خوزنا : شرايط پرداخت «دستمزد ايام بيماري» به بيمه‌شدگان مبتلا به اُميكرون
شنبه، 2 بهمن 1400 - 18:00     کد خبر: 127470

مديركل امور بيمه‌شدگان سازمان تأمين اجتماعي درباره روند پرداخت «غرامت دستمزد ايام بيماري» به بيمه شدگان اين سازمان به ويژه مبتلايان به كروناي اميكرون توضيحاتي ارائه كرد.

مهدي شكوري در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به اين پرسش كه «كيت‌هاي تشخيصي هنوز گونه اميكرون را شناسايي نمي‌كنند و افراد مشكوك به كروناي اميكرون طبق تجويز پزشك به قرنطينه مي روند، اما شعب براي درخواست غرامت دستمزد، بدون ارائه تست مثبت كرونا، بيمه شده را مشمول غرامت نمي دانند؛ تكليف بيمه شده در اين موارد چيست؟ » اظهار كرد: به استناد ماده (۵۹) قانون تامين اجتماعي، بيمه‌شدگاني كه تحت معالجه و يا درمان‌هاي توانبخشي قرار مي‌گيرند و بنا به تشخيص سازمان تامين اجتماعي موقتاً قادر به كار نيستند به شرط عدم اشتغال به كار و عدم دريافت مزد يا حقوق، استحقاق دريافت غرامت دستمزد را خواهند داشت.

وي افزود: بنابراين پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري به بيمه شدگان واجد شرايط، قانوناً مستلزم طرح استراحت پزشكي و تاييد آن در مراجع پزشكي معتمد سازمان است.

مدير كل امور بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي ادامه داد: ليكن به منظور جلوگيري از شيوع بيماري كرونا و تسريع و تسهيل در پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري به بيمه‌شدگاني كه به واسطه ابتلا به بيماري كرونا استراحت پزشكي ارائه مي‌كنند، در مواردي كه در گواهي استراحت تجويزي توسط پزشك معالج، به صراحت به ابتلاي بيمه شده به بيماري كرونا (Covid۱۹) از جمله احتمال ابتلا به سويه اميكرون اشاره شده و حداقل يكي از مستندات مربوط به اقدامات تشخيصي و درماني انجام شده (من جمله مدارك بيمارستاني، نسخ دارويي، تست Rapid ، CTscan ريه و...) كه توسط بيمه‌شده ارائه مي شود، مؤيد ابتلاي فرد به بيماري مذكور باشد، پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري به اين قبيل از بيمه‌شدگان بدون نياز به ارائه تست PCR ، براي استراحت‌هاي سرپايي تا ۱۵روز و استراحت‌هاي پزشكي متصل به ايام بستري تا سقف يك ماه بدون نياز به مراجعه بيمه شده به مراجع معتمد پزشكي صورت مي‌پذيرد.

شكوري تاكيد كرد كه بديهي است، چنانچه براساس مدارك ارسالي توسط بيمه شده، امكان تشخيص ابتلاي وي به بيماري كرونا ميسر نباشد، پرداخت غرامت دستمزد پس از طرح موضوع در مراجعه پزشكي معتمد سازمان امكان پذير خواهد بود.

وي اضافه كرد: ضمناً، به منظور تسهيل در پرداخت غرامت دستمزد ايام بيماري و كاهش مراجعه بيمه شدگان به واحدهاي اجرايي، امكان ارائه درخواست و بارگذاري مستندات و مدارك درماني مربوطه از طريق مراجعه به درگاه غير حضوري به نشاني ES.tamin .ir فراهم است.

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها