تلکس خوزنا : افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي با حساسيت هورمون استرس مرتبط است
دوشنبه، 5 مهر 1400 - 10:40     کد خبر: 117682

نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد افرادي كه به هورمون‌هاي استرس (كورتيزول) حساس هستند در معرض افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي قرار دارند.

 ايرنا از پايگاه اينترنتي يورك الرت، هدف از اين مطالعه ابداع آزمايشي است كه بتواند ميان افراد حساس به هورمون استرس و افراد مقاوم تمايز قائل شود؛ اين آزمايش به پزشكان كمك مي‌كند تا نتايج درماني را بهتر تعيين كرده و عوارض جانبي را در افرادي كه به درمان با «گلوكوكورتيكوئيد»   نياز دارند به حداقل برسانند.

جالب اينجاست كه مشخصات پروتئيني مرتبط با حساسيت گلوكوكورتيكوئيدها (glucocorticoids)  نشانگرهاي خطر ابتلا به اختلالات مرتبط با استرس مانند سكته مغزي و حمله قلبي را شامل مي شود و ممكن است به ابداع امكانات جديدي براي تشخيص يا درمان در اين نواحي اشاره كند.

گلوكوكورتيكوئيدها (GCs) گروهي از هورمون ها هستند كه به طور طبيعي در بدن توليد مي شوند، يكي از آنها هورمون استرس كورتيزول است و براي متابوليسم و ‌عملكرد سالم سيستم ايمني ضروري هستند.

آنها به عنوان ضد التهاب عمل مي كنند و به طور معمول براي درمان آلرژي، آسم و ساير شرايط استفاده مي شوند. با اين حال، افراد واكنش متفاوتي به GCs نشان مي دهند.

ابداع يك آزمايش كه بين افراد حساس و مقاوم تمايز ايجاد كند در بهبود نتايج درمان بسيار مفيد خواهد بود. پروتئين ها در بدن انسان مسوول تشخيص، انتقال و تأثيرگذاري بر عملكرد هورمون هايي مانند گلوكوكورتيكوئيدها GCs هستند، بنابراين ممكن است پروفايل پروتئيني افراد حساس و مقاوم نشان دهنده تاثير GC باشد.  

استرس مزمن از ديرباز با افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سكته همراه بوده اما تغييرات فيزيولوژيكي اين زمينه به خوبي شناخته نشده است.

در اين مطالعه، دكتر نيكلاس نيكولايدس و همكارانش در آتن يونان، بررسي كردند كه آيا مي توان مجموعه اي از پروتئين ها را شناسايي كرد كه بين افراد حساس و مقاوم به GC تمايز قائل شود.

در اين مطالعه به ۱۰۱ داوطلب سالم، دز كم گلوكوكورتيكوئيدها، دگزامتازون داده شد و بر اساس ميزان كورتيزول خونشان در صبح روز بعد، در رديف هاي حساس ترين تا مقاوم ترين رتبه بندي شدند، سپس محققان با استفاده از طيف سنجي جرمي كروماتوگرافي مايع، نمونه ها را از ۱۰ درصد بالا و پايين مورد تجزيه و تحليل قرار دادند تا تقاوت پروفايل پروتئين ها ميان اين گروه ها مشخص شود.

گروه حساس در مقايسه با گروه مقاوم داراي ۱۱۰ پروتئين تنظيم شده و ۶۶ پروتئين تنظيم نشده بود. از بين پروتئين هاي تنظيم شده در گروه حساس، چند پروتئين با افزايش انعقاد خون، تشكيل پلاك آميلوئيد در بيماري آلزايمر و عملكرد سيستم ايمني همراه بود.

محققان مي گويند: يافته هاي اين مطالعه براي اولين بار نشان مي دهد كه چگونه افزايش حساسيت گلوكوكورتيكوئيدها ممكن است با اختلالات مرتبط با استرس از جمله سكته قلبي و مغزي مرتبط باشد كه مي تواند منجر به مداخلات درماني جديد شود.

اين مطالعه بخشي از يك طرح مطالعاتي بزرگ تر بوده كه شامل تجزيه و تحليل ژنتيكي و متابوليك در افراد سالم با تفاوت در حساسيت بافت به گلوكوكورتيكوئيدها است.

محققان قصد دارند مطالعات بيشتري را براي تأييد اين يافته ها و ايجاد يك مشخصات براي شناسايي گروهي از بيماران انجام دهند كه ممكن است مستعد ابتلا به اختلالات مرتبط با استرس نيز باشد.

نتايج اين مطالعه در پنجاه و نهمين نشست سالانه انجمن اروپايي غدد درون ريز كودكان ارايه شده است.

 


برگشت به تلکس خبرها