خوزنا : كرونا همچنان در خوزستان مي‌تازد
شنبه، 16 اسفند 1399 - 11:06     کد خبر: 96506

كرونا بيش از يكسال است كه همسايه، هم خانه و هم سفره ما شده است با اين وجود هنوز افراد زيادي هستند كه شوخي شوخي پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت نمي‌كنند و كرونا جدي جدي جان آن‌ها و اطرافيانشان را مي‌گيرد.

 ايرنا : صد خبرهاي يك هفته گذشته خوزستان بيانگر اين است كه آمار فوتي ها و بستري هاي كرونايي در اين استان همچنان در صدر اخبار است، ويروسي كه همچنان ميان مردم اين شهر دست به دست در حال چرخش است وقتي براي بار سوم خوزستان وارد وضعيت قرمز كرونايي شده است يعني زنجيره كرونا قطع نشده است.
با وجود اين كه اكنون اغلب مردم از چگونگي راه هاي پيشگيري از كرونا مطلع شده اند اما برگزاري مراسم عروسي و عزا حاكي از اين است برخي يا هنوز نمي خواهند كرونا را باور كنند يا اينكه از وجود اين ويروس منحوس بي اطلاع اند.
در هفته دوم اسفند ماه همچون هفته اول اين ماه پر فراز و نشيب وضعيت قرمز كرونا و محدوديت هاي خاص اين وضعيت بر استان خوزستان حاكم بود بنا بر اعلام ستاد استاني با تعطيل شدن اصناف و بازار به غير از واحدهاي صنفي گروه يك تلاش شد از تجمع و تردد مردم در سطح شهرها جلوگيري شود.
شركت توزيع برق اهواز در ۲ هفته گذشته تلاش كرد هر روز با قطع برق در ساعت ۱۹ در مناطق پرتردد و بازارچه هاي اهواز از تردد و تجمع مردم در بازار و مناطق شلوغ جلوگيري كند.
محدوديت هاي ترافيكي در ورودي و خروجي هاي خوزستان تشديد شده و مبادي ورودي و خروجي به روي خودروهاي غيربومي بسته شده اند.
بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشكي اهواز ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعيت قرمز كرونا هستند و اغلب بيمارستان هاي اهواز نيز از بيماران بستري كرونايي پر شده اند طبق گفته سخنگوي ستاد مديريت كروناي خوزستان روزانه بيش از ۱۰ هزار تست كرونا در اين استان انجام مي‌شود كه ۵۵ درصد آن‌ها مثبت هستند و نشان از فعاليت ويروس در سطح شهرهاي اين استان دارد.
اميد عليزاده از پرسنل مركز بهداشت مسجدسليمان، هاجر عيدي زاده از كاركنان بهداشت و درمان شهرستان گتوند و فاطمه نجم السادات نيروي شاغل در بيمارستان اميرالمومنين اهواز از جمله كاركنان كادر درماني بودند كه هفته گذشنه بر اثر ابتلا به كوويد ۱۹ جان خود را از دست دادند.

توقف سفر به عتبات عاليات 
مدير كل حج و زيارت استان خوزستان در نخستين روز هفته‌اي كه گذشت اعلام كرد براساس مصوبه ستاد ملي مقابله با كرونا از اسفند سال گذشته تاكنون، همه اعزام هاي زميني و هوايي به عتبات عاليات از طريق اين استان متوقف شده و هيچ اعزامي انجام نگرفته است اما طرحي با طرف عراقي در دست تدوين است كه اگر بنا بر اعزام بود براساس اين طرح اعزام ها صورت پذيرند اما در حال حاضر با توجه به شرايط اپيدمي كرونا، هيچگونه اعزام زائر تحت پوشش و سازماندهي سازمان حج و زيارت انجام‌ نمي شود.
پس از تاييد ورود ويروس انگليسي از مرز عراق به استان خوزستان به دستور قاسم سليماني‌دشتكي، استاندار خوزستان تردد مسافران از پايانه‌هاي مرزي چذابه و شلمچه ممنوع شد و اين ممنوعيت براي مسافران همچنان ادامه دارد.
در همان روز يحيي ميثم، سرپرست شبكه بهداشت و درمان انديمشك وجود يك مورد كروناي جهش يافته انگليسي در انديمشك راتاييد كرد و از مردم خواست براي پيشگيري از ابتلا به اين ويروس جهش يافته و خطرناك دستورالعمل‌هاي بهداشتي را بيش از پيش رعايت كنند چراكه اين ويروس در مقايسه با ويروس قبلي از انتشار بالا و مرگ و مير بيشتر و ابتلاي افراد، با سن پايين تر برخوردار است.
 

هشدار استاندار به مديران بي‌توجه به پروتكل‌هاي بهداشتي
نشست ستاد استاني مديريت بيماري كرونا در خوزستان هر شنبه پس از ستاد ملي در استانداري خوزستان برگزار مي‌شود در اين ستاد كه آخرين وضعيت بيماري و چگونگي اعمال محدوديت‌ها بررسي و اعلام مي‌شود، قاسم سليماني، استاندار خوزستان، خطاب به روساي اداراتي كه پروتكل هاي بهداشتي را در محل مربوطه اجرا نمي‌كنند هشدار جدي داد و اعلام كرد روساي اين دست از ادارات از سمت خود بركنار مي شوند.
وي تاكيد كرد: مسئول اداراتي كه دستورالعمل هاي بهداشتي و اپليكيشن ماسك را اجرايي نكنند در مرحله اول توبيخ و در مرحله بعد به هيات تخلفات ارجاع داده مي شود در مرحله سوم رييس اداره با تنبيه سه ماه انفصال از خدمت مواجه مي‌شود.
با وجود هشدارهاي مكرر نهادهاي متولي در استان خوزستان مبني بر برگزار نكردن هرگونه آيين و مراسم و جلوگيري از هر گونه تجمع مردمي در شهرهاي مختلف استان اما حسن نبوتي، سرپرست فرمانداري ايذه روز شنبه از برگزاري يك جشن عروسي غيرمجاز در اين شهرستان خبر داد كه موجب ابتلاي ۱۴ نفر از شركت كنندگان در مراسم به ويروس كرونا شد.
 

واكسناسيون ايثارگران خوزستان
تا هفته گذشته سه هزار و ۵۰۰ دوز واكسن كرونا به خوزستان اختصاص داده شد كه بخش مهمي از آنها به كادر درماني استان تزريق شد اما بخشي از اين واكسن‌ها نيز به ايثارگران خوزستان اختصاص يافت، بر اين اساس عبدالرضا فرجيان، مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران خوزستان در يكشنبه اي كه گذشت، آغاز تزريق واكسن كرونا با اولويت نخست جامعه ايثارگران خوزستان را اعلام كرد و گفت: در مجموع در مرحله نخست تزريق واكسن كرونا به ايثارگران خوزستاني، ۶۹۶ دوز اختصاص يافته كه تزريق آنها توسط دانشگاه‌ها و دانشكده‌هاي علوم پزشكي خوزستان آغاز شد.
شيوع ويروس كرونا به عنوان يكي از بحث‌هاي اصلي و جدي كشور نه تنها سلامت جامعه را تحت تاثير قرار داد بلكه به اقتصاد و همچنين بنگاه‌هاي توليدي، خدمات فني و مهندسي نيز آسيب وارد كرد از اين رو يكشنبه گذشته استاندار خوزستان در شوراي گفت و گوي بخش خصوصي از تاخير در برخي پروژه‌هاي عمراني به دليل محدوديت‌هاي ناشي از شيوع بيماري كرونا خبر داد و گفت: با توجه به شيوع كرونا و موانعي كه در اين دوران وجود دارد اين تاخيرها طبق شرايطي مجاز است چراكه برخي از تاخيرهاي پيش آمده در اجراي پروژه‌هاي عمراني در خوزستان ناشي از محدوديت تردد و نوبت ‌بندي صورت گرفته در دستگاه‌هاي اجراي است.
اما در هفته اي كه گذشت در كنار ديگر اخبار يكي از مسايل بسيار مهم و خبرساز در خوزستان مربوط به خبرهاي اجبار تست PCR پيش از پرواز در فرودگاه اهواز بود بسياري از مردم با توجه به هزينه اين تست نسبت به اين خبر واكنش‌هايي در فضاي مجازي نشان دادند و اجباري بودن آن را ناعادلانه خواندند اما دكتر فرهاد ابول‌نژاديان، رييس دانشگاه علوم پزشكي اهواز در همان روز اعلام كرد هيچ الزامي به انجام تست PCR وجود ندارد بلكه مسافران لازم است ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از پرواز خود تست سريع كرونا را انجام دهند كه اين تست كاملا رايگان است.
البته سازمان هواپيمايي كشوري روز يكشنبه اطلاعيه ‌اي در خصوص محدوديت ۷۰ درصدي پروازها به خوزستان، در راستاي پيشگيري از شيوع كروناي انگليسي صادر كرد كه اين دستور كمي بعد از سوي ستاد ملي مديريت كرونا لغو، و شرايط پرواز در فرودگاه‌هاي خوزستان به صورت عادي بازگشت.
 

قيد فوريت در تامين سهميه خاص واكسيناسيون كرونا براي خوزستان
روز دوشنبه با توجه به ادامه روند قرمز بودن وضعيت خوزستان از نظر كرونا، مجمع نمايندگان استان با ارسال نامه اي به رياست جمهوري خواستار قيد فوريت در تامين سهميه خاص براي خوزستان درچارچوب طرح سراسري واكسيناسيون كرونا شد.
سيد كريم حسيني، رييس مجمع نماينگان استان خوزستان در اين باره گفت: وضعيت شيوع كرونا در خوزستان، يك جو رواني منفي براي مردم ايجاد كرده است لذا خوزستان بايد در اولويت سهميه واكسن كرونا قرار گيرد با توجه به اينكه همه ۱۱ شهر قرمز كشور در خوزستان هستند ضروري است كه براي رفع نگراني مردم نگاه ويژه تري به اين استان شود.
انتصاب اعضاي ستاد انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوري و ششمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در خوزستان از سوي استاندار اين استان و اجراي حكم اعدام جاسم حيدري يكي از اعضاي اصلي گروهك تروريستي حركه النضال العربي لتحرير الاهواز و جبهه النصره كه پس از انجام رسيدگي‌هاي قضايي مجرم شناخته شده بود از ديگر اخبار مهم روز دوشنبه هفته گذشته به شمار مي رود.

وضعيت خوزستان ويژه شد

در روز سه شنبه هفته اي كه گذشت رحماني فضلي، فرمانده قرارگاه عملياتي ستاد ملي مقابله با كرونا وضعيت خوزستان را ويژه اعلام‌ كرد و گفت: وضعيت خوزستان از اين حيث ويژه اعلام شد كه همه دستگاه‌هاي عضو بايد همه امكانات و ظرفيت ها را به استان خوزستان سرازير كرده و كمك كنند خوزستان دچار مشكلي در زمينه اكسيژن و دستگاه اكسيژن ساز و ديگر تجهيزات مورد نياز در بيمارستان ها نشود و دستور داد در صورت لازم در ايجاد و احداث بيمارستان و آماده كردن آنها اقدام شود.
پس از اعلام وضعيت ويژه در خوزستان استاندار خوزستان درخواست كرد اختياراتي به خوزستان تفويض شود تا در مديريت كرونا قاطعانه عمل شود.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان نيز روز سه‌شنبه از ممنوعيت سفرهاي نوروزي به خوزستان خبر داد و گفت: اگر وضعيت شهرهاي استان قرمز، نارنجي و زرد باشد قطعا ستاد كرونا اجازه سفر به خوزستان را نخواهد داد در مجموع ملاك اصلي تصميم‌گيري در زمينه چگونگي سفرهاي نوروزي با توجه به وضعيت بيماري كرونا ستاد ملي كرونا است و بايد منتظر نظر نهايي ستاد ملي ماند.
در همين روز خبر صدور حكم سه سال انفصال از خدمت فرهاد ايزدجو، مدير عامل سازمان آب و برق خوزستان بسيار خبر ساز شد بلافاصله پس از نشر اين خبر سازمان آب و برق خوزستان در واكنش به آن ضمن ارايه توضيحاتي اعلام كرد: آنچه باعث صدور اين حكم شده به هيچ وجه موضوعي مانند اختلاس، ارتشا نيست بلكه تاواني است كه مديرعامل اين سازمان به خاطر حسن انجام مسووليت خود و براي دفاع از بيت المال پذيرفت.

موافقت وزير كشور با افرايش سهميه واكسن براي خوزستان

در چهارمين روز هفته گذشته وزير كشور با افزايش سهميه واكسن كرونا با توجه به وضعيت شيوع اين ويروس در استان و درخواست‌هاي متعدد مسئولان در اين زمينه موافقت كرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اما روز چهارشنبه با اشاره به كمبود پرستار در خوزستان گفت: تداوم وضعيت قرمز كرونايي در چندين شهرستان استان باعث شد فراخواني به وزارت بهداشت ارسال شود تا در بحث كمبود پرستار از استان‌هاي ديگر به خوزستان كمك كنند اميدواريم كمبود پرستار در خوزستان از طريق به خدمت گرفتن نيرو از استان‌هايي كه وضعيت بهتري از لحاظ كرونا دارند، برطرف شود.
از جمله خبرهاي مهم در روز چهارشنبه مي‌توان به صحبتهاي سخنگوي ستاد مديريت كروناي خوزستان در خصوص اينكه يك سوم فوتي‌هاي كرونايي اين استان كمتر از ۲۴ ساعت در بيمارستان دوام آوردند اشاره كرد.
بر اين اساس دكتر فرهاد ابول نژاديان اعلام كرد پس از بررسي فوتي هاي كرونايي استان از تاريخ ۲۰ بهمن تا ۱۲ اسفندماه، مشخص شد ۷۰ درصد از يك سوم موارد فوتي استان، به محض ورود به اورژانس، اينتوبه شدند و يا فوت كرده بودند كه اين موضوع بيانگر مراجعه ديرهنگام بيماران كرونايي به بيمارستان‌ها است.
 

بيمارستان‌هاي ارتش در خدمت بيماران كرونايي در آمدند
روز پنجشنبه هفته اي كه گذشت بر اساس ابلاغيه جديد قرارگاه پدافند زيستي امام رضا (ع) ارتش جمهوري اسلامي ايران ،به نيروهاي تابعه، در چارچوب مقابله با همه گيري ويروس كرونا دستور داد همه بيمارستان‌ها و مراكز درماني ارتش مستقر در استان خوزستان با تمام ظرفيت، در اختيار بيماران كرونايي قرار گيرند.
امير دريادار حبيب‌الله سياري در اين باره اعلام كرد: در پي شيوع ويروس كرونا و اعلام وضعيت حاد شيوع اين ويروس در استان خوزستان، قرارگاه پدافند زيستي امام رضا (ع) ارتش، ابلاغيه مجددي خطاب به نيروهاي تابعه ارتش جمهوري اسلامي ايران صادر كرد.
همچنين بنا بر اعلام رييس مركز بهداشت خوزستان در مرحله دوم تزريق واكسن كرونا تاكنون يك هزار و ۹۰۰ دوز واكسن به كاركنان بخش‌ مراقبت‌هاي ويژه و اورژانس بيمارستان‌هاي خوزستان تزريق شد.
پنجشنبه شب گذشته پس از كش و قوس فراواني كه در ماه هاي اخير بر سر ماندن يا رفتن شهردار اهواز انجام شده بود بالاخره پس از نشست فوق العاده شوراي اسلامي شهر توسط اعضاي اين شورا "موسي شاعري" شهردار اهواز از سمتش بركنار شد و ابراهيم نوشادي با راي اعضاي شوراي شهر بر مسند سرپرستي شهرداري اهواز نشست.
علي سمير، رييس بيمارستان ابوذر اهواز نيز پنجشنبه از افزايش بيش از ۲ برابري كودكان كرونايي بستري در اين بيمارستان در ۲ هفته اخير خبر داد و گفت:تا روز پنجشنبه ۱۵ كودك بيمار در بيمارستان ابوذر بستري بودند.
رييس بيمارستان ابوذر اهواز گفت: متاسفانه خانواده‌ها و به ويژه والدين اين بيماري را جدي نمي‌گيرند و تصور مي‌كنند كودكان به كرونا مبتلا نمي شوند.
 

خنثي سازي توطئه ربايش
آخر هفته خوزستان با برگزاري آزمون دكتري آغاز شد اما مهم‌ترين خبر اين روز خنثي‌سازي توطئه ربايش هواپيما در مسير اهواز به مشهد توسط نيروهاي يگان امنيت پرواز سپاه بود كه براساس اطلاعيه سپاه توطئه ربايش يك فروند هواپيما با هوشياري پاسداران يگان امنيت پرواز سپاه و با فرود اضطراري هواپيما در فرودگاه اصفهان و دستگيري عامل آن خنثي شد.
در آخرين ساعت روز جمعه‌اي كه گذشت بر اساس مصوبه ستاد مديريت كروناي خوزستان انجام تست كرونا براي تمامي مسافران در پايانه هاي استان در فرودگاه، راه آهن و پايانه هاي مسافري استان اجباري شد و از مسافران پيش از سوار شدن به وسائط نقليه عمومي برون شهري تست كرونا گرفته مي شود.
مسافران بدون داشتن نتيجه تست كروناي منفي اجازه سوار شدن به وسائط نقليه عمومي از قبيل هواپيما، قطار و اتوبوس بين شهري را ندارند و در صورت تخلف با افراد برخورد قانوني مي شود.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها