خوزنا : تشريح طرح مجلس براي حذف ارز ترجيحي
شنبه، 2 بهمن 1400 - 17:45     کد خبر: 127468

فارس : عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس از رونمايي شدن سامانه زيرساختي نحوه جبران معيشت مردم با اصلاح ارز ۴۲۰۰ توماني خبر داد و گفت: بر همين اساس قيمت ۲۵ كالاي اساسي ثابت شده و با اعطاي كارت‌هاي الكترونيكي از مردم حمايت مي‌شود.

بهروز محبي نجم‌آبادي عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عزم دولت براي حذف و يا اصلاح ارز ترجيحي ۴۲۰۰ توماني گفت:‌ قواي مقننه و مجريه بنا دارند با همراهي يكديگر به تفاهم مشتركي در مورد چگونگي حذف و يا اصلاح اين ارز باشند. اين در حالي است كه بر اساس فروش نفت و ساير درآمدها ۱۸.۵ ميليارد دلار ارز در سال آينده براي كشور باقي مي‌ماند كه نزديك ۴۶۰ تا ۵۰۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود؛ يكي از مباحث جدي مجلس و دولت در اينباره آن است كه وصول اين موضوع بسيار سخت است اما چاره‌اي جزء اصلاح ارز ۴۲۰۰ توماني نداريم چرا كه اتفاقات بسيار ناگواري در اين حوزه رخ داده است.

نجم‌آبادي گفت:‌بر اساس برآوردها سه ميليون تن گندم وارداتي با ارز ۴۲۰۰ توماني در مسير توزيع در كشور در مسير انحرافي خرج مي‌شود كه نشان مي‌دهد مدل تخصيص يارانه به گندم در اين بخش نيازمند اصلاح است و به نظر مي‌رسد كه اجراي قانون حذف و يا اصلاح ارز ترجيحي ۴۲۰۰ توماني حتي آثار و تبعاتي را در برخي كشورهاي همسايه داشته و تورم را در آنجا افزايش مي‌دهد چرا كه خيلي از اجناس و كالاهاي يارانه‌اي جمهوري اسلامي ايران در آن كشورها وجود دارد و خريد و فروش مي‌شود.

وي تأكيد كرد:‌مجلس به شدت مصر است با حذف و يا اصلاح ارز ترجيحي ۴۲۰۰ توماني به هيچ وجه نبايد به مردم كشورمان آسيبي وارد شود و به همين دليل بنا داريم ۲۵ قلم كالاي اساسي را مشخص كرده و با قيمت فعلي به افراد فروخته شوند تا با استفاده از ظرفيت بن‌هاي الكترونيكي و يا كوپن‌ها اگر قيمت‌ها با حذف و يا اصلاح ارز ۴۲۰۰ توماني گران‌تر شد تخفيفات لازم در آن كارت‌هاي الكترونيكي اعمال شود و افراد بتوانند با آن خريد كرده و اجناس را با همان قيمت قبلي تهيه كنند البته اين موضوع روشي است كه كميسيون تلفيق دارد.

وي اضافه كرد: براي مثال اگر قيمت مرغ كيلويي ۳۰ هزار تومان است و بعد از حذف يا اصلاح ارز ۴۲۰۰ توماني به كيلويي ۶۰ هزار تومان برسد دولت كارت‌هاي الكترونيكي كه به مردم مي‌دهد داراي سهميه خاص مرغ است و عملاً مردم مرغ را با تخفيف خاصي خريداري كرده و اگر هم قيمت‌ها نوساني داشته باشند باز هم اين تخفيف‌ها داراي نوسان خواهند بود البته اين موضوع درباره ساير كالاهاي اساسي يارانه‌اي هم چنين وضعيت را دارد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با تاكيد بر اينكه دولت و مجلس آمادگي لازم را براي اين موضوع دارند خاطرنشان كرد: به زودي از سامانه زيرساختي مخصوص اين موضوع هم رونمايي خواهد شد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها