خوزنا : تكليف بنزين سفر چه شد؟
پنجشنبه، 3 بهمن 1398 - 10:53     کد خبر: 86551

بلاتكليفي بنزين سفر موجب شده برخي از مالكان خودرو تمايل چنداني براي استفاده از سهميه بنزين خود در ماه‌هاي پاياني سال نداشته باشند و اين سهميه را براي مسافرت‌هاي نوروزي ذخيره كنند.

 ايسنا: بنزين سفر طرحي بود كه در نخستين دور سهميه‌بندي بنزين در دولت محمود احمدي‌نژاد اجرا شد و ميزان سهميه آن را هر بار روساي سازمان وقت ميراث فرهنگي و گردشگري به مردم اعلام مي‌كردند. اين سهميه متغير و معمولا حدود ۵۰ ليتر يا كمتر از آن بود؛ چراكه مخالفان سرسختي در دولت وقت و حتي خارج از آن داشت.

اكنون با اجراي دوباره طرح سهميه‌بندي گمانه‌زني‌هايي درباره بازگشت طرح سهميه «بنزين سفر» مطرح شده است كه شهرام رضايي - مدير برنامه ريزي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي - در اين‌باره گفته كه قبلاً سهميه‌اي با عنوان سهميه سفر داشته‌ايم، اما هنوز در اين زمينه تصميمي در كارگروه تعيين سهميه‌هاي سوخت گرفته نشده است.

به‌تازگي نيز بيژن زنگنه - وزير نفت - نيز اعلام كرده كه افزايش سهميه‌ بنزين براي مسافرت‌هاي نوروزي در اختيار وزارت نفت نيست و هنوز ابلاغيه‌اي دراين باره به وزارت نفت داده نشده است.

بيش‌ترين سفر ايراني‌ها با خودروي شخصي

اين درحالي است كه طبق آخرين داده‌هاي مركز آمار، بيش‌ترين سفر ايراني‌ها با خودروي شخصي انجام مي‌شود. در بهار سال ۱۳۹۷ تردد حدود ۶۹ ميليون خودروي شخصي بين شهرها ثبت شده است كه با احتساب ۱۳ ميليون ۲۲۱ هزار و ۸۵۱ خودروي شخصي متعلق به ديگران و ۱۶ ميليون و ۸۴۷ هزار و ۳۵۲ سواري كرايه‌اي، نقش اين وسيله نقليه در سفرهاي مردم مشخص مي‌شود.

از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزين سهميه‌بندي شد و بر اين اساس قيمت بنزين معمولي سهميه‌اي (ماهانه ۶۰ ليتر براي خودروهاي شخصي) از قرار هر ليتر ۱۵۰۰ تومان، قيمت بنزين معمولي غيرسهميه‌اي از قرار هر ليتر ۳۰۰۰ تومان و قيمت بنزين سوپر نيز از قرار هر ليتر ۳۵۰۰ تومان تعيين شد.

كنترل مصرف سوخت با توجه به ميانگين بالاي مصرف سوخت، افزايش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مديريت مصرف به مردم به ويژه اقشار ضعيف و كم‌درآمد به صورت مستقيم و نيز كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين اعلام شده است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها