خوزنا : اعلام جزئيات الزام همراه داشتن كارت ملي براي حمل و نقل
شنبه، 8 آذر 1399 - 17:29     کد خبر: 91064

دبير كميته اجتماعي انتظامي ستاد ملي مديريت كرونا جزئيات الزام همراه داشتن كارت ملي براي اخذ خدمات اداري در شهرها را در راستاي اجراي طرح هوشمند مديريت كرونا تشريح كرد.

ايسنا: حسين قاسمي در توضيح جزئيات طرح الزام اخذ كارت ملي براي ارائه خدمات توسط دستگاه هاي اجرايي در حوزه شهرها گفت: در سال ۱۳۷۶ قانون الزام شماره ملي و كد ملي اختصاصي براي هر فرد ايراني در مجلس مصوب شده است. در ماده ۲ آئين نامه اين قانون الزام مي كند كه افراد ايراني بالاي ۱۵ سال بايد اين شماره ملي و كارت ملي را داشته باشند و هم هميشه همراه خودشان اين كارت ملي باشد. بنابراين از لحاظ الزام قانوني در سال ۱۳۷۶ اين قانون مصوب شده است.

وي افزود: از نظر اينكه چه تعداد در حال حاضر كارت ملي دارند و چه تعداد ندارند، بايد تاكيد كنيم كه اگر مبناي ۱۵ سال سن را محاسبه كنيم در حال حاضر ۶۲ ميليون ايراني واجد شرايط گرفتن كارت ملي هستند، يعني ۶۲ ميليون از ۸۵ ميليون جمعيت ايران واجد گرفتن اين كارت هستند، اما از اين ۶۲ ميليون نفر ۵۰ ميليون نفر كارت ملي گرفته اند.

قاسمي ادامه داد: بالاي ۸۰ درصد جمعيتي كه شامل اخذ آن مي شوند كارت خود را دريافت كرده اند و ۱۲ ميليون نفر هم يا اقدام نكرده اند يا اقدام كرده اند و قبضي كه كد ملي روي آن درج شده را دارند، اما هنوز كارت خود را دريافت نكرده اند.

وي در تشريح استفاده از كارت ملي براي اعمال محدوديت ها گفت: در حال حاضر بر اساس طرحي كه با هماهنگي وزارت ارتباطات و وزارت راه انجام شده ارائه خدمات حمل و نقل مسافري بين استان ها با ارائه كارت ملي انجام مي شود. يعني اگر فردي بخواهد با هواپيما، قطار يا اتوبوس از تهران به هر جاي ايران سفر كند هنگام اخذ بليت بايد كد ملي را ارائه كند تا بليت براي وي صادر شود.

وي ادامه داد: وقتي كد ملي را ارائه مي كند سامانه وزارت راه در حمل و نقل ريلي، هوايي و جاده اي به بانك هاي اطلاعاتي وزارت بهداشت متصل است. به اين ترتيب اگر فرد به عنوان يك ايراني به آزمايشگاه يا بيمارستاني مراجعه و به دليل كرونا آزمايش داده باشد يا بستري شده باشد اگر بخواهد بليت دريافت كند سابقه فرد مورد بررسي قرار مي گيرد و اگر فرد كرونا مثبت باشد نمي تواند بليت دريافت كند.

وي افزود: به اين ترتيب اين فرد شناسايي و به وي اعلام مي شود كه به قرنطينه برود و اگر هم از قرنطينه بيرون بيايد جريمه خواهد شد. اين موضوع در حوزه حمل و نقل ريلي، هوايي و جاده اي عملياتي شده است.

وي تاكيد كرد: جالب است بدانيم روزانه با افراد زيادي در اين طرح مواجه مي شويم كه به دليل كرونا مثبت بودن نبايد سوار هواپيما، اتوبوس و قطار شوند اما رعايت نمي كنند ولي با استعلامي كه انجام مي شود اين مسئله مديريت مي شود.

دبير كميته اجتماعي، انتظامي ستاد ملي مديريت كرونا با اشاره به ارائه پيشنهادي در جلسه قبلي ستاد ملي مديريت كرونا گفت: در اين جلسه پيشنهادي را مطرح كرديم كه با استفاده از كارت ملي علاوه بر سيستم حمل و نقل ريلي، جاده اي و هوايي در حوزه هاي شهري نيز اين موضوع عملياتي شود، منتهي اين موضوع به صورت مرحله به مرحله در شهرها اجرايي شود.

وي ادامه داد: مثلا ورود افراد به ادارات براي اخذ خدمات اداري الزام همراه داشتن كارت ملي را داشته باشد و اگر فردي در آنجا شناسايي شود كه قبلا كرونا مثبت بوده يا هنوز دوره ۱۴ روزه خود را طي نكرده اجازه ورود و ارائه خدمات به وي داده نمي شود. اين مسئله در بانك ها يا در حوزه ساير دستگاه هايي كه به مردم خدمات ارائه مي كنند انجام خواهد شد و در مرحله بعدي سيستم حمل و نقل عمومي را نيز شامل خواهد شد.

وي افزود: يك بخش از اين كار از طريق استعلام لحظه اي انجام مي شود كه QR كدي در سامانه اپليكيشن ماسك طراحي شده كه هر كسي كه گوشي هوشمند داشته باشد با داشتن كارت ملي مي تواند كارت ملي را اسكن كند و سابقه سبز يا قرمز بودن فرد قابل مشاهده خواهد بود. سبز بودن به معناي اينكه سابقه اي از لحاظ كرونا نه بستري و نه نتيجه آزمايش نداشته و كرونا ندارد و سالم است و قرمز نيز به معناي اينكه فرد يا قبلا آزمايش داده و كرونا مثبت بوده و دوره ۱۴ روزه را طي نكرده و يا بستري بوده و دوره ۲۰ روزه بعد از بستري را طي نكرده است.

وي تاكيد كرد: اين كار براي اين است كه در فرآيند مديريت اين بيماري منحوث بتوانيم هم خدمات ارائه دهيم و هم جلوي افرادي كه مثبت هستند يا قبلا بستري بوده اند و دوره قرنطينه آنها كامل نشده گرفته شود كه موجب انتشار اين بيماري نشود.

قاسمي در پاسخ به سوالي در خصوص بازه زماني اجراي اين طرح گفت: اين موضوع بازه زماني مكاني ندارد و جزو مواردي است كه به صورت مستمر انجام مي شود. چرا كه به بحث پايش، غربالگري ونظارت كمك مي كند. لذا محدوديت زماني و مكاني ندارد. اجراي آن نيز در حوزه شهري مرحله به مرحله است چراكه در حوزه زيرساخت ها مثلا در حمل و نقل عمومي هنوز اتصال برقرار نشده لذا درمرحله اول جاهايي كه امكانات و زيرساخت ها را دارند اين موضوع در آنها اجرايي مي شود و همزمان جاهايي كه ندارند با فراهم شدن زيرساخت ها به موضوع اضافه خواهند شد.

دبير كميته اجتماعي انتظامي ستاد ملي كرونا در بخش ديگري از صحبت هاي خود در خصوص اجراي طرح جديد محدوديت هاي كرونايي گفت: اعلام زمان دوهفته اي براي اجراي اين طرح صحيح نيست. اين طرح قيد زماني براي پايان ندارد. در حقيقت زماني پايان مي يابد كه وضعيت از قرمز به نارنجي از نارنجي به زرد واز زرد به سفيد تبديل شود كه در آن هنگام طرح خاتمه يافته است.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها