خوزنا : جزييات جديد از حادثه كشتي ايراني ساويز
پنجشنبه، 19 فروردین 1400 - 07:34 کد خبر:99155

جزييات جديدي از حادثه اي كه براي كشتي ايراني ساويز رخ داده منتشر شد.

 ايرنا: به نقل از نور نيوز،  روز سه‌شنبه هفدهم فروردين‌ماه كشتي ايراني ساويز نزديك سواحل جيبوتي در درياي سرخ مورد حمله قرار گرفت.

در اين خصوص يكي از كاركنان اين كشتي گفت: روز قبل از حادثه يك فروند بالگرد ناشناس به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه به گشت‌زني در اطراف كشتي ساويز پرداخت.

او افزود: روز حادثه نيز پس از گذشت حدود ۴ ساعت از حمله به كشتي، از ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح به وقت محلي دو فروند شناور تندرو  ناشناس در نزديكي كشتي به گشت‌زني پرداختند.

كشتي غير نظامي ساويز بر اساس اعلام قبلي رسمي و هماهنگي‌هاي انجام شده با سازمان بين‌المللي دريانوردي به عنوان نهاد مرجع، براي برقراري امنيت دريانوردي در مسير خطوط كشتي‌راني و مقابله با دزدان دريايي در منطقه درياي سرخ و خليج عدن مستقر شده بود.

اين كشتي عملا به عنوان ايستگاه پشتيباني فني و تداركات ايران در درياي سرخ عمل مي‌كرد و لذا مشخصات و ماموريت اين كشتي قبلا به صورت رسمي به آن سازمان اعلام شده بود.

گمانه‌زني‌هاي رسانه‌هاي خارجي در اين خصوص، از همان ابتدا انگشت اتهام اين حمله را متوجه رژيم صهيونيستي كرد كه با توجه به شرارت‌هاي مسبوق به سابقه آن محتمل مي‌نمود.

نيويورك تايمز اما روز چهارشنبه به نقل از يك مقام آمريكايي اين اتهام را تاييد كرد و نوشت كه رژيم صهيونيستي، آمريكا را از حمله به كشتي ساويز در درياي سرخ مطلع كرده است.

از سوي ديگر؛  سخنگوي وزارت دفاع آمريكا مدعي شد كه اطلاعي در اين باره ندارد و با رد هرگونه نقش نظاميان آمريكايي در اين حمله تاكيد كرد كه هيچ‌يك از نيروهاي آمريكايي در حمله به اين كشتي نقشي نداشته‌اند.

در اين ميان؛ «بني گانتس» وزير جنگ رژيم صهيونيستي در واكنش به گزارش نيويورك تايمز گرچه به صورت مستقيم نقش داشتن تل‌آويو در حمله به كشتي ايراني را نپذيرفت، اما اظهار داشت: تل‌آويو هرجا لازم باشد ورود كرده و از منافع امنيتي خود حفاظت خواهد كرد.

در همين حال فضاسازي رسانه‌اي صورت گرفته پيرامون اين حادثه به گونه‌اي بوده كه بدون ارائه هيچ سندي ضمن متهم كردن ايران به حمله به شناورهاي اسرائيلي سعي ‌شده اين شرارت اقدامي تلافي‌جويانه توصيف شود.

بر اين اساس و با توجه به اظهارات يكي از كاركنان اين كشتي، در صورت نقش داشتن بالگرد ناشناس در  پشتيباني از حمله به كشتي ايراني ساويز، احتمال دست داشتن يك كشور ديگر در اين رخداد وجود دارد.