تلکس خوزنا : چاق كننده هاي شيميايي"، خطري جدي براي سلامت عمومي
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 00:33     کد خبر: 117665

قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي چاق كننده خارجي (obesogens)، تهديدي جدي براي سلامت عمومي در جوامع امروزي محسوب مي شود.

 ايسنا، بر اساس شواهدي كه در پنجاه و نهمين نشست سالانه انجمن غدد درون ريز كودكان در اروپا ارائه شد، قرار گرفتن در معرض تركيبات شيميايي خارج از بدن و افزايش دهنده وزن (چاق كننده هاي شيميايي)، يك خطر جدي براي سلامت عمومي افراد محسوب مي شود و براي كاهش قرار گرفتن در معرض اين مواد و محافظت از سلامت افراد، به مقررات سختگيرانه تري نياز است.

دكتر لئوناردو تراساند كه يك رهبر بين المللي در زمينه بهداشت محيط است، شواهد زيادي از تأثير جدي اين مواد شيميايي بر چاقي در دوران كودكي و بزرگسالي و همچنين تاثير آن بر اقتصاد جهاني را جمع آوري مي كند.

اين طرز فكر قديمي كه رژيم غذايي و فعاليت بدني تنها عوامل تعيين كننده وزن بدن هستند، در حال حاضر ديگر درست نيست زيرا مشخص شده كه عوامل ژنتيكي و محيطي نيز نقش مهمي در وزن بدن افراد دارند با اين حال، تأثير مخرب مواد شيميايي مختل كننده هورمون هاي بدن بر افزايش چاقي تا حد زيادي ناديده گرفته شده است.

همچنين مجموعه اي از شواهد نشان مي دهند كه اين مواد شيميايي مي توانند متابوليسم طبيعي بدن افراد را به هم بريزند و فرايندهاي طبيعي براي استفاده از كالري را تضعيف كرده و آن ها را مستعد افزايش وزن كنند.

دكتر تراسنده و همكارانش تعدادي از مطالعات خود را در مورد اثرات سوء قرار گرفتن انسان در معرض اين مواد شيميايي كه در زندگي روزمره با آن ها سر و كار داريم و اثرات بلند مدتشان منتشر كرده اند كه يكي از آن ها به شرح زير است:
بيس فنول ها (Bisphenols) كه در آلومينيوم يافت مي شوند، مي توانند سلول هاي چربي را بزرگتر كرده و ما را در ذخيره سازي چربي در بدن مستعد كنند.

به نقل از نيوز مديكال نت، به گفته دكتر تراسنده، افزايش چاقي ناشي از اين مواد شيميايي هزينه هاي اقتصادي قابل توجهي براي جوامع نيز دارد و براي جلوگيري از به خطر افتادن بهداشت عمومي و هزينه هاي اقتصادي، بهبود مقررات و قوانين در استفاده از اين تركيبات كه در بسياري از كالاهاي امروزي بكار مي روند، ضروري است.

 

 


برگشت به تلکس خبرها