خوزنا : چه كساني نبايد واكسن آنفلوآنزا بزنند؟
پنجشنبه، 3 مهر 1399 - 09:51     کد خبر: 90036

ايسنا:امسال پاييز با همزماني آنفلوآنزا و كرونا به اذعان پزشكان و متخصصان پيش بيني مي شود كه پاييز سختي پيشِ رو باشد؛ از اين رو مدتي است كه توصيه‌هايي براي تزريق واكسن آنفلوآنزا به جهت جلوگيري از ابتلا به اين بيماري به گوش مي‌رسد، اما نكته قابل توجه آن است كه همه افراد نمي‌توانند اقدام به تزريق اين واكسن كنند و محدوديت‌هايي براي دريافت آن وجود دارد.

موارد منع‌ مصرف واكسن ‌آنفلوآنزا

افراد داراي سابقه واكنش‌هاي آلرژيك شديد (نظير آنافيلاكسي) به واكسن و يا هر يك از اجزاي واكسن، از دريافت واكسن منع مي‌شوند. در گروه‌هاي زير نيز واكسن آنفلوانزا بايد با احتياط و با تجويز و تحت نظر پزشك با تجهيزات كافي احياي قلبي ريوي تزريق شود:

- افراد داراي حساسيت شديد به تخم مرغ ( بروز كهير شديد، تغييرات قلبي عروقي و افت فشارخون، ديسترس تنفسي، بروز علائم گوارشي و به طور كلي ايجاد واكنش‌هاي نيازمند به دريافت اپينفرين يا مداخالت اورژانسي طبي به عنوان واكنش‌هاي آلرژيك شديد يا حساسيت شديد تعريف مي‌شوند) اين افراد بايد با نظر پزشك اقدام به دريافت واكسن كنند و پس از دريافت واكسن به مدت نيم ساعت تحت نظر پزشك در يك مركز مجهز قرار داشته باشند.

- افرادي كه سابقه آلرژي خفيف به تخم مرغ دارند يعني فقط خارش و كهير خفيف دارند مي توانند واكسن آنفلوانزا دريافت كنند؛ اما توصيه مي‌شود بيماران بعد از دريافت واكسن به مدت حداقل 15 دقيقه در حالت نشسته يا خوابيده به پشت تحت نظر قرار گيرند.

- افراد داراي سابقه بيماري گيلن‌باره در طي ۶ هفته پس از دريافت واكسن آنفلوانزاي قبلي.

- افراد داراي بيماري حاد متوسط يا شديد با يا بدون تب.

بنابر اعلام مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، در مواردي نيز واكسيناسيون تا زمان بهبودي حال عمومي بيمار بايد به تعويق افتد. به عنوان مثال بيماران مشكوك يا مبتلا به بيماري كوويد-۱۹ تا زمان رفع علائم بيماري مجاز به دريافت واكسن آنفلوانزا نيستند.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها