خوزنا : پيش‌بيني حوادث سهمگين با كمك رياضيات
یکشنبه، 2 مهر 1396 - 16:34     کد خبر: 71165

خبرگزاري ايسنا:دانشمندان در "موسسه فناوري ماساچوست"(MIT) با همكاري محمد فرازمند دانشمند ايراني اعلام كرده‌اند كه قادرند از مدل‌هاي مهندسي شده براي پيش‌بيني طوفان‌هاي بزرگ استفاده كنند.

 به نقل از اينورس، اين دانشمندان با استفاده از يك سري فرمول‌هاي مهندسي شده، الگوريتم‌هايي را براي پيش‌بيني حوادث سهمگين توسعه دادند.

"تميستوكليس ساپسيس"، يكي از دانشمندان اين موسسه اظهار كرد: در حال حاضر هيچ روشي براي پيش بيني زمان وقوع اين حوادث وجود ندارد به همين خاطر ما چهار چوبي را براي پيش‌بيني اين حوادث عظيم از روي جريان‌هاي سيال آشفته ايجاد كرده‌ايم.

اين الگوريتم جديد از شرايط پيش زمينه حوادثي مانند طوفان‌هاي بزرگ براي پيش‌بيني آنها استفاده مي‌كند.

ساپسيس پيشتر نيز كارهايي را در اين زمينه انجام داده بود اما در اين پژوهش جديد با كمك محمد فرازمند دانشمند ايراني در موسسه فناوري ماساچوست مطالعات پيشين خود را در زمينه پيش‌بيني وقايع بزرگي مانند طوفان‌هاي سهمگين ادامه داد.

وي در اين باره اظهار كرد: اگر ما توانايي پيش‌بيني اين وقايع را داشته باشيم مي‌توانيم استراتژي‌هايي را در جهت جلوگيري از آنها به كار گيريم.

جريان‌هاي سيال آشفته به جريان‌هايي گفته مي‌شود كه به شيوه نامنظم و نه خطي حركت مي‌كنند كه طوفان‌ها نمونه‌اي از آن هستند.

محققان يك الگوريتم ساخته‌اند كه معادلات مربوط به يك نوع آشفتگي به نام "جريان كولموگروف"( Kolmogorov flow) را با داده‌هاي هواشناسي موجود براي ايجاد شرايط پيشگيرانه در برابر جريان‌هاي آشفته تركيب مي‌كند.

آنها دقت اين الگوريتم را با شبيه سازي جريان‌هاي آشفته سنجيدند و در نهايت دريافتند كه اين الگوريتم مي‌تواند با دقتي مابين 75 تا 99 درصد، اين وقايع عظيم را پيش‌بيني كند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها