تلکس خوزنا : پيش‌بيني مبارزه با ملخ صحرايي در سطح حدود ۸۰ هزار هكتار
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 09:40     کد خبر: 117679

مديركل دفتر مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور گفت: مبارزه با ملخ صحرايي در سال زراعي ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سطح نزديك به ۸۰ هزار هكتار پيش‌بيني مي‌شود.

به گزارش وزارت جهاد كشاورزي، «سعيد معين» افزود: اگر جريان دو قطبي هوا در اقيانوس هند غربي، مثبت و بين صفر و يك باشد، هجوم ملخ‌هاي صحرايي به جنوب كشور را به طور ملايم از نيمه دوم اسفند امسال تا تقريبا اواخر فروردين ۱۴۰۱ خواهيم داشت.

وي اظهار داشت: اما چنانچه بر اساس گزارش هواشناسي جهاني، جريان دو قطبي هوا بر روي اقيانوس هند غربي، مثبت و بالاي يك شود، ابرهاي باران زا تشكيل و به سمت ايران حركت مي كند و در عين حال موجب افزايش رطوبت در شبه جزيره عربستان و شرق آفريقا مي شود.

مديركل دفتر مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور تصريح كرد: همين عامل، جمعيت ملخ صحرايي را تا حدي در شبه جزيره عربستان افزايش مي دهد و انتظار داريم بخشي از اين آفت وارد جنوب كشور شود.

معين درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرايي گفت: در تير و اوايل مرداد امسال درخواست ۵۰ ميليارد تومان براي مبارزه با اين آفت كرديم كه ۱۰ ميليارد تومان از اين مبلغ توسط خزانه دولت سيزدهم ظرف چند روز گذشته پرداخت شد.

وي ادامه داد: مبلغ ۱۰ ميليارد تومان دريافت شده صرف تهيه سموم، سوخت ماشين، نگهداري سمپاشي و خريد خدمات مي‌شود.

مديركل دفتر مبارزه با آفات عمومي و همگاني سازمان حفظ نباتات كشور درباره كافي بودن اعتبار ۵۰ ميليارد توماني براي مبارزه با آفت ملخ صحرايي در سال زراعي پيش رو، افزود: در صورتي كه حمله ملخ صحرايي به كشور گسترده تر باشد، درخواست اعتبار جديد خواهيم كرد.

وي، شرايط و آمادگي سازمان حفظ نباتات كشور براي مبارزه با اين آفت را خوب ارزيابي كرد و گفت: در شرايط فعلي و با توجه به سموم موجود در انبارها مي توانيم در سطح ۵۰ تا ۶۰ هزار هكتار مبارزه با ملخ صحرايي را انجام دهيم.

معين افزود: براي مبارزه گسترده تر با ملخ صحرايي حدود ۷۰ تا ۸۰ سمپاش جديد خريداري كرديم كه در انبارها نگهداري مي شوند.

وي اظهار داشت: هر هفته گزارش هاي مربوط به ملخ صحرايي به طور منظم از  ۱۰ استان جنوبي از جمله هرمزگان، خوزستان، ايلام، بوشهر، فارس، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان بر اساس رديابي و پايش شبكه هاي مراقبت ارسال مي شود و اين اطلاعات و گزارش ها مورد تحليل قرار مي گيرند و به نقشه تبديل مي شوند.

معين خاطرنشان كرد: اعلام پيش بيني وضعيت آب و هوايي نيز به طور معمول تا اوايل اكتبر روي سايت سازمان هواشناسي جهاني قرار مي گيرد تا در دسترس همه كشورها باشد ضمن آنكه سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) بر اساس اطلاعاتي كه از كشورها دريافت مي كند، قبل از حمله ملخ هاي صحرايي، به كشورها هشدار مي دهد.

به گزارش ايرنا، در تابستان سال ۱۴۰۰ با ابلاغ اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري اختصاص ۵۰۰ ميليارد ريال اعتبار به سازمان حفظ نباتات كشور براي مقابله با آفت ملخ صحرايي در تمامي استان‌هاي در معرض تهديد در سطح كشور به تصويب رسيد.

از آبان سال گذشته تاكنون بيش از  ۱۹ هزار هكتار عمليات مبارزه با آفت ملخ صحرايي انجام شده است.

وضعيت كنوني نشان مي‌دهد كه مسير هجوم ملخ صحرايي از عربستان به ايران تغيير كرده زيرا پيش از اين ملخ صحرايي از يمن، عمان و «رب الخالي» عربستان وارد ايران مي‌شد؛ اكنون از شمال غرب عربستان از محلي به نام تبوك، رياض و جده وارد ايران مي‌شود كه استان‌هاي خوزستان، بوشهر و ايلام را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

طبق آمار سال ۹۸ هجوم ملخ صحرايي توسط ديده‌باني سازمان حفظ نباتات كشور در استان‌هاي جنوبي كشور ثبت شد و نزديك به يك ميليون هكتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرايي در سطح ۷۵۰ هزار هكتار از ۹ استان شامل سيستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب كرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، كهگيلويه و بوير احمد، ايلام و خراسان جنوبي عملياتي شد.

ملخ‌هاي صحرايي در مسير حركت خود با تغذيه از سبزينه‌هاي مختلف جنگل‌ها، باغ‌هاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي و مراتع را از بين مي‌برند و با توجه به قدرت تخريبي بالايي كه دارند، باعث قحطي در منطقه مورد هجوم مي‌شوند.

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها