار براي استفاده از اينترنت‌هاي عمومي گزينه‌ي مناسبي است.  

استفاده از مديريت پسورد از ديگر راهكار ها است، وقتي صحبت از رمز عبور به ميان‌ مي‌آيد، مي توانيد، استفاده از يك رمز عبور مشترك براي همه ‌جا كه انتخاب بسيار مبتديانه‌اي است، استفاده كنيد، نوشتن رمزها بروي كاغذ، حفظ كردن تمام رمزهاي عبور، كه كاري سخت و دشوار است، استفاده از نرم‌افزارهاي مديريت رمز عبور، استفاده و نصب نرم‌افزار ضدويروس، قطع راه‌هاي ارتباط  مانند بلوتوث و واي فاي در مواقعي كه استفاده نمي‌شوند علاوه برافزايش عمر باطري مي‌تواند امنيت بيشتري را برايتان به ارمغان بياورد. چنانچه اگر از نرم‌افزاري استفاده نمي‌كنيد، آن را حذف كنيد و اگر از نرم‌افزاري استفاده مي‌كنيد، دائماً آن را بروز رساني نكنيد.

مراقب تله كلاهبرداران در دسترسي غيرمجاز به گوشي تلفن همراهتان باشيد

سرهنگ رامين پاشايي معاون اجتماعي پليس فتا ناجا در خصوص دسترسي غيرمجاز كلاهبرداران به گوشي تلفن همراه كاربران هشدار داد و اعلام كرد: هموطنان مراقب تله كلاهبرداران باشند تا مورد سوءاستفاده قرار نگيرند. در اين روش كلاهبرداري افراد مجرم و سودجو با ايجاد دسترسي غيرمجاز به مخاطبين و شبكه‌هاي اجتماعي قربانيان، ضمن برقراري تماس تلفني با ايشان و معرفي خود به عنوان ضابط قضائي و انجام مهندسي اجتماعي خاص، فرد قرباني را وادار به خاموش نمودن تلفن همراه نموده و با سوءاستفاده از موقعيت پيش آمده با ارسال پيام به مخاطبين و آشنايان ايشان در شبكه‌هاي اجتماعي تقاضاي انتقال وجه فوري به دليل مشكل مالي را مطرح نموده و از اين طريق نسبت به كلاهبرداري و دريافت وجه از آشنايان و مخاطبان فرد قرباني را مي‌نمايد.

اين مقام انتظامي در ادامه افزود: باتوجه به اينكه در اين روش كلاهبرداري ايجاد دسترسي غيرمجاز به گوشي تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي به علت بي‌احتياطي افراد صورت مي‌گيرد، به هموطنان توصيه نمود: از واگذاري گوشي تلفن همراه خود به افراد غريبه خودداري نموده و همواره دسترسي مستقيم به گوشي تلفن همراه و شبكه‌هاي اجتماعي خود را با رمز محدود نموده و در هنگام نياز به تعميرات و دريافت خدمات موبايلي صرفاً به نمايندگي و تعميرگاه مجاز مراجعه نموده و از نصب هرگونه اپليكيشن و برنامه جانبي بر روي گوشي تلفن همراه خود كه از طريق منابع ناشناس و در قالب شبكه‌هاي اجتماعي ارسال مي‌گردد، اكيداً خودداري نمايند.

معاون اجتماعي پليس فتا ناجا گفت: افراد سعي كنند اپليكيشن‌هاي مورد نياز را از منابع معتبر تأمين نمايند تا از سوءاستفاده افراد در امان بمانند.

سرهنگ پاشايي به كاربران توصيه كرد: در هنگام دريافت هرگونه پيام از سوي دوستان و آشنايان با مضمون واريز فوري پول به علت هرگونه نيازمندي ابتدا از صحت درخواست، با برقراري تماس تلفني با فرد ارسال كننده پيام اطمينان حاصل نمايند. همچنين در هنگام انتقال وجه به حساب‌هاي مورد نظر نام و نام خانوادگي دريافت كننده وجه را با دقت كنترل نموده و از شتاب زدگي در انجام هرگونه عمليات بانكي اجتناب كنند و  در صورت مشاهده موارد مشكوك مراتب را از طريق سايت رسمي پليس فتا به نشاني اينترنتي www.cyberpolice.ir بخش گزارشات مردمي منعكس كنند.