خوزنا : اين خوردني مفيد را هرگز خام مصرف نكنيد
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 10:03     کد خبر: 117709

برترين‌ها: مصرف برخي از مواد غذايي خام به گفته متخصصان براي بدن مفيد است اما نوعي غلات وجود دارد كه بايد از خام خوردن آن جلوگيري كنيد چون خطرات زيادي براي سلامتي دارد.

راه هاي بسيار زيادي براي آماده كردن مواد مغذي مفيد وجود دارد كه باعث مي شود آن ها را با طعم عالي ميل كنيد. شما مي توانيد آنها را بخارپز يا گريل كنيد و يا حتي گاهي اوقات آن ها را خام مصرف كنيد.

بعضي از متخصصان پيشنهاد مي كنند كه بهتر است برخي از مواد غذايي را خام مصرف كنيد اما يكي از انواع دانه ها و غلات وجود دارد كه هرگز نبايد آن را خام بخوريد زيرا خطر زيادي براي سلامتي شما دارد كه در اين قسمت از بهداشت و سلامت نمناك آن را به شما معرفي خواهيم كرد.

اين خوردني مفيد را هرگز خام مصرف نكنيد

هرگز نبايد جوانه ها را خام مصرف كنيد

اگر به دنبال خوردني مفيد براي ميان وعده هستيد و مي خواهيد آن را خام مصرف كنيد؛ سازمان كنترل و پيشگيري از بيماري ها پيشنهاد مي كند كه جوانه هاي خام را كنار بگذاريد و به سراغ مصرف خام آن ها نرويد.

جوانه ها از دانه هايي كه در محيط گرم و مرطوب هستند، ايجاد شده اند و محل مناسبي براي رشد باكتري از جمله باكتري سالمونلا، ليستريا و اي.كولي مي باشند. اين باكتري ممكن است در هر كدام از اين محصولات وجود داشته باشد اما وجود آنها در جوانه ها بيشتر است و خطرات زيادتري را ايجاد مي كند.

اگر مقدار كمي از اين باكتري ها در اين دانه ها وجود داشته باشد، اين باكتري مي تواند داخل جوانه به سطح بالايي برسد و وضعيت هاي خطرناكي را در صورت خام خوردن به وجود بياورد.

عوارض مصرف جوانه ها به صورت خام

سازمان كنترل و پيشگيري از بيماري ها اعلام كرده كه شما حتماً بايد جوانه ها را به طور كامل بپزيد تا سم غذايي آن ها از بين برود. اگر جوانه ها را خام مصرف كنيد و باكتري داخلشان وجود داشته باشد، دچار مسموميت غذايي مي شويد، حتي اگر آن ها را به اندازه كافي نپخته باشيد، باز هم ممكن است واكنش هاي بدي در بدن تان به وجود بيايد، پس آن ها را به طور كامل بپزيد.

شستشوي دقيق و پخت آن ها باعث مي شود كه باكتري هاي مضر از بين بروند و خطر بيماري كاهش پيدا كند. سازمان غذا و دارو پيشنهاد مي دهد كه حتماً قبل از پختن و خوردن، آن ها را زير آب بشوييد تا باكتري هاي موجود روي آن ها كاهش پيدا كند اما بعضي ديگر بر اين عقيده هستند كه شستن به تنهايي نمي تواند عاملي براي از بين بردن باكتري ها باشد و بنابراين حتماً بايد آن ها را بپذيد.

اين خوردني مفيد را هرگز خام مصرف نكنيد

افرادي كه بيشتر در معرض مسموميت جوانه ها هستند

بعضي از افراد در معرض خطر بيشتري براي مسموميت غذايي هستند. همه انسان ها ممكن است كه به مسموميت غذايي دچار شوند اما كودكان زير 5 سال و افراد بالاي 65 سال، خانم هاي باردار و افرادي كه سيستم ايمني ضعيف دارند، در معرض خطرات بيشتري قرار مي گيرند و احتمال شديد شدن بيماري در آن ها بيشتر است زيرا بدنشان توانايي كافي براي مبارزه با جرم ، آلودگي و بيماري را ندارد.

اين افراد نه تنها نبايد اين مواد را خام مصرف كنند، بلكه اگر مقدار پخت آن ها كامل نباشد ، هم هرگز توصيه نمي شود. آن ها همچنين نبايد سير، پياز و بعضي ديگر از غلات و سبزيجات را نيز خام مصرف كنند.

اگر هم از بيرون ساندويچ خريداري كرديد، حتما داخل آن را چك كنيد كه جوانه هاي خام داخلش وجود نداشته باشند. اگر بعد از خوردن جوانه ها هرگونه علائم بيماري داشتيد، حتما به پزشك اطلاع رساني كنيد.

اين خوردني مفيد را هرگز خام مصرف نكنيد

علائم مسموميت با مصرف جوانه ها به صورت خام

علائم مسموميت غذايي مي تواند بسته به نوع باكتري كه مصرف كرده ايد، متفاوت باشد اما در بيشتر حالات خفيف، مسموميت غذايي ممكن است علائمي مثل بيرون روي، انقباضات شكم يا دل درد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و تب را پيدا كنيد كه ممكن است چند ساعت يا چند روز طول بكشد.

سازمان كنترل و پيشگيري از بيماري ها توصيه مي كند كه براي جلوگيري از كم آبي هنگام بيماري، حتماً به اندازه كافي آب و مايعات بنوشيد. اگر علايم شديد مسموميت غذايي را داشته باشيد ، حتماً بايد سريعاً به پزشك مراجعه كنيد.

اين علائم ممكن است شامل اسهال خوني يا اسهالي باشد كه بيش از سه روز به طول مي انجامد، همراه با تب بالا، استفراغ شديد كه مانع از پايين رفتن مايعات مي شود، ادرار نكردن يا ادرار كم، خشكي دهان و گلو، احساس سرگيجه هنگام ايستادن و مسموميت غذايي كه مي تواند عاملي براي مشكلات بلند مدت و طولاني مانند آرتروز مزمن؛ آسيب عصبي و مغز و نارسايي هاي كليوي هم داشته باشد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها