خوزنا: استرس باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شود
شنبه، 16 اسفند 1399 - 12:05     کد خبر: 96504

يك متخصص تغذيه و رژيم درماني گفت: يكي ازموارد مهم براي مقابله با عوامل ويروسي و تقويت سيستم ايمني، پيشگيري از استرس ومديريت آن است چون ترشح برخي هورمون‌ها در بدن درنتيجه استرس، باعث تضعيف سيستم ايمني بدن مي‌شود.

دكترمجيد محمدشاهي شنبه درگفت‌وگو با خبرنگارايرنا با اشاره به فاكتورهاي مهم در بهبود عملكرد سيستم ايمني بيان كرد: اولين فاكتور در كيفيت سيستم ايمني اين است كه استرس كمتري داشته باشيم، هرگونه استرس و فشار روحي و رواني با ترشح هورمون‌هايي مثل كورتيزول دربدن ما مي تواند در كم شدن توانايي سيستم ايمني نقش داشته باشد.لذا بايد خونسردي خود را حفظ كرده و استرس‌هاي بيجا و بي اندازه درمواجهه با بيماري كرونا ما را بيشتر در معرض نقص سيستم ايمني قرار مي دهد.

وي عامل ديگر در تقويت سيستم ايمني را خواب مناسب، كافي و به موقع درطول شب دانست و گفت: بدخوابي ، كم خوابي و شب زنده داري و خواب ناكافي در طول روز،  سبب اختلالات هورموني بسيار زياد در سيستم بدن شده و مي تواند در تضعيف سيستم ايمني نقشي بسيارجدي داشته باشد. 

محمد شاهي با اشاره به نقش موثر تحرك و فعاليت فيزيكي درتقويت سيستم ايمني بدن گفت: اين مورد نيزبه خاطرمحدوديت هاي شيوع ويروس كرونا و تعطيل شدن باشگاه‌ها و ماندن افراد درخانه ،سبب كم شدن ميزان فعاليت بدني افراد درسنين مختلف و كاهش فعاليت فيزيكي شده است، اين كاهش تحرك فيزيكي مي تواند با تضعيف سيستم ايمني و قدرت دفاعي بدن، را درمقابل بيماري كرونا آسيب پذيرتر كند.

وي با بيان اين كه فعاليت فيزيكي و ورزش به صورت كلي در تقويت سيستم ايمني نقش دارد افزود: حذف ورزش از برنامه زندگي روزانه مي تواند سبب اضافه وزن وچاقي شود و بنا برآخرين گزارشات سازمان بهداشت جهاني و مجامع علمي معتبر، به عنوان يك فاكتور اصلي براي ابتلا به بيماري كوويد۱۹ مطرح است و متاسفانه بيشترين ارتباط دربيماران چاق مشاهده شده است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اهواز تغذيه را يكي ديگراز فاكتورهاي اصلي موثر بر سيستم ايمني بدن گفت: در بحث تغذيه ، انرژي دريافتي اهميت دارد يعني ميزان دريافت مواد غذايي بايدكافي باشد.لذا سوءتغذيه كه گاه براثر گرفتن رژيمهاي لاغري نادرست حاصل مي شود، باعث نقص سيستم ايمني مي شود.

وي افزود :دريافت پروتئين‌ها در برنامه رژغذايي دردوره شيوع كرونا ،نقش مهمي در حفظ سيستم ايمني بدن دارد.لذا استفاده از انواع پروتئين‌ها درخانواده گوشت ها كه شامل گوشت قرمز، ماهي و مرغ وهمچنين حبوبات ولبنيات است بايددر برنامه غذايي باشند و نمي توان آن ها را از برنامه غذايي حذف كرد .

دكتر محمد شاهي استفاده از كربوهيدراتهاي پيچيده و نه ساده را در برنامه غذايي لازم دانست و گفت: استفاده از نان و برنج سبوس دار تاثيرخوبي درتقويت سيستم ايمني بدن داشته درمقابل بايد از منابع كربوهيدراتي مثل قندهاي ساده ، شكر و نوشيدني هايي كه حاوي شكر هستند كمتر استفاده كنيم .

اين متخصص تغذيه فاكتوربعدي در تغذيه را چربي دانست و گفت: نوع چربي كه استفاده مي كنيم درحفظ سيستم ايمني ما بسياراهميت دارد ،چربي هاي اشباع شامل انواع روغن جامد،مانند روغن حيواني، روغن دنبه، روغن نباتي جامد ،براي بدن مضر بوده و برعكس آن،روغن هاي غير اشباع كه عموما همه روغن هاي گياهي هستند به جز روغن نارگيل و پالم براي سلامتي مفيد هستند .همچنين در روغن هاي حيواني روغن ماهي جزء روغن هاي غيراشباع است و براي حفظ سلامتي خوب است.

وي افزود: استفاده ازمنابع غذايي ويتامين A مانند:جگر،زرده تخم مرغ ،شير،لبنيات و كره وپيش ساز ويتامينA درگروه ميوه و سبزيجاتي كه رنگ زرد دارند مانند هويج ، كدو حلوايي،زردآلو، طالبي وغيره ازجمله موادي هستند كه كمبود آنها باعث نقص سيستم ايمني خواهد شد، همچنين استفاده از منابع ويتامين E در روغن هاي گياهي مانند: كانولا، آفتاب گردان ،ذرت ،گلرنگ و درخيلي ازآجيل ها وحتي اسفناج و سيب زميني نيز علاوه بر فعاليت آنتي اكسيداني در بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن ماكمك كننده است.

محمد شاهي با اشاره به ارتباط بسيارزياد ويتامين D با بيماري كرونا و سيستم ايمني بيان كرد :اين ويتامين منبع غذايي قوي نداشته و معمولا بين ۵ تا ۱۰ درصد نيازافراد از طريق غذا تامين شده و بقيه آن بايد از طريق مصرف مكمل باشد .منابع طبيعي غذايي آن معمولا در ماهي‌هاي چرب، لبنيات وزرده تخم مرغ وجود دارد، لذا اگر سطح ويتامين D فردي كمتر از۳۰ باشد حتما بايد از مكمل هفتگي ۵۰ هزار واحد به همراه وعده غذايي استفاده كند و اگربالاتراست به صورت ماهيانه ازكپسول هاي ۵۰ هزار واحدي استفاده كند.

وي افزود: منابع ويتامين C كه درانواع سبزيجات،مركبات،گوجه فرنگي، كلم، حتي سيب زميني نيز وجود دارد كه هر چه تازه‌تر مصرف شوند تاثير بيشتري درتقويت سيستم دفاعي بدن دارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اهوازبا اشاره به نقش جدي ويتامين هاي گروه B دربهبود عملكرد سيستم ايمني گفت: يكي ديگرازويتامين هاي گروه ب،  كه شايد منابع آن كمي متفاوت باشد ويتامين B۱۲ است كه درتقويت سيستم ايمني بدن نقش داشته و كمبود آن مي تواند باعث پيشرفت سريع عفونت هاي ويروسي دربدن شود. ويتامين B۱۲ را در منابع حيواني مانندگوشت قرمز،ماهي ، مرغ و همچنين تخم مرغ و لبنيات بدست به وفور يافت مي شود.

وي افزود: كمبود دو عنصرآهن وروي نيز هركدام مي تواند دراختلال سيستم ايمني نقش جدي داشته باشد به ويژه در زنان كه به دليل كم خوني بيشتر دچارمشكل خواهند شد. منابع غني آهن عمدتا" منابع حيواني است و عنصر روي كه درتعداد زيادي از مسيرهاي متابوليكي سيستم ايمني نقش دارد در انواع گوشت قرمز مرغ، ماهي، غلات ،حبوبات و تخم مرغ وجود دارد.

محمد شاهي با اشاره به مصرف مكمل ها درشيوع دوره كرونا بيان كرد: زماني مصرف مكمل ها اهميت داردكه ما كمبود آن ماده غذايي رادر بدن داشته باشيم،لذا اگر برنامه غذايي كاملي داشته باشيم وهمه گروه‌هاي غذايي به صورت منظم دريافت كنيم وازسه وعده غذايي، ميوه، سبزيجات و لبنيات به اندازه كافي استفاده كنيم هيچ نيازي به مصرف مكمل نيست .

وي افزود: مصرف زياد ودراز مدت مكمل مي تواند عوارض بدي در بدن داشته باشد پس هيچ توصيه اي به مصرف مكمل نمي كنيم و با غذاخوردن،استراحت، ورزش كردن، خواب مناسب و كاهش استرس مي توان سيستم ايمني قوي ومقاوم دربرابرهرگونه بيماري را داشت .


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها