خوزنا : تهديد سايت‌هاي شرط‌بندي آنلاين را جدي بگيريد!
پنجشنبه، 31 خرداد 1397 - 08:32     کد خبر: 78566

با توجه به برگزاري بازي‌هاي جام جهاني شاهد افزايش فعاليت سايت‌هاي قمار و شرط بندي در فضاي مجازي و به خصوص شبكه‌هاي اجتماعي هستيم. در اين راستا به خانواده‌ها هشدار داده شده كه مراقب فرزندان خود باشند تا در پي وعده‌ها و تبليغات فريبنده در شبكه‌هاي اجتماعي براي شرط بندي در دام مجرمان سايبري گرفتار نشوند.

به گزارش ايسنا، كساني كه به شرط بندي و قمار اعتياد پيدا مي‌كنند قدم در چرخه‌اي مي‌گذارند كه مي‌تواند در نهايت به درماندگي، نااميدي و درمان ناپذيري آن‌ها منجر شود؛ اين افراد فرد بي آن‌كه خود متوجه باشد، ثروت كلاني را در اين راه مي‌بازد و آلوده عملي مي‌شود كه ترك آن برايش دشوار است؛ در حقيقت شرط‌بندي و قمار برايش مكان برآورده شدن نيازهاي روحي و رواني مي‌گردد.

متاسفانه با توجه به برگزاري جام جهاني شاهد افزايش فعاليت اين سايت‌هاي شرط بندي و قمار در فضاي مجازي هستيم و اين امر ضرورت دارد تا خانواده‌ها بيشتر مراقب فعاليت فرزندان خود باشند تا آن‌ها در دام قمار و شرط‌بندي گرفتار نشوند؛ چراكه گرفتار شدن در اين دام خلاصي ندارد و فرد براي رهايي از مشكلات پيش آمده كه همانند باتلاق با دست‌و پا زدن در اين سايت‌ها بيش‌تر فرو مي‌رود.

در اين باره كارشناسان پليس فتا با تاكيد بر اينكه خطر شرط‌بندي و قمار براي كودكان و نوجوانان بيشتر است، تصريح مي‌كنند، بسياري از سايت‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي براي پيش‌بيني مسابقات فوتبال تبليغ مي‌شود در واقع همان سايت‌هاي شرط بندي و قمار است كه ادعاي پيش‌بيني دارند و كودكان با اين تصور در دام اين دست سايت‌ها گرفتار مي‌شوند.

روش و مراحل كار قمارخانه‌ها و سايت‌هاي شرط‌بندي به گونه‌اي است كه در ابتدا كلاهبرداران با استفاده از بستر شبكه‌هاي اجتماعي اقدام به تبليغات دروغين براي سايت خود مي‌كنند و با توسل به شگردها و تبليغاتي كه منجر به تطميع، اغفال و در نهايت ترغيب نوجوانان و جوانان به شركت در قمار و برنده شدن مي‌شود با عناويني مانند "يك شبه پولدار شويد" در فضاي مجازي جوانان و نوجوانان را به سايت‌هاي خود جذب كرده و با استفاده از اعتماد اين افراد به طرق مختلف نظير عمل نكردن به تبليغات و يا هدايت فرد به درگاه بانكي جعلي، اقدام به كلاهبرداري از مشتريان خود مي‌كنند.

بر اين اساس متاسفانه اغلب فعالان اين نوع كلاهبرداري‌ها افراد جوان و نوجوان بوده كه والدين نظارت كافي را در مورد فعاليت فرزندان خود نداشته و طبيعتا منجر به بيراهه رفتن آنها مي‌شود كه البته اين موضوع ريشه در عدم آگاهي و سواد رسانه‌اي اكثريت والدين داشته كه نتيجه آن عدم نظارت والدين بر فرزندان خود در فضاي مجازي است.

كارشناسان تاكيد دارند كه بايد كاربران توجه داشته باشند كه فعاليت و كسب درآمد در فضاي مجازي داراي قوانين و مستلزم رعايت ضوابط خاص خود است كه فعالان فضاي مجازي موظف به رعايت اين قوانين هستند.

همچنين كاربران توجه داشته باشند كه براساس ماده ۷۰۷ قانون مجازات اسلامي در رابطه با قمار، هر كس آلات و وسايل مخصوص به قماربازي را بسازد يا بفروشد يا در معرض فروش قرار دهد يا از خارج وارد كند يا در اختيار ديگري قرار دهد به سه ماه تا يك سال حبس و يك ميليون و ۵۰۰ هزار تا شش ميليون ريال جزاي نقدي محكوم مي‌شود؛ همچنين طبق ماده ۷۰۸، هر كس قمارخانه داير يا مردم را براي قمار به آنجا دعوت كند به شش ماه تا دو سال حبس يا از ۳ ميليون تا ۱۲ ميليون يال جزاي نقدي محكوم مي‌شود و براساس ماده ۷۰۹، تمام اسباب و نقود متعلق به قمار حسب مورد معدوم يا به عنوان جريمه ضبط مي‌شود.

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها