خوزنا : برنامه‌ريزي براي بازگشت زائران اربعين
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 10:02     کد خبر: 117708

ايسنا: معاون مركز پزشكي حج و زيارت و مدير عمليات پزشكي جمعيت هلال احمر ضمن تشريح شرايط ارائه خدمات به زائران ايراني در عراق، در عين حال تمهيدات در نظر گرفته شده براي بازگشت زائران به كشور را تشريح كرد.

دكتر طاهر درودي درباره وضعيت ارائه خدمت هلال احمر در عراق به زائران اربعين، گفت: طبق برنامه‌ريزي كه انجام شده بود، حدود ۱۸۵ نفر از نيروهاي بهداشتي و درماني و پشتيباني را در دو درمانگاه نجف و كربلا مستقر كرديم. ارائه خدمات به زائران از چند روز گذشته شروع شده است. روزهاي اول خلوت‌تر بود. زيرا زائران ايراني هنوز نرسيده بودند و اكنون هم با توجه به افزايش زائران ايراني، افزايش ارائه خدمات را در درمانگاه‌هاي نجف و كربلا داريم.

تاكنون مورد قطعي كرونا نداشتيم

پروتكل شناسايي و درمان زائران مشكوك به كرونا

وي با بيان اينكه در مجموع وضعيت خوب و قابل قبول است، گفت: خدا را شكر تاكنون در بين زائراني كه مراجعه كرده‌اند، مورد مثبت قطعي شده كرونا را نداشتيم. چند مورد مشكوك بوده كه پيشنهاد شده براي بررسي بيشتر آزمايشات تكميلي برايشان انجام شود. همكاران ما در درمانگاه‌هاي نجف و كربلا به محض مشكوك شدن به كسي در زمينه ابتلا به كرونا، بلافاصله با رپيد تست‌هايي كه در اختيار دارند، تست اوليه را انجام مي‌دهند و در صورتيكه رپيد تست مثبت باشد يا مشكوك به مثبت بودن باشيم، هماهنگي لازم را با بيمارستان‌هاي عراقي انجام داديم تا در صورت نياز به انجام تست PCR براي افراد مشكوك با ما همكاري كنند و ان‌شاءالله از آنها كمك مي‌گيريم و فرد براي انجام تست PCR به بيمارستان‌هاي عراق معرفي مي‌شود.

درودي ادامه داد: براي مواردي كه مثبت قطعي شوند كه البته تاكنون مورد قطعي كرونا نداشتيم، طبق برنامه و پروتكلي كه داريم و با توجه به هماهنگي‌هايي كه با اورژانس كشور انجام شده، اين افراد بلافاصله به نقطه صفر مرزي منتقل و تحويل اورژانس كشور مي‌شوند و در داخل ايران وزارت بهداشت هماهنگي‌هاي لازم را براي توزيع اين افراد در بيمارستان‌هايي كه ظرفيت دارد، انجام مي‌دهد تا درمان‌هاي استاندارد را انجام دهند. با اين حال خدا را شكر تاكنون مورد مثبت قطعي كرونا نداشتيم.

معاون مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر درباره ساير خدمات ارائه شده در درمانگاه‌هاي هلال احمر در عراق، گفت: خدمات ما مانند سال‌هاي گذشته در حد خدمات سرپايي است. در صورتيكه بيمار به خدمات بيشتر و خدمات بستري نياز داشته باشد، با توجه به هماهنگي‌هايي كه انجام شده، بيمار توسط آمبولانس‌هاي ما به بيمارستان‌هاي عراقي براي ارائه خدمات بستري منتقل مي‌شود. خدمات روتين ما مراجعات سرپايي عمومي است. در عين حال تيم متخصصين‌مان هم در نجف و هم در كربلا حضور دارند؛ اعم از متخصص داخلي، طب اورژانس، متخصص قلب و امسال به دليل شرايط خاص كرونا فوق تخصص ريه هم در تيم‌مان داريم و متخصص ارتوپد كه با توجه به مراجعات، ارائه خدمت را انجام مي‌دهيم.

درودي گفت: يكي دو مورد بستري داشتيم كه يك مورد سكته قلبي بود كه اقدامات لازم براي بيمار انجام شده، درمان‌هاي اوليه را دريافت كرده و شرايط بيمار پايدار شده است و قرار است كه به مرز منتقل شده و به ايران بازگردد. مورد بستري حاد و خاصي را تاكنون نداشته‌ايم. چند مورد خفيف هم بودند كه اقدامات لازم برايشان انجام شده است.

تمهيدات بازگشت زائران اربعين به كشور

وي درباره تمهيدات لازم براي بازگشت زائران اربعين، گفت: در سال‌هاي قبل به طور معمول همه زائران صبر مي‌كردند و بعد از اربعين به ايران بازمي‌گشتند، اما اكنون با توجه به شرايطي كه داريم، زائرين شرايط را از نظر زماني تقسيم مي‌كنند و ما به مرور بازگشت زائرين را داشتيم، اما فكر مي‌كنيم، عمده بازگشت از دو روز آينده خواهد بود. با توجه به اينكه زمان اربعين در عراق يك روز با ايران متفاوت است.

درودي افزود: باتوجه به هماهنگي‌هاي انجام شده و مصوبه ستاد مركزي اربعين، بررسي و غربالگري هنگام بازگشت زائران بر عهده كميته بهداشت و درمان و وزارت بهداشت است كه باتوجه به پروتكل‌هايي كه وجود دارد، اقدام مي‌كنند، اما فعلا دستورالعمل خاص و ويژه‌اي از سوي وزارت بهداشت براي ورود ابلاغ نشده است. البته هماهنگي‌ها در حال انجام است و به زودي دستورالعمل خاصي هم ابلاغ مي‌شود كه اطلاع خواهيم داد.

توصيه هايي به زائران اربعين حين و بعد از بازگشت به كشور

وي درباره اقدامات پيشگيرانه‌اي كه با توجه به شرايط كرونا بايد در حين بازگشت و بعد از بازگشت از عراق از سوي زائران رعايت شود، گفت: زائران حتما مراقبت كنند، حتما از ماسك استفاده كرده و دائما دست‌هايشان را بشويند. اگر در طول مسير مي‌خواهند از غذا استفاده كنند يا از غذاهاي نذري مصرف كنند، حتما در شرايط مطمئن استفاده كنند، حتما از غذاهاي گرم استفاده كرده و از مصرف غذاهاي سرد يا مانده شده خودداري كنند. ترجيحا از محل‌هايي كه شرايط بهداشتي بهتري دارند، خدمات را دريافت كنند. هنگام مراجعه به مرز اگر احساس بيماري، ضعف، خستگي و تب و بي حالي دارند، حتما به همكاران وزارت بهداشت به عنوان تيم مراقبت مرزي كه در مرزهاي زميني و هوايي مستقرند، علائم‌شان را اطلاع دهند تا بررسي‌هاي بيشتر انجام شود و در صورت نياز درمان يا خدمات بيشتر را به آنها ارائه دهند.

درودي گفت: هنگام بازگشت به منزل هم اكيدا توصيه مي‌كنيم كه به هيچ عنوان روبوسي، بازديد، دورهمي و برگزاري مراسم‌هايي كه در سال‌هاي قبل مرسوم بود، نداشته باشند. زيرا تجمع و ازدحام به شدت منجر به همه‌گيري بيماري مي‌شود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها