تلکس خوزنا : مردم با اهداي خون كاهش ذخاير خوني را جبران كنند
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 08:00     کد خبر: 117673

ايرنا:مديركل انتقال خون استان تهران با بيان اينكه ذخاير خون در استان تهران كاهش يافته است، گفت: مردم براي اهداي خون اقدام كنند و مانند هميشه حامي انتقال خون و نجات دهنده جان بيماران باشند.

محمدرضا مهدي زاده  افزود: وضعيت ذخيره خون در تهران رو به كاهش است و نزديك به وضعيت خطرناك است و اگر اين وضعيت ادامه يابد بحراني خواهد شد.

وي ادامه داد: در حال حاضر تقريبا موج پنجم كرونا را پشت سر گذاشته ايم و واكسيناسيون عليه كرونا هم سرعت گرفته است و از سويي هم كرونا تا حدي تحت كنترل درآمده است و بنابراين لازم است مردم و اهدا كنندگان از همه گروه هاي خوني بخصوص گروه خون O و بازهم گروه خوني O منفي براي اهداي خون اقدام كنند.

مديركل انتقال خون استان تهران خاطرنشان كرد: اهدا كنندگان خون كه واكسن كرونا دريافت كرده اند توجه داشته باشند كه فقط افرادي كه واكسن اسپوتنيك و آسترازنكا تزريق كرده‌اند، تا ۱۴ روز  از اهداي خون معاف هستند و  افرادي كه انواع ديگر واكسن نظير سينوفارم و بركت را دريافت كرده اند معافيت اهداي خون ندارند و بنابراين به خيال راحت خون اهدا كنند.

وي تاكيد كرد: با وجود كاهش سطح ذخاير خون در استان تهران در حال حاضر خون مورد نياز بيماران هموفيلي و تالاسمي صد درصد تامين مي شود و همچنين تمام نياز ۱۶۷ بيمارستان و مركز درماني مستقر در استان تهران نيز تامين مي شود.

مهدي زاده تصريح كرد: با توجه يه اينكه نياز به خون هميشگي است و جان برخي از بيماران مانند تالاسمي و سرطاني به خون وابسته است و از مصرف كنندگان هميشگي خون محسوب مي شوند و از سويي ديگر برخي از فرآورده هاي خون مانند پلاكت عمر كوتاه سه روز دارد و حوادث و سوانح نيز هميشه اتفاق مي افتد، اهدا كنندگان خون براي اهداي خون اقدام كنند و با اهداي يك واحد خون خود نجات بخش جان سه نفر باشند.

وي خاطر نشان كرد: برخي از افراد و اهدا كنندگان خون هرساله در ماه هاي محرم و صفر نذر اهداي خون دارند و توجه داشته باشند طرح نذرخون تا پايان ماه صفر ادامه  دارد و عزاداران حسيني براي اهداي خون اقدام كنند.

مديركل انتقال خون استان تهران تصريح كرد: اهدا كنندگان توجه داشته باشند كه براي جلوگيري از ازدحام در مراكز اهداي خون و همچنين اتلاف وقت با مراجعه به سايت سازمان انتقال خون به نشاني https://www.ibto.ir/بادريافت نوبت اينترنتي در هر مركز انتقال خون و زمان مورد نظر خود، خون اهدا كنند.

وي گفت: در اربعين حسيني (دوشنبه ۵ مهرماه) چهار مركز ثابت و يك مركز سيار اهداي خون در تهران فعال است و پذيراي اهداكنندگان و عزاداران حسيني به منظور كمك به بيماران نيازمند به خون و فرآورده هاي آن است.

مهدي زاده افزود: در روز اربعين حسيني در تهران مركز وصال شيرازي واقع در خيابان وصال از ۸صبح تا ساعت ۲۰:۳۰ و مراكز جامع اهداي خون در مناطق ۴(تهران پارس)، منطقه ۵(ستاري) و منطقه ۲۰ (شهر ري) از ساعت ۹ صبح تا ۱۶فعال است و پذيراي اهدا كنندگان خون است.

وي ادامه داد: همچنين يك مركز سيار هم در روز اربعين حسيني واقع در تهران پارس، بين فلكه دوم و سوم خيابان ۱۸۲ غربي (مسجد الاقصي) آماده پذيرش عزاداران و اهدا كنندگان خون از ساعت ۱۶:۳۰تا۲۱ است.

وي تاكيد كرد: اهدا كنندگان در تهران با مراجعه به نشاني https:// tehran.ibto.ir مي توانندنزديك ترين محل انتقل خون به خود را انتخاب و براي اهدا ي خون اقدام كنند.

مدير كل انتقال خون استان تهران گفت: اهدا كنندگان خون بايد توجه داشته باشند كه مراكز انتقال خون، مركز درماني نيست كه بيماران براي مداواي خود مراجعه كنند، بنابراين جايي براي نگراني اينكه امكان ابتلا به برخي بيماري ها يا كرونا وجود داشته باشد نيست و از سويي ديگر تا كنون هيچ گزارش از ابتلاي به كرونا به دليل اهداي خون نشده و همچنين در همه جهان و همين طور در ايران اهداكنندگان خون هميشه از سالمترين افراد هستند و از سلامتي خود مراقبت هاي خاص دارند و اهدا كنندگان با اطمينان خاطربراي اهداي خون مراجعه كنند.


برگشت به تلکس خبرها