خوزنا : كانون‌هاي بيماري هاري در خوزستان ۸۰ درصد كاهش يافت
چهارشنبه، 18 فروردین 1400 - 16:50 کد خبر:99121

رييس اداره بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي اداره كل دامپزشكي خوزستان گفت: كانون‌هاي بيماري‌ مشترك هاري در خوزستان، با انجام برنامه‌هاي واكسيناسيون، تا ۸۰درصد كاهش يافته است.

ايرنا:دكتر محمد آنتيك چي با بيان اينكه تعداد كانون‌هاي بيماري هاري در خوزستان از ۱۰ كانون در سال ۱۳۹۸ به ۲ كانون در سال ۱۳۹۹ رسيد افزود: اين كاهش ۸۰ درصدي حاصل واكسيناسيون (مايه كوبي)هدفمند و برنامه‌ريزي شده اداره كل دامپزشكي خوزستان در جريان سال هاي اخير بوده است.
وي با بيان اينكه در چند سال اخير بيش از ۱۲ هزار قلاده سگ در خوزستان واكسينه شدند گفت:با كاهش قابل ملاحظه كانون‌هاي هاري در خوزستان ، ميزان ابتلا به اين بيماري نيز سير نزولي داشته است و امسال نيز روند واكسيناسيون سگ‌هاي ناقل بيماري ويروسي هاري در استان ادامه خواهد داشت.
آنتيك چي افزود: واكسيناسيون سگ‌هاي حامل ويروس هاري در كانون هاي اين بيماري از محل اعتبارات دامپزشكي انجام مي‌شود.     
رييس اداره بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي دامپزشكي خوزستان ادامه داد: ۷۵درصد بيماري‌هاي عفوني نوپديد و بازپديد كه جوامع انساني را مبتلا مي‌سازد، بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان از جمله بيماري هاري است.
هاري نوعي بيماري ويروسي است كه ويروس آن از طريق بزاق حيوان هار و محل گازگرفتگي وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهايي در ماهيچه‌ها رفته و شروع به تكثير مي‌كند.
اين ويروس در انسان و ساير پستانداران خونگرم نيز قابليت رشد و تكثير را دارد.