تلکس خوزنا : عين‌اللهي: ايران بزرگترين منبع نيروي انساني منطقه در حوزه سلامت است
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 10:20     کد خبر: 117681

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: جمهوري اسلامي ايران بزرگترين منبع نيروي انساني منطقه در حوزه سلامت است اما به ساماندهي نياز دارد و ظرفيت هاي بسيار زيادي داريم كه مي توانيم از آنها براي كل منطقه و جهان استفاده كنيم.

به گزارش وبدا، بهرام عين اللهي در ديدار اعضاي موسسه بهداري رزمي كه همزمان با هفته دفاع مقدس در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: دوران دفاع مقدس براي همه ما، درخشان ترين دوران زندگي بود و حاضر نيستيم با هيچ چيزي آن را عوض كنيم حتي لحظاتي كه تحت فشار بمب شيميايي و تركش بوديم.

وزير بهداشت گفت: حركتي مي تواند پايدار باشد كه مردمي شود. در شروع كار دولت تصور نمي كرديم كه خداوند تا اين حد به ما نعمت و بركت دهد. تصور مي كرديم كه خدا باران نازل مي كند اما سيلي از واكسن ها به سمت كشور روانه شد و هيچ كس حتي رييس جمهور هم چنين فكري نمي كردند و اين مصداق آن دعاي امام زمان(عج) است كه مي گويد «وقتي همه درها بسته است، خداوند از جايي نعمت مي دهد كه قابل باور نيست» و اين اتفاق براي ما رخ داد.

وي افزود: مجموعه حوزه سلامت به تنهايي قادر به انجام واكسيناسيون نبود و شايد مي توانستيم روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دُز واكسن كرونا در كشور تزريق كنيم اما با مردمي كردن واكسيناسيون، حجم قابل توجهي واكسن كرونا تزريق شد به گونه اي كه در هفته گذشته ۸ ميليون و ۲۰۰ هزار دُز واكسن كرونا و به اندازه جمعيت يكي دو كشور منطقه در يك هفته، واكسن كرونا تزريق كرديم اما به دليل فقر هنري، نتوانسته ايم اين حركت جهادي را به شكل مناسبي به تصوير بكشيم و از هنرمندان مي خواهيم كه اين صحنه هاي جهاد واكسيناسيون را به تصوير بكشند. به عنوان نمونه جوانان برخلاف تبليغات دشمن تا ساعات پاياني شب اقدام به تزريق واكسن مي كنند و اين كار را با انگيزه و شوق زيادي و با هدف خدمت به مردم انجام مي دهند.

وزير بهداشت گفت: فرهنگ ايثار، فداكاري و كمك در بين مردم ايران وجود دارد و نبايد تصور كنيم كه با تبليغات دشمنان، از بين رفته است. هر كار مردمي، موفق خواهد بود. از بهمن ماه سال گذشته تا تيرماه امسال، حدود ۵ ميليون دُز واكسن كرونا در كشور تزريق شده بود اما  حدود ۵۰ ميليون دُز واكسن تزريق شده است كه عمده آن در شهريور و با كمك و مشاركت مردم بوده است.

عين اللهي خاطرنشان كرد:  مشكلات حوزه سلامت خيلي زياد است. قبل از مسئوليت در وزارت بهداشت، بارها با گروه هاي جهادي به مناطق محروم كشور از جمله سرباز، راسك، كهنوج سفر كرديم و وضعيت سلامت مردم در اين مناطق، مناسب نيست و نياز به قرارگاه جهاد سلامت با رويكرد بهداشت محور داريم. متاسفانه ه حوزه بهداشت فراموش شده اما در كرونا ثابت شد كه وقتي پيشگيري كنيد و اقداماتي مانند استفاده از ماسك، رعايت فاصله گذاري و تزريق واكسن كرونا را انجام دهيد، خيلي بهتر از بستري شدن در بيمارستان است.

وي يادآور شد: زماني در روستاها آب لوله كشي وجود نداشت و بيماري ها زياد بود اما وقتي آب شرب بهداشتي به روستاها رفت، وضعيت بهداشت و سلامت بهبود پيدا كرد. بنابراين نياز داريم كه مجموعه هاي مختلف و دلسوز در قرارگاه جهادي سلامت به ما كمك كنند.

عين اللهي با اشاره به سفر ديروز خود به استان ايلام گفت:  مشكلات زيادي در حوزه بهداشت و درمان اين استان و خيلي از استانهاي كشور وجود دارد و نياز است كه يك حركت جهادي همانند دوران دفاع مقدس انجام شود و از تجارب دفاع مقدس بايد براي كارهاي آينده استفاده كنيم.

وزير بهداشت گفت: استراتژي ما حمايت از تمامي نيروهاي داوطلب و جهادي كشور است و موسسه بهداري رزمي نيز جهادي است و هدف آن كمك به حوزه سلامت است.  

وي گفت: در حوزه دانشجويي و فرهنگي نياز به كمك زيادي به ويژه در حوزه اجرايي كردن بيانيه گام دوم انقلاب داريم. شايد موفق ترين برنامه فرهنگي بعد از دوران دفاع مقدس، اردوهاي فرهنگي راهيان نور بوده است و هيچ برنامه اي به اندازه اين طرح، موفق نبوده چون كار فرهنگي همراه با حركت بود.

عين اللهي اظهار داشت:  طرح تحول در آموزش پزشكي كشور را مطرح كرديم. در جذب اساتيد دچار مشكلاتي هستيم. جذب اساتيد را در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوب كرديم اما نتيجه دلخواه را به ويژه در سالهاي اخير نگرفته ايم چون مي خواستيم افرادي جذب دانشگاه ها شوند كه دانشمند، متدين و در راستاي اهداف انقلاب اسلامي باشند. بنابراين جذب اساتيد، برنامه هاي درسي، روش هاي تدريس، آموزش هاي مداوم و مسائل فرهنگي براي ما خيلي مهم است.

وي با تاكيد بر ضرورت كاربردي بودن پژوهشها عنوان كرد: در حوزه كرونا نياز است كه خيلي سوالات را با پژوهش پاسخ دهيم و اساتيد دانشگاه ها در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه درمان و بازتواني بايد، طرح هاي پژوهشي و مقالات كاربردي، ارائه كنند و مقاله هاي مرتبط با كرونا، ضريب بالاتري براي اساتيد خواهد داشت.

وزير بهداشت تصريح كرد:  حدود ۲۵۰ هزار دانشجو، ۲۰ هزار استاد، ۶۸ دانشگاه و دانشكده علوم پزشكي و ۱۶ هزار دستيار تخصصي و فوق تخصصي داريم كه ذخيره و منبع عظيمي در اختيار ما است و اين افراد، سرمايه ها و دانشمندان آينده كشور هستند و بايد براي آنها برنامه هاي متعدد از جمله برنامه هاي فرهنگي داشته باشيم.  در مورد بهداشت و درمان كشور هم مانند واكسيناسيون كه از مشاركت هاي مردمي استفاده كرديم، نياز به اقدامات بزرگ داريم. وزارت بهداشت به تنهايي قطعا موفق به انجام واكسيناسيون نمي شد اما وقتي سپاه، بسيج، ارتش، نيروهاي مسلح، هلال احمر، دانشجويان، گروه هاي جهادي و داوطلب و هلال احمر پاي كار آمدند، موفق به تسريع در واكسيناسيون شديم.

دكتر عين اللهي يادآور شد: قطعا بزرگترين منبع نيروي انساني منطقه در حوزه سلامت هستيم كه شايد اين قدرت را خودمان درك نكنيم اما واقعيت اين است كه بزرگترين منبع نيروي انساني سلامت منطقه در جمهوري اسلامي ايران است اما نياز به ساماندهي دارد و ظرفيت هاي بسيار زيادي داريم كه مي توانيم از آنها براي كل منطقه و جهان استفاده كنيم.

وي ادامه داد:  جنگ اصلي در حوزه فرهنگي است. چندماه قبل در فضاي مجازي عنوان مي شد كه ايران نتوانسته واكسيناسيون را انجام دهد و در اين زمينه ناتوان است اما  مي بينيم كه مي گويند كه چرا واكسن مي زنيد. فرهنگ، موتور حركت جوانان است.

در اين مراسم كه با حضور سرلشكر صفوي رييس هيات امنا موسسه بهداري رزمي، سردار فتحيان، رييس موسسه بهداري رزمي و جمعي از اعضاي اين موسسه و نيز معاونين و مديران ارشد وزارت بهداشت برگزار شد، از دو اثر هنري شامل كتاب «به سوي قاف» روايتي از حضور جامعه پزشكي در دوران دفاع مقدس(پزشكان و جراحان جلد ۱) به نويسندگي حميده طاهري و نيز مستند «در آبي اعماق» كه با ياد شهيد مدافع سلامت، دكتر محمود قاسم پورآبادي، به كارگرداني امين قدمي و توسط موسسه بهداري رزمي تهيه شده، رونمايي شد.

 


برگشت به تلکس خبرها