خوزنا : زمان اعزام «حج» اعلام شد
شنبه، 31 فروردین 1398 - 22:52     کد خبر: 82931

رييس سازمان حج و زيارت زمان قطعي اعزام زائران ايراني به حج واجب را اعلام كرد و گفت: عربستان با برگزاري مراسم دعاي كميل در كنار قبرستان بقيع و مسجد نبوي در شهر مدينه موافقت نكرد اما با برگزاري ساير مراسم‌ها در هتل‌ها و چادرهاي زائران ايران (از جمله برائت از مشركان) اعلام موافقت شده است.

 ايسنا: علي‌رضا رشيديان با اعلام اين‌كه اعزام زائران ايراني به حج واجب از ۱۷ تير آغاز مي‌شود، افزود: عمليات انتقال حجاج تا ۱۴ مرداد ادامه دارد و بازگشت زائران نيز از ۲۴ مرداد تا ۱۳ شهريورماه انجام مي‌شود، هرچند كه امكان تغيير در اين تاريخ‌ها وجود دارد.

او با بيان اين‌كه ظرفيت خالص زائران براي حج امسال طبق تفاهم‌نامه امضا شده با عربستان، ۸۴ هزار نفر تعيين شده است كه تا كنون ۸۲ هزار نفر در كاروان‌ها ثبت‌نام قطعي كرده‌اند، گفت: اين ظرفيت با احتساب خدمه به بيش از ۸۶ هزار نفر مي‌ رسد. تلاش داريم كه در صورت امكان ۱۰ هزار نفر ديگر به اين ميزان اضافه كنيم.

جمعيت حاج خانم‌ها بيشتر از حاج آقا است

به گفته او، ۴۱ هزار نفر از زائران امسال خانم و نزديك به ۳۷ هزار نفر آقا هستند كه بايد با توجه به اين جامعه، سازماندهي و عمليات خدمات‌رساني انجام شود.

رييس سازمان حج و زيارت افزود: بر اساس آماري كه براي حج مورد توافق قرار گرفت و با شرايطي كه براي حج در نظر گرفته شده بود اقبال مردم بسيار بيشتر بود و در همان روز اول ركورد سال‌هاي قبل شكسته شد و تا الان نيز تقريبا بيش از ۹۸ درصد ظرفيت تكميل شده است.

تلاش براي حج 35 روزه

رشيديان ادامه داد: عمليات پروازي از ۲۰ نقطه كشور و توسط شركت‌هاي هواپيمايي داخلي انجام مي‌شود كه درحال حاضر بيش از دو سوم قراردادها بسته شده است. تلاش مي‌كنيم عمليات پرواز را در ۳۵ روز انجام دهيم، ولي با توجه به برنامه‌هاي دولت سعودي نمي‌توانيم در اين زمينه قول قطعي به مردم بدهيم.

رييس سازمان حج و زيارت كه در همايش سراسري روحانيون، معين و معينه‌هاي كاروان هاي حج تمتع ۹۸ كه در تالار بيداري اسلامي جامعه الزهرا (س) قم برگزار شده بود، سخن مي‌گفت، با اشاره به موفقيت ايران در مذاكرات با طرف سعودي، يادآور شد: تمام تلاش ما اين بود كه مناسبات بين دو كشور را از بحث حج جدا كنيم، در عين حالي كه همه ما اعتقاد به مواضع حقه جمهوري اسلامي داريم و امسال به عنوان اولين سال در كمترين زمان ممكن به جمع‌بندي و توافق رسيديم.

رشيديان اضافه كرد: نكته ديگر بحث استقرار دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عربستان بود كه در اين راستا هم به توافق رسيديم و اين دفتر كار خود را براي انجام بهتر عمليات حج شروع كرد و نتيجه عملي آن، اجاره سريع هتل‌ها و صرفه‌جويي نزديك به ۵۰ ميليون ريال سعودي بود.

ارز حج از كشور ثالث به عربستان منتقل مي‌شود

او با بيان اين كه ارز مورد نياز عمليات حج از طريق كشور ثالث انتقال پيدا خواهد كرد، گفت: پيگيري‌هايي نماينده ولي فقيه و همين طور شخص رييس جمهور موجب شد كه مبلغ سفر حج از اين ميزان تجاوز نكند و با تدابيري كه صورت گرفت مبلغ تمام شده كمتر از دو برابر سال گذشته شد.

عربستان براي «ايام تشريق» و «دعاي كميل» خوب همكاري نمي‌كرد

رييس سازمان حج و زيارت افزود: نكته ديگري كه در مذاكره با عربستان دنبال شد «ايام تشريق» بود، چراكه همكاري مناسبي در اين عرصه صورت نمي‌گرفت كه در مورد شفاف‌سازي خدمات مذاكره كرديم و تبيين و تدقيق خدمات نيز به بحث و بررسي گذاشته شد.

وي گفت: به جز مراسم دعاي كميل كه قبلا در مدينه در جوار حرم ائمه بقيع و مسجد نبوي برگزار مي‌شد، با برگزاري بقيه مراسم‌ها در هتل‌ها و چادرهاي زائران ايران اعلام موافقت شده است.

رشيديان با اشاره به موضوع اجاره مسكن در عربستان براي ايام حج، اظهار كرد: تلاش كرديم محل‌هايي را اجاره كنيم كه منطبق با نيازهاي حجاج و سياست‌هاي اقتصادي باشد، تقريبا بيشتر هتل‌هاي سال قبل را با قيمت مناسبت‌تر اجاره كرده‌ايم. مديران و روحانيون بايد تلاش كنند كه مردم را با وضعيت جديد همراه كنند تا آن‌ها بدانند كه اين هتل‌ها و مسائل تغذيه نهايت تلاش ما بوده است.

وي تاكيد كرد: تمام تلاش ما اين بود كه با ضوابط و قواعدي كه در عربستان حاكم است هتل‌ها را اجاره كنيم و اطلاع رساني درست موجب مي‌شود خدماتي كه زائران قبلا هزينه‌هاي آنها را پرداخت كرده‌اند نمود بهتري داشته باشد.

او به زائران توصيه كرد: امسال عمليات حج در گرمترين زمان ممكن انجام مي‌شود، كساني كه قند يا فشار خون دارند بايد براي تناسب خود با مسائل آب و هوايي تلاش كنند. با توجه به معاينات پزشكي انجام شده تعداد زيادي از زائران دچار برخي بيماري هاي جسمي هستند كه از الان بايد تذكرات لازم را در ارتباط با پيشگيري‌هاي لازم بدهيم تا درمان مشكلات و امراض هرچه سريع تر آغاز شود.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اين‌كه با تغييرات قيمتي برابري ارز، خريد كالا از عربستان مقرون به صرفه نيست، گفت: با اين شرايط پيشنهاد مي‌شود زائران وقت خود را در بازارها تلف نكنند و در زميني كه مهبط وحي است با گردش در بازارها فرصت خود را ضايع نكنند. تلاش مي‌كنيم با فروشگاه هاي اينترنتي موجود به توافق برسيم و آن را در اختيار زائران قرار دهيم تا با مقايسه درست كالاها را در منزل تحويل بگيرند.

رشيديان به روحانيون، معين‌ها و معينه‌ها توصيه كرد: زائران بايد نسبت به مسأله قوانين عربستان توجيه باشيد و زائران را نيز آگاه كنيد، چراكه برخي اوقات زائران نسبت به مسائل سخت‌گيرانه عربستان آگاه نيستند كه مشكلات زيادي را به‌وجود مي‌آورد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها