خوزنا : كشف يك گروه خوني جديد، دانشمندان را شوكه كرد
سه شنبه، 12 مهر 1401 - 12:09     کد خبر: 152759

به گزارش پايگاه خبري خوزنا و به نقل از گجت نيوز: كشف يك گروه خوني جديد در انسان نشان مي‌دهد كه ساختار بدن انسان‌ها تا چه حد پيچيده است. نام اين گروه خوني چيست و چه ويژگي‌هايي دارد

هر انساني عضو يكي از گروه‌هاي خوني است و در كل چند گروه خوني ثابت وجود دارد كه به احتمال زياد نام تمام آنها را شنيده‌ايم اما به نظر مي‌رسد محققان دانشگاه بريستول و واحد خون و پيوند سرويس ملي سلامت انگليس يك گروه خوني جديد ولي نادر كشف كرده‌اند.

كشف يك گروه خوني جديد در انسان

يافته‌هاي اخير محققان و دانشمندان بريستول و NHSBT در مجله انجمن هماتولوژي آمريكا با نام Blood يا خون منتشر شده و مطابق آنچه پژوهشگران مي‌گويند با اين كشف بزرگ راز يك معماي 30 ساله نيز برملا شده است. در ادامه با اين مقاله كوتاه همراه ما باشيد تا نحوه تعيين گروه خوني افراد و راز و رمزهاي اين گروه خوني جديد را مورد بررسي قرار دهيم.

در خون هر فردي يكسري پروتئين‌هايي وجود دارد كه به آنها پروتئين‌هاي گروه خوني يا آنتي ژن گفته مي‌شود. اين پروتئين‌ها درون گلبول‌هاي قرمز وجود دارد و پزشكان با يك آزمايش ساده متوجه نوع پروتئين‌ها مي‌شوند و بدين ترتيب گروه خوني افراد را تشخيص مي‌دهند.

آنتي ژن‌ها وقتي با يك ساختار ناشناس رو به رو شوند واكنش سيستم ايمني نشان خواهند داد. به نظر مي‌رسد اغلب مردم با گروه‌هاي خوني ABO و Rh آشنا هستند اما اين پايان انواع گروه‌هاي خوني نيست و گروه‌هاي ديگري نيز وجود دارند. در صورتي كه بين يك گروه خوني با گروه خوني ديگر تعارض و ناهماهنگي به وجود آيد ايمن سازي دروني يا آلوايمونيزاسيون شكل مي‌گيرد.

در فرآيند ايمن سازي دروني عليه آنتي ژن‌ها نوعي آنتي بادي ايجاد مي‌شود كه توي خون فرد وجود ندارد. وجود آلوآنتي بادي‌ها يا همان پادتن‌هاي داخل گونه‌اي با تحريك سيستم ايمني بدن مي‌تواند باعث ايجاد پيامدهاي باليني براي انتقال خون يا بارداري شود.

همان‌طور كه گفتيم محققان دانشگاه بريستول و آزمايشگاه خوني NHBST با كمك يكديگر موفق شدند يك معماي 30 ساله را حل كنند. آنها در صدد شناسايي سه آنتي ژن شناخته شده بودند كه از نظر ژنتيكي تمايز داشتند و در هيچ يك از گروه‌هاي خوني شناخته شده هم جاي نمي‌گرفتند.

در تحقيق پيش رو محققان موفق شدند با روشي قدرتمند و مطمئن كه به آنها امكان تجزيه و تحليل همزمان تمام توالي‌هاي دي ان اي كدكننده ژن را مي‌داد، افرادي را مورد بررسي قرار دهند كه آلوآنتي بادي‌هايي عليه مجموعه‌اي از آنتي ژن‌هاي Er داشتند. نتايج نشان مي‌داد كه در سطح سلولي آنها يك پروتئين جديد و تغييريافته وجود دارد. (با تغييرات خاصي در ژن‌هاي كدكننده پروتئين Piezo1)

پس از آن دانشمندان دانشگاه بريستول و موسسه NHBST توانستند به كمك روش ويرايش ژن در يك رده سلولي جاودانه، پروتئين Piezo1 را حذف كنند همان را مجدداً به سلول معرفي نمايند. در واقع محققان قصد داشتند بفهمند كه با حذف اين پروتئين، آيا سلول‌ها به آن نياز دارند يا خير؟ در مجموع توانستند درك كنند كه پروتئين Piezo1 براي بيان آنتي ژن Er ضروري است.

تلاش‌هاي پژوهشگران و استفاده از روش‌هاي تركيبي توالي يابي دي ان اي و ويرايش ژن نشان داده‌اند كه پروتئين Piezo1 هم آنتي ژن‌هاي مذكور را دارد و هم يكسري موارد ديگر و تمامي تحقيقات آنها به اين نتيجه رسيده كه Er يك گروه خوني جديد است. همچنين در روند تحقيقات محققان متوجه شدند كه آلوآنتي بادي‌هايي كه در دو زن باردار به دو آنتي ژن تازه كشف شده Er متصل شده بودند، باعث از دست رفتن جنين‌ها شده‌اند.

با اين اوصاف خوشبختانه كشف جديد دانشمندان به آنها كمك مي‌كند بتوانند در برابر بيمارهايي با گروه‌هاي خوني نادر، مجهز باشند چرا كه پروتئين Piezo1 نقش مهم و حياتي در سلامت و بيماري فرد دارد. در مسير تحقيقات همچنان راه براي يادگيري بسيار است ولي باز هم كشف يك گروه خوني جديد نويدبخش اتفاقات خوبي در آينده و سرآغازي براي علوم خون است.

به گفته دكتر تيم ساچ ول از دانشگاه بريستول، اين مطالعه يك نمونه عالي از اين است كه چگونه فناوري‌هاي جديد مي‌توانند با رويكردهاي سنتي تر تركيب شوند و به سوالاتي كه مدت‌ها است ذهن ما را درگير كرده‌اند و پاسخ به آنها غيرممكن به نظر مي‌رسيده است، پاسخ دهند.

همچنين يكي ديگر از نويسندگان اين پژوهش آقاي پروفسور اش اي توي است كه سمت استادي زيست شناسي سلولي در دانشگاه بريستول و مدير واحد تحقيقات خون و پيوند NHR را بر عهده دارد. به گفته ايشان تحقيق مذكور نشان مي‌دهد كه با وجود تمام تحقيقات انجام شده تا به امروز، اين گلبول قرمز ساده همچنان مي‌تواند ما را شگفت زده كند. پروتئين‌هاي Piezo نوعي از پروتئين‌هاي حسي مكانيكي هستند كه توسط گلبول قرمز براي تشخيص زمان فشرده شدن استفاده مي‌شوند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها