تلکس خوزنا : علوم‌زيستي قادر به حفظ سلامت انسان در شيوع كرونا است
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 08:20     کد خبر: 117675

ايرنا:رئيس انجمن كشت سلول و بافت ايران گفت: پاندمي كرونا ثابت كرد كه علوم زيستي مي تواند به حفظ سلامت افراد كمك كند.

عليرضا ايرانبخش  افزود: ساليان سال گفته مي‌شد كه حوزه‌هاي مختلف علوم زيستي يكي از كارگشاترين و موثرترين حوزه‌هاي علم و دانش بشري را در جهت حفظ سلامت و ارتقا كيفيت افراد ايفا مي‌كند، البته اين مباحث بيشتر در حوزه متخصصان مطرح مي‌شد اما كرونا و مجموعه مسائلي كه پس از آن اتفاق افتاد، ثابت كرد كه علوم زيستي چقدر مي‌توانند در حفظ سلامتي افراد موثر باشند.

وي اظهار داشت: دانشگاهيان بايد بتوانند به يكي از وظايف ذاتي خود كه پاسخگويي به نياز جامعه، حل مشكلات و مسائلي كه در جامعه حاكم است، عمل كنند و بايد با تحقيقات خوب و هدف گذاري كه انجام مي‌شود مجموعه محققان و متخصصان داخلي و حتي خارجي را به سمت افزايش دانش و مهارت سوق داد و در مجموع به تحليلي درست در جهت حل مسئله و پيش برد زمينه‌هاي تحقيقاتي كه پيش روي جامعه علمي كشور است، دست يافت.

ايرانبخش تاكيد كرد: تحقيقاتي كه انجام مي‌دهيم در حوزه‌هاي مختلف مي‌تواند وارد عمل شود يك بخش آن در حوزه سلامت، تحقيقات در زمينه توليد انواع واكسن‌هاست يا بررسي عملكرد واكسن‌ها، استفاده از سلول‌هاي بنيادي و كشت سلول در زمينه طب بازساختي و پزشكي ترميمي در حوزه‌هاي مختلف علوم زيستي مي‌توانند نقش خود را ايفا كنند و يك بخشي از اين مسائل به تحقيقات علمي برمي‌گردد كه نيازمند امكانات خوب آزمايشگاهي،  توان مهارتي و دانش افراد است كه انجمن‌ها مي‌توانند در اين موضوع بسيار كمك كنند.

به گفته ايرانبخش،  انجمن كشت و سلول بافت ايران امكانات و بستر خوبي دارد و اين انجمن  انجمني مادر تخصصي است كه مي‌تواند افزايش ظرفيت و توان را ايجاد كند. ما مجموعه امكاناتي در كشور داريم كه اگر به سمت همگرايي اين فن‌آوري ها پيش برويم در حوزه‌هاي مختلف مثل بيوتكنولوژي مي‌توانيم به كمك بشر بشتابيم و از بروز عواملي كه بر كيفيت زندگي افراد اثر منفي مي‌گذارد، پيشگيري كنيم.

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها